41 Reacties

één jaar geleden

Ik geef voedig bv 6 a 7 keer per dag. Ze eet ook goed avondeten, brood etc. Hoe doe je dat met bv en eten? Als je haar eerst eten geeft en dan pas bv of je hebt bv vervangen door een maaltijd dan drinkt ze je borsten niet leeg en loopt je productie terug. Ik geef eerst bv en na een half uur krijgt ze vast voedsel zodat ze mijn borsten goed leeg drinkt. En ja, ze heeft honger genoeg om een heel broodje of een maaltijd mee te eten. Soms is het wel gepuzzel en eet ze op een dag maar 1x iets anders omdat het niet uitkomt met eerst bv geven, maar ik vind melk het eerste jaar belangrijker en wil idd niet dat mijn productie terug loopt

één jaar geleden

Ik geef nog borstvoeding en voed hem 3 keer per dag. Rond 7.15, 12.30 en 18.30 uur. Verder eet hij zijn vaste voedsel ook goed. Ik voed hem juist de laatste voeding live, zodat hij drinkt wat hij nodig heeft. En het is vaak zo dat je minder kolft dan wanneer je live voed. Als het goed past je voeding zich aan wat je kindje nodig heeft, dus ook al krijgen ze meer vast voedsel dan past je borstvoeding zich daarop aan.

één jaar geleden

Reactie op Abe

Ik geef nog borstvoeding en voed hem 3 keer per dag. Rond 7.15, 12.30 en 18 ...
Als je je kindje volgt wel, maar als je zelf voedingsmomenten gaat schrappen dan niet (denk ik). Ik heb mensen in mijn omgeving die bewust bv momenten gingen schrappen en daarbij liep de bv zodanig terug dat ze stopten met bv. Ik denk tenminste dat het dan daaraan ligt (ik denk gewoon even hardop mee)

één jaar geleden

Reactie op Rumeysahappy

Als je je kindje volgt wel, maar als je zelf voedingsmomenten gaat schrappe ...
Het blijft een mysterie de borstvoeding. Denk dat het per lichaam verschillend is wat je productie doet. Onze kleine is niet fit en eet zijn vaste voedsel nu wat minder, maar drinkt dan meer tijdens de borstvoeding momenten. Blijkbaar maakt mijn lichaam dan meer melk aan?!

één jaar geleden

Reactie op Abe

Het blijft een mysterie de borstvoeding. Denk dat het per lichaam verschill ...
Je hebt gelijk, het is echt iets heel moois en bijzonders maar ook lastig omdat het allemaal moeilijk te meten is.. ik denk het inderdaad, je lichaam weet gewoon dat je kindje nu meer melk nodig heeft en dat maakt het dan aan..

één jaar geleden

Ik geef nog steeds bv en mijn dochtertje is bijna 9 maanden. Ze drinkt gemiddeld nog 8x per dag aan de borst. Hier heeft zowel kv als bv in fles niet geholpen omdoor te laten slapen.. Nu helaas een weigeraar. Ze weigert iedere variant melk tenzij ze live kan drinken. (fout gegaan door lactatiekundige van cb en prelogepedist) 3x aanleggen is veel weinig aangezien melk haar hoofdvoeding is. Ik zou haar uiterlijk een uur voor je vv geeft aanleggen. Dat is wat lactatiekundigen van het ibclc. Ik zou ook even op hun borstvoedingsforum van Facebook het zelfde vragen. https://www.facebook.com/groups/BorstvoedingNatuurlijk/?ref=share Misschien dat hun tips hebben. En als laatste optie is dan misschien medicatie

één jaar geleden

Hier nog een borstvoedende mama met een kindje van 8,5 maand! Toevallig zat ik gisteren even te tellen: volgens mij drinkt ze nog zo'n 6x op een dag bij mij. Eet idd ook zeker 2x op een dag brood, groente en fruit. Tot een maand geleden dronk ze nog zeker 8x op een dag dus ook hier verandert een en ander. Over het algemeen leg ik d'r aan als ze gaat slapen. Dus 2x overdag en 1x als ze de nacht ingaat. Dan drinkt ze rond 22/23u nog een keer en rond 4/5u weer. En de zesde keer is ook 's nachts of overdag eens tussendoor. Tijdens het kolven op werk merk ik nog geen verandering, ik kolf nog steeds zo'n 100ml per keer. Vraag en aanbod stemt automatisch op elkaar af als je voedt op verzoek. Als je kindje dus minder mamamelk nodig heeft en dus minder drinkt dan gaan je borsten ook minder produceren. Je hoeft dan dus niet bij te voeden, je kindje heeft gewoon minder nodig. Hij eet immers meer vast voedsel dan hij ooit gedaan heeft. Volgens mij kan je lekker doorgaan zoals je nu gaat 😀

