33 Reacties
3 jaar geleden
Hey! Ik kolf al vanaf het begin al haar flesjes. Soms dronk ze wel bij mij maar vaak wilde ze uit de fles. Sinds twee maanden drinkt ze snachts ook niet meer bij mij maar uit de fles helaas.
Ik vind het ook wel zwaar hoor! Met haar erbij kan ik de rust niet vinden om daadwerkelijk lang aan het kolfapparaat te zitten. Ook draadloos geprobeerd maar dan nog onhandig wanneer ze aandacht wil.
Ik kolf ongeveer 400 per dag uit een borst in 4 keer. Ze is bijna een jaar. Ik heb al heel lang losgelaten of ze wel genoeg vocht binnen krijgt. Ik houd niks meer bij. Ze krijgt haar flesjes en wat ze drinkt drinkt ze en heb ik op dat moment niet genoeg gekolfde melk, dan krijgt ze poedermelk. In de nacht krijgt ze koude gekolfde melk en daar gooi ik gekookt water op met een schep of twee poedermelk. Geen gekloot met een lang durende flessenwarmer, dan maar gemixte melk.
Havermelk krijgt ze soms maar daar zitten niet echt veel bouwstoffen in dus vandaar dat ik de poedermelk wel fijner vindt. Dat voelt meer als een toevoeging ipv vochtvulling. Wat ook goed zou zijn hoor. Ze eten immers ook vast voedsel he.
Ze krijgt zoveel melk als ze zelf wil hier. Ze drinkt ook wel wat water uit een munchkin antilek beker maar heeft duidelijk niet haar voorkeur.
Vriendin van me geeft haar kinderen warme havermelk vanaf 1 jaar. Helemaal prima. De kindjes halen ook voldoende uit de normale voeding denk ik zo.
Let wel; als je niet meer kolft als je weg bent dan kan je borstvoeding teruglopen. Maar dat wist je vast wel.
Ik twijfel ook steeds hoor over het kolven. Wat een taak. Maar het voelt voor mij nog niet goed om helemaal te stoppen. Dat is ieder voor zich natuurlijk. Lijkt me ook heerlijk als ik dat gevoel wel had. wat een tijd over en minder geklooi.
Overwegingen he..
Ik zou in ieder geval de stress loslaten of het allemaal wel genoeg is. Als je kindje meer melk wil dan je kunt geven (uit borst of fles) dan kun je gewoon wat anders aanbieden. Is ze nu oud genoeg voor toch.
Hier was de hoeveelheid ineens flink terug gelopen toen ik twee dagen niet veel had gekolfd maar is door wat langer kolven per keer weer helemaal terug. Het lichaam is zo aanpasbaar! Maar zat ook wel in de stress hoor toen het zo weinig was. Wil het nog wat langer kunnen aanbieden omdat het voelt alsof het goed voor haar is.
Maar misschien als je stopt met kolven of het minder doet als je weg bent dan kan je kindje als je er wel bent ook vaker komen als ze merkt dat het te weinig is/wordt voor haar? Regeldagjes zeg maar.
Lastig he :) succes met de struggle. Ik snap je!
3 jaar geleden
Hoi hoi,
Ik kolf alleen op werk maar ik let niet op de tijd. Tijdens een dienst (8 uur) kolf ik vaak maar 1 keer soms 2 keer als het op werk rustig is.
Ik zou zeggen probeer de tijden van het kolven wat meer los te laten misschien geeft je dat al wat meer rust in je hoofd. Als je het kolven een keer overslaat loopt niet gelijk je productie terug.
Ik heb veel gekolfde melk in de vriezer liggen dus er is genoeg voor haar dat geeft ook niet de druk dat ik dezelfde hoeveelheid moet kolven als ik weg ben.
Ik vind live voeden nog heel prettig, mijn dochter doet het er goed op. Ondanks het commentaar soms om mij heen blijf ik voeden zolang wij dat beide prettig vinden.
Succes! En heel knap dat jullie het ook al zolang volhouden.
3 jaar geleden
Ik twijfel inderdaad ook om te stoppen maar vind de momentjes nog zo mooi.
Mijn plan is om in de nacht kunstvoeding te gaan geven en af fe gaan bouwen met kolven op het werk en dan te kijken of mijn productie voldoende blijft om te voeden in de ochtend en avond.
Dat zou na 11 maanden toch moeten kunnen?
3 jaar geleden
Ik ben met ongeveer negen maanden gestopt met kolven overdag; gaat echt prima bij mij, maar dat moet je uitproberen. Iedereen is anders. Ik kolf een borst voor ik vertrek, en de andere drinkt ze leeg. Wat ik kolf krijgt ze mee naar kdv, en ze vullen daar aan met poedermelk. Als ik s avonds thuis kom heb ik wel volle borsten, maar geen lekkages of pijn ofzo. Die drinkt ze voor ze gaat slapen leeg, of ik kolf het leeg als het nog niet leeg voelt. Op mijn vrije dagen kan ik haar gewoon voeden, dus mijn
3 jaar geleden
Reactie op Rell
Ik twijfel inderdaad ook om te stoppen maar vind de momentjes nog zo mooi. ...
Ik ken wel mensen die alleen sochtends en savonds voeden en dat werk ook nog gewoon. Lijkt me dan wel kunnen toch.
3 jaar geleden
Ons zoontje is nu 11 maanden. Sinds 1 maand krijgt hij ‘s avonds en ‘s ochtends live borstvoeding. En op de dagen dat ik thuis ben ook nog een keer smiddags. Bij de gastouder drinkt hij water, thee, soms nog afgekolfde melk uit de vriezer, of koemelk. Ik kolf sinds een maand niet meer. Gaat super op deze manier. Maar ik heb me altijd laten leiden door wat hij wilt; het afbouwen van borstvoedingsmomenten ging heel natuurlijk vanuit hem.
3 jaar geleden
Ik ben met 10 maanden gestopt met kolven als zoon op de opvang was. Vond het een opluchting, ik kolfde nl. steeds minder en had dan stress over hoeveel melk meegeven, mixen met poedermelk, en frustratie als er steeds 'te weinig' uitkwam. Nu was het duidelijk: op de opvang kreeg hij poedermelk en anders dronk hij bij mij. Dat ging goed. Kreeg geen stuwing en als hij bij mij was dronk hij bij mij en was tevreden. Zo relaxed.
(Helaas ben ik niet lang daarna geheel gestopt omdat door een aantal dagen hoge koorts mijn productie veel te veel terugliep en ik geen kracht meer had hem te voeden)
3 jaar geleden
Ik ben met 7 maanden gestopt met kolven, vond het geen doen icm werken en reizen in het ov. Gezeul met spullen en melk en dan weer op tijd alles ontdooien voor de opvang. Gedoe. Langzaam afgebouwd en het is gelukt om wel borstvoeding te blijven geven in de ochtend, avond en nacht, maar niet meer te hoeven kolven. Overdag inmiddels 1 fles kunstvoeding. Gaat heel goed. Het hoeft niet of kunstvoeding of borstvoeding te zijn, je mag een combi maken die werkt voor jullie. Vond ik een verademing.
3 jaar geleden
Hey hey,
Sindskort kolf ik maar 1 keer op werk. Eerst kolfde ik 2 keer maar ik probeer het ook af te bouwen. Tot nu toe gaat het best goed.
Nadat hij 1 jaar is wil ik alleen sochtends en savonds live borstvoeding geven. Dus helemaal niet meer kolven op werk. Ben het kolven een beetje zat….
3 jaar geleden
Wat fijn om bij jullie allemaal zoveel herkenning te lezen. Dank jullie voor de uitgebreide antwoorden. Ik laat het nog heel even bezinken allemaal.
Leuk dat er zoveel mama's zijn die nog zo lang borstvoeding geven. En knap ook! 💪🏼 Gek genoeg vind ik het bij andere mama's knap dat ze het doen en bij mezelf normaal 😅 Nogmaald dank en you rock, momma's!
3 jaar geleden
Reactie op merry55
Hey hey,
Sindskort kolf ik maar 1 keer op werk. Eerst kolfde ik 2 keer maa ...
En kolf je dan genoeg melk om mee te geven naar de opvang? Ik zit in dubio om ook 1x te kolven, ongeacht de hoeveelheid die ik kolf. Maar dat kan betekenen dat ik maar 100 ml kolf op een dag terwijl ik nu meer meegeef naar de opvang.
3 jaar geleden
Ik ben sinds 9 maanden minder gaan kolven, ze dronk toen nog 2 voedingen. En kolfde 1 voeding als ik weg was. Enige nadeel.. M’n vriezer voorraad ging er daardoor wel aan.
Ik heb besloten dat wanneer ze 1 wordt volledig te stoppen met kolven. Ben ook echt wel klaar met kolven haha😆 Ze drinkt nu 1 voeding op de opvang, deze zullen we dan moeten gaan vervangen voor andere melk. Ben benieuwd hoe het gaat! Maar het kolven van 2 naar 1 sessies heb ik qua druk of iets helemaal geen last van gehad eigenlijk.
3 jaar geleden
Oh en dit heeft trouwens geen gevolgen voor het live voeden en de productie. Rond de 9 maanden is je productie stabiel (vandaar ook dat dan betaald kolfrecht vervalt). Ik voed haar als ik thuis ben gewoon nog op verzoek. En ik hoor en merk dat ze dan nog voldoende binnen krijgt!
3 jaar geleden
Reactie op PatenLevi94
Hey! Ik kolf al vanaf het begin al haar flesjes. Soms dronk ze wel bij mij ...
Klinkt alsof je een heel fijne oplossing hebt gevonden. Misschien niet ideaal, maar je kindje krijgt nog steeds jouw melk! 💪🏻 Ik vind het knap dat je exclusief kolft! Zeker met zo'n kleintje in de buurt. En leuk hoe je het oplost in de nacht ook: altijd goed om het jezelf niet te moeilijk te maken!
Vooralsnog zetten wij het nog even voort zoals het nu gaat, hoe vervelend ik het kolven ook vind. Wellicht dat we binnenkort de momenten dat ze gekolfde melk drinkt gaan inwisselen voor dreumesmelk. De tijd gaat het leren!
Dank voor je uitgebreide reactie 😀
3 jaar geleden
Reactie op Sevr
Hoi hoi,
Ik kolf alleen op werk maar ik let niet op de tijd. Tijdens een d ...
Hier helaas niet zo'n mooie vooraad afgekolfde melk. Deze tip (minder op tijd letten) heb ik de afgelopen week meegenomen en dat maakt me idd een stuk relaxter. Ook met uitjes met vriendinnen!
Fijn dat je blijft voeden zolang je dat beide prettig vindt. Het is ook echt heel cultureel bepaald dat het in Nederland na een jaar als gek wordt beschouwd door sommigen. Lekker mee doorgaan en van genieten!
3 jaar geleden
Reactie op Rell
Ik twijfel inderdaad ook om te stoppen maar vind de momentjes nog zo mooi. ...
Theoretisch zou het moeten kunnen. Maar de praktijk ligt vaak wel anders, met kindjes. Merk ik! Klinkt wel als een heel fijn ritme. Zeker als het lukt om 's ochtends en 's avonds wel borstvoeding te kunnen geven. Dat lijkt me vrij ideaal, daar hoop ik op den duur ook naartoe te gaan. Dan heb je alleen de fijne knusse momentjes nog 💞
3 jaar geleden
Reactie op iinge
... productie neemt niet af van de werkdagen dat ik niet kolf.
Wat een fijn ritme! Idd, iedereen is anders. Voor 7:30 (dan ga ik de deur uit) nog moet kolven lijkt mij niet heel fijn. Ik vind kolven al wat stressvol, en dan moet ik ook nog eerder m'n bed uit! Maar heel fijn dat dit voor jullie goed werkt, en dat zonder overdag te kolven 😄💪🏼
3 jaar geleden
Reactie op Danielle Diesman
Ons zoontje is nu 11 maanden. Sinds 1 maand krijgt hij ‘s avonds en ‘s ocht ...
Dat klinkt heel fijn inderdaad. Drinkt hij ook goed bij de gastouder? Qua hoeveelheid? Dat zou ik wat spannend vinden. M'n kleintje drinkt wel wat slokjes uit een open bekertje, maar over de dag verspreid is dat nog geen 100ml denk ik. Fijn dat het bij jullie zo natuurlijk verloopt!