13 Reacties

3 jaar geleden

Ik denk dat je het idd gewoon op de plekjes moet smeren. Ik ken het niet. Wij hebben nystatine van de huisarts gekregen toen ons dochtertje spruw had en moesten dit meerdere keren per dag smeren. Nu zat heel der mond onder dus we moesten veel plekken smeren😅

3 jaar geleden

Voor zover ik weet, wordt daktarin voor de luieruitslag gebruikt en op de tepels van de moeder (wel verwijderen voor de voeding) en NIET in de mond van de baby. Daarvoor moet je naar de huisarts voor een drankje (nystatine) of je probeert het met iets natuurlijks (kokosolie).

3 jaar geleden

Huisartsen geven daktarin voor oraal bij baby meestal niet voor 4 of 5 maanden oud vanwege verstikkingsgevaar. In plaats daarvan geven ze bij eerste maanden nystatine voor oraal.

3 jaar geleden

Na een hele kuur nystatine zonder succes kregen we daktarin van de huisarts, ondanks dat dit pas bij oudere baby’s wordt voorgeschreven. De reden daarvoor is dat jongere baby’s mogelijk kunnen stikken in daktarin als er grotere hoeveelheden achterblijven in het mond / in de keel. Wat ik deed is: mondje helemaal schoonmaken met een hydrofiele doek (dat scheelt al enorm in de afbouw van spruw), daarna met daktarin op mijn vingertop doen, goed opletten dat er geen grotere hoeveelheden opzitten en dan met mijn vinger door zijn mondje. En dat een keer of 4 achter elkaar. Het helpt trouwens wel snel! 🙂

3 jaar geleden

Reactie op nicoles

Voor zover ik weet, wordt daktarin voor de luieruitslag gebruikt en op de ...
Je hebt daktarin voor oraal gebruik ook

3 jaar geleden

Neen, geen dakterin, op voorschrift nystatine gebruiken, ik heb dat ook gedaan, na enkele wkn is de spruw weg😊

3 jaar geleden

Je kan ook gentiaanviolet proberen. 1 maal daags met wattenstaafje of vinger in de mind aanbrnegen. Let op: wel alles wordt paars maar je bent allebei in 3 dagen van de spruw af

3 jaar geleden

Als het daktarin orale gel is met hele kleine beetjes (grootte van een erwt) de plekjes in haar mond insmeren.

3 jaar geleden

Er zijn wel waarschuwingen bij gentiaanviolet: in hoge dosering kankerverwekkend. Je zal lage dosering gebruiken, maar ik schrok ervan. https://www.ntvg.nl/artikelen/gebruik-van-methylrosaniline-gentiaanviolet-bij-spruw#

3 jaar geleden

Ik moest het op mijn tepels smeren na elke voeding. Voor baby kregen we Daktarin gel om op zijn tong te smeren. Deze niet gebruikt omdat we het eerste probeerden met een natuurlijk middel Molkolsan. Hiermee werd het na 1 dag al minder op zijn tong. Op mijn tepels wel door blijven smeren. Heb je ook spruw op je tepels?

3 jaar geleden

Reactie op Olenka

Ik moest het op mijn tepels smeren na elke voeding. Voor baby kregen we Dak ...
Ja nu wel :( echt verschrikkelijk.. de baby's hebben er tot nu toe geen last van ondanks dat ik vind dat er heel veel op hun tongetje zit.. maar mijn tepels staan echt in brand als het ware. Ik ga zo de huisarts bellen. Ik heb hun mondje in het weekend elke keer schoongemaakt met wat bessensap op een gaasje. Hopelijk zal de huisarts iets voorschrijven dat snel effect gaat hebben!

3 jaar geleden

Ik heb voor mij de schimmelzalf gebruikt van de Kruidvat ( werkte fantastisch) en gelukkig had mijn dochter het niet ( ik kolfde)