één jaar geleden

Trouwens, mijn kindje slaapt überhaupt nooit door 's nachts. Is ook niet per se normaal voor een baby. Ik merk wel dat als ze 's avonds 'zwaar' voedsel heeft gehad zoals aardappelen dat ze wat langer doorslaapt voordat ze wakker wordt met trek. Maar dat is ook per kindje anders denk ik. Volgens mij kan je gewoon doorgaan zoals je nu doet. Leg je kindje aan bij honger zonder kv bij te geven. Hoe meer kv je geeft, hoe minder je borsten zelf gaan produceren. Dit zou ik dus vooral niet doen als je het liefst nog even borstvoeding hoopt te geven 😀 Ben je aanvullend verzekerd? Een consult met een lactatiekundige wordt dan vaak vergoed.

één jaar geleden

Ik geef sinds kort deels bv en deels kv. Ik had precies hetzelfde als jij: twijfels of bv nog genoeg was. Die twijfel kwam omdat er veel onrust was ‘s nachts en die verdween toen we een keer een goede fles gaven met bv aangevuld met kv. Op dat moment was het een uitprobeersel omdat ik moe was van de onrustige nachten en ik was blij te merken dat er ineens weer een blok van 4 uur werd geslapen na die fles. Maar.. de twijfel sloeg dus wel toe of ik genoeg aan haar kon geven met alleen bv en ben sindsdien blijven hangen op het geven van een fles ‘s nachts, om er zeker van te zijn dat ze genoeg binnenkrijgt om lekker te kunnen slapen (en wij dus ook). De nachten zijn sindsdien wisselend, er wordt zeker nog 2 keer gedronken tussen 21:00 en 06:00, maar het is rustiger in vergelijking tot een week geleden (toen was het om de twee uur huilen en de borst). In dat moment wist ik niet of het te maken had met een nieuwe ontwikkeling of echt honger, maar wilde in elk geval dat laatste uitsluiten. Ik denk dat bij mij de productie wel een beetje is teruggelopen vanwege werk en niet consequent kolven op werk. Het liefst geef ik zo lang mogelijk bv ‘s ochtends en ‘s avonds. Ik weet niet of mijn nieuwe manier van voeden ervoor gaat zorgen dat mijn productie helemaal terugloopt.. Maar als dat gebeurd heb ik er vrede mee. Bv is echt een van de mooiste dingen die ik ooit heb gedaan, maar ben wel blij dat de nachten rustiger lijken te worden en ik het geven van een flesje kan overlaten aan mijn vriend als ik zelf erg moe ben. Ik denk uiteindelijk dat je een beetje moet uitproberen wat goed voelt. Je kunt na een paar dagen altijd weer terug naar wat je gewend was. Zelf heb ik geen advies gevraagd aan een lactatiedeskundige maar dat zou je natuurlijk altijd nog kunnen doen! Succes!

één jaar geleden

Oh ja ter aanvulling: Op opvangdagen gaf ik sowieso al zo’n twee weken kv/kv gemixt met bv omdat ik niet genoeg melk meer kolfde voor het aantal voedingen dat ze nodig had. Dat idee vond ik eerst heeeeeel erg wennen, maar was nodig en gaf me gelijk meer rust dat er altijd genoeg voeding is.

één jaar geleden

Nog een aanvulling: mijn dochter is trouwens ook 9 maanden. Over en uit😬😂

één jaar geleden

Reactie op Maria_1989

Ik geef sinds kort deels bv en deels kv. Ik had precies hetzelfde als jij: ...
Ik snap je helemaal. Hier ook onrustige nachten en om de paar uur voeden, en nu zoekende naar wat dat zou kunnen zijn. Was ook toeval dat ik een fles met borstvoeding gaf. Ik was een paar dagen in London en kwam met een tas gekolfde melk terug, waarvan niet alles ingevroren kon worden, dus daarom ben ik die afgelopen dagen in een fles gaan geven in waarschijnlijk een grotere hoeveelheid dan dat ze uit de borst drinkt. Bij mijn moeder waar ze die dagen logeerde sliep ze alle nachten door op haar flesjes borstvoeding, vandaar mijn twijfel.

één jaar geleden

Reactie op Maria_1989

Oh ja ter aanvulling: Op opvangdagen gaf ik sowieso al zo’n twee weken kv/k ...
Ik geloof goed dat het ook rust brengt. En hoe bijzonder sowieso dat je het al zo lang hebt volgehouden.

één jaar geleden

Reactie op Knopje

Trouwens, mijn kindje slaapt überhaupt nooit door 's nachts. Is ook niet pe ...
Ik verwacht ook niet dat ze doorslaapt hoor, al zou het best fijn zijn 😂 Maar wanneer ze wel doorslaapt op een fles met 150 cc borstvoeding, dan heb ik wel het idee dat uit de borst niet genoeg is voor het slapen gaan. Ben nu toch wat vaker aan het aanleggen en iig voor elk eet moment zodat ze iig genoeg drinkt voordat ze haar vaste voedsel krijgt.

één jaar geleden

Reactie op Debby1122

Ik geef nog steeds bv en mijn dochtertje is bijna 9 maanden. Ze drinkt gemi ...
Ga daar ook eens kijken, dank je wel 😇 Ook intensief voor je,dat ze alleen bij jou wil drinken. Gaat ze ook naar een opvang of ben je zelf altijd in de mogelijkheid om te voeden?

één jaar geleden

https://www.facebook.com/groups/borstvoedingvraag/?ref=share Hier kan je ook je vraag stellen aan een lactatiekundige😊

één jaar geleden

Reactie op Eve81

Ga daar ook eens kijken, dank je wel 😇 Ook intensief voor je,dat ze alleen ...
Hey is zeker heel intensief. Helaas gaat ze niet naar de opvang er is nog geen plek. Dat komt gehad door lactatiekundige van het cb en prelogepedist, ik gaf haar vanaf 3 maanden 1 fles bv en 1 fles kv. Ik moest die gaan verdikken ivm reflux(maagzuur). Toen ik dat me ben gestart is het hart tegen gaan staan en sindsdien krijg ik het er op geen 1 manier meer binnen. Door anderen laten proberen, verschillende flessen, rietjesfles, tuitbeker, doseerspuitje enz enz. Heb alles geprobeerd. Ze wil echt Alleen live. Heb me er nu maar bij net gelegd en heb zoiets van ga nog maar even genieten, voor ik het weet is 1 jaar en is het niet meer gaat hoofdvoeding en dan kom er weer rust en kan ze beter oefenen met een beker. Nu verslikt ze zich. te veel waardoor dat ook geen optie is

één jaar geleden

Reactie op Rumeysahappy

Ik geef voedig bv 6 a 7 keer per dag. Ze eet ook goed avondeten, brood etc ...
Wat jij zegt dat voelde voor mij ook zo. Wilde echt dat de borstvoeding de hoofdvoeding is het eerste jaar. Alleen is ze zo dol op vast voedsel dat ze dat inmiddels toch ook best wat krijgt. Ze trekt het eten nog net niet uit mijn mond wanneer ik iets heb 😂 Maar ik geef haar idd altijd eerst borstvoeding en uurtje later pas vaste voeding.

één jaar geleden

Ik geef nog steeds borstvoeding. dochter is bijna 10 maanden. Ze drinkt nog 4 keer bij mij. 2 hele voedingen en 2 halve. Door vast voedsel gaan ze minder drinken en je borstvoeding past zich hier op aan. Bijzonder proces😄. Als je minder melk aan maakt, dan kan het heel goed zijn dat je kindje niet meer zoveel nodig heeft.

één jaar geleden

Mijn zoontje is bijna 9 maanden. Nog steeds volledig borstvoeding, maar nog weinig vaste voeding. Fruit wel en broodkorstje maar zeker geen maaltijden. Toevallig liep mijn productie 2 weken terug ineens hard terug, begon m wel te knijpen want zoontje weigert de fles. Kolf meestal ca 120-170 per borst en dat was ineens maar 50-60🥺. Maar was blijkbaar een dipje want 5 dagen later was het weer op peil. Ik zou niet al te snel aanvullen met kv, je borsten krijgen dan geen seintje meer dat ze te weinig aanmaken. Maar uiteindelijk gewoon doen waar je je goed bij voelt!