15 Reacties
4 jaar geleden
Reactie op lau 01
Wat heftig voor je schoonmoeder.
Ik heb zelf chemo gehad en dit heeft niks ...
Ja we bidden elke dag voor haar en hopen dat alles snel goed komt.❤
Het kan dus geen schade toebrengen aan andere? Dit is namelijk wat mij is verteld dat ze in de eerste paar dagen zo min mogelijk in contact mag komen met andere omdat dit schadelijk kan zijn😅
4 jaar geleden
Reactie op BabyEJ
Ja we bidden elke dag voor haar en hopen dat alles snel goed komt.❤
Het ka ...
Ik ben geen arts, maar wel een raar verhaal. Je moet zeker niet in contact komen met de chemo zelf. Maar dit is wel raar. Het is niet besmettelijk ofzo. Het enige is dat zij zelf een hele lage weerstand krijgt, dus dat ze zelf moet oppassen met wie ze in contact komt (niet met verkouden of zieke mensen enzo). Maar andersom… 🤔🤔
Maar je kan altijd je verloskundige / gynaecoloog vragen…
4 jaar geleden
Als iemand chemo heeft gehad mag niemand in aanraking komen met lichaamsvocht (zweet, speeksel, urine) van die persoon. Dit geldt voor de eerste 5 dagen na de chemotherapie. Elkaar zien kan wel, alleen moet je op veilige afstand blijven en niet hetzelfde toilet gebruiken.
Dit is wat ik erover lees en wel vaker heb gehoord. Over het aantal dagen wordt wel verschillend gedacht.
4 jaar geleden
Mijn vader heeft jaren chemo gekregen en bij mijn vorige zwangerschap is hier niets over gezegd geweest. Ik ben toen gwn elke week bij mijn ouders geweest terwijl ik zwanger was. Mijn dochter is nu 9 en nog steeds gezond.
4 jaar geleden
Mijn schoonzus kreeg tijdens de geboorte van onze oudste chemo, ze mocht op advies van haar arts wel op kraamvisite maar geen lichamelijk contact (knuffel/kussen/aanraking) met de baby of met mij. Geen idee wat waarheid is, maar hoe moeilijk ook, beter zekere voor het onzekere nemen dan
4 jaar geleden
Chemotherapie heeft niets met radioactiviteit te maken. Bestralingen wordt wel gedaan met radio-actieve straling, hierbij moet iemand op een tafel in een ruimte liggen waarbij van allerlei richtingen wordt bestraald. Chemotherapie is een behandeling waarbij een super chemisch stofje die via infuus wordt toegedient. Hierdoor worden alle snelgroeiende cellen gedood met als doel de tumorcellen, helaas heeft het ook tijdelijk effect op de gezonde snelgroeiende cellen. Handig om dus fysiek even afstand te houden van elkaar wanneer ze de behandeling heeft gehad + 1 a 2 dagen. Wellicht handig om anders te overleggen met je verloskundige.
4 jaar geleden
Reactie op RnR93
Chemotherapie heeft niets met radioactiviteit te maken. Bestralingen wordt ...
Dat chemische stofje blijft een tijdje actief en kan inderdaad ook in de "lichaamssappen" van de patiënt terecht komen. Dat is de manier waarop een ander eventueel in contact kan komen met het stofje. Dus geen broodje aap verhaal. Bij twijfel, overleg met je verloskundige.
4 jaar geleden
Het gaat om enkel bij het contact hebben bij lichaamsvocht, zoals zweet, speeksel, urine en niezen bij iemand die zo’n behandeling heeft gehad. En dat is vooral de eerste 7 dagen en kan je voor het onzekere beter handschoenen dragen bij het verschonen en verzorgen van de persoon. Je mag gewoon knuffelen , enkel gewoon opletten op de lichaamsvocht.
4 jaar geleden
Ik ben oncologie verpleegkundige. Geen zorgen je schoonmoeder hoef je niet te vermijden. Als ik jou was zou ik alleen een andere toilet gebruiken dan haar. En als ze bijv moet braken dit niet opruimen . De chemo blijft voor een tijdje besmettelijk via uitscheidingen zoals braaksel en urine. In het ziekenhuis kunnen ze haar precies vertellen hoelang ze chemobesmet is.
Ik werk namelijk zelf ook gewoon tot mijn verlof op afdeling oncologie.
4 jaar geleden
Toen mijn zoontje chemo kreeg moesten wij inderdaad handschoenen aan tijdens verschonen. Andere wc gebruiken. Maar knuffelen enz mocht gewoon.
4 jaar geleden
Een goede bekende van mij heeft tijdens haar zwangerschap zelf chemo gehad vanwege borstkanker. Ik wist het eerder nooit, maar kennelijk houdt de placenta dit gewoon tegen en brengt het de baby geen schade toe. Als het voor haar en haar baby veilig was, lijkt me dat dit zeker het geval is voor jou en jouw baby.
4 jaar geleden
Ik denk dat jouw schoonmoeder dit zelf even moet navragen aan haar oncoloog. Er zijn veel verschillende type chemotherapie met allemaal hun eigen halfwaardetijden en bijwerkingen. Wat voor de één geldt geldt dus niet automatisch voor de ander. Sterkte en hopelijk wordt jouw schoonmoeder snel weer beter