27 Reacties
4 jaar geleden
Kolven vind ik minder aangenaam. Het is ook een heel gedoe van flesjes en zakjes en afwas enz.
De melk gaat sowieso ook wat achteruit in kwaliteit bij kolven. Contact met zuurstof en bewaren, opnieuw opwarmen. Door niet rechtstreeks te voeden verlies je een aantal voordelen van borstvoeding. Normaal zal het ritme en de duur van drinken nog evolueren, ze groeien snel en soms veranderen ze op een paar dagen snel en is iets wat vandaag dramatisch lijkt overmorgen plots weg. Als het niet echt moet zou ik dus even rustig doordien zoals je bezig bent :) want dat doe je al goed en borstvoeding is een belangrijke taak ;).
4 jaar geleden
Reactie op Bertien
Kolven vind ik minder aangenaam. Het is ook een heel gedoe van flesjes en z ...
Eigenlijk is dit al sinds ze geboren is dat de voedingen zo lang duren. Nu we ook kraambezoek gaan krijgen en we zelf dagjes weg zullen gaan lijkt het mij handiger om de voeding via een fles te geven. En dan vind ik het voor nu nog fijner om borstvoeding te geven via een fles dan kunstvoeding. Ook kan de papa dan een keer een fles geven. Dus ik zie hier meer voordelen aan. 😊
4 jaar geleden
Ik kolf volledig 😁 Het is wel een dagtaak, maar gelukkig heb ik zoveel productie dat ik al heb kunnen afschalen naar 4x per dag kolven. Mijn dochter is geboren met een schisis (gehemeltespleet) waardoor ze niet vacuüm kan zuigen aan de borst. Ze krijgt dus nu mijn borstvoeding met een speciale fles.
Het nadeel is dat je dubbele tijd kwijt bent voor het voeden als je kolft. Je moet namelijk eerst kolven, vervolgens ook nog voeden. Maar we vinden het wel erg leuk dat papa ook de fles kan geven.
4 jaar geleden
Bij mij is het fulltime kolven een beetje uit noodzaak begonnen. Mijn productie kwam laat op gang, waardoor onze -toch al kleine- dochter nog verder dipte in gewicht. Toen ben ik begonnen met kolven en kreeg ze in eerste instantie kv om te gaan groeien. Toen ik genoeg melk had kreeg ze bv uit een fles. Daarna nog wel geprobeerd om haar terug aan de borst te krijgen, maar dat maakte mij gestresst en onzeker en zij raakte er ook onrustig van. Dus weer terug gegaan naar fulltime kolven. Vond het in het begin echt heel zwaar om elke 3 uur te kolven maar ik heb het nu wat meer losgelaten. Onze dochter laat nu ook wat langer tussen de voedingen in. Ik kolf nu zo’n 5x per dag en onze dochter krijgt 6 voedingen en qua productie red ik dat.
4 jaar geleden
Ik kolf ook fulltime sinds de laatste dag van de kraamweek. Onze dochter was toen op haar laagste gewicht na een week, dus ze kreeg toch zelf onvoldoende voeding uit de borst met een tepelhoedje (aanhappen lukte niet goed zonder). Vanaf die dag gaan kolven en toen kwam ze goed aan. Vooral goed kunnen zien hoeveel ze binnenkrijgt geeft ons een prettig en zeker gevoel en daarom gaan we ook niet terug naar drinken aan de borst.
Ik heb 1,5 week met een Philips Avent oplaadbare kolf gekolfd, maar dat in combinatie met voeden duurde zo lang en kostte mij ontzettend veel energie. Dus toen ben ik op zoek gegaan naar ervaringen over de verschillende kolven die er bestaan, hier werd ik echt niet wijzer van (want het is zo persoonlijk, dus iedereen vindt een andere kolf fijn 😅). Daarom afgelopen dinsdag een kolfconsult gedaan bij een lactatiekundige. Ook wilde ik graag handsfree gaan kolven en kijken wat er qua kolf voor mij fijn is. Bij de lactatiekundige heb ik 4 kolven geprobeerd en daarna 2x de Youha aangeschaft. Nu kan ik kolven zonder dat mij handen bezet zijn en 2 borsten tegelijk! Ik ben er heel tevreden over.
Inmiddels is onze koelkast een soort moedermelk dispenser geworden 😅 ik bewaar de melk in grote flessen (1L) op datum en schenk het over in flesjes voor haar. Het mag 8 dagen in de koelkast, dus invriezen is nog niet nodig geweest. Onze dochter drinkt de melk gewoon op kamertemperatuur, dus dat scheelt een hoop gedoe met opwarmen. En er is weinig verspilling, want melk mag 8 uur uit de koelkast worden bewaard, dus als ze bijvoorbeeld 60/120 opdrinkt krijgt ze hetzelfde flesje opnieuw aangeboden en eventueel nog extra als ze nog niet voldaan is
4 jaar geleden
Ik ben fulltime gaan kolven, omdat mijn dochter wat stagneerde in haar gewicht in de kraamweek toen ze aan de borst dronk. Met kolven was mijn productie goed op gang gekomen. Daarna niet meer aan de borst geprobeerd.
Ik vind het full time kolven eerlijk gezegd echt een gedoe. Vooral in de nachten vind ik het niks en mijn man is er eerlijk gezegd ook klaar mee 🙈 er komt ook veel bij kijken met flesje opwarmen wat langer duurt, dagelijks schoonmaken etc en als je straks de deur uitgaat en volledig kolft, zal je toch ergens moeten gaan kolven om stuwing te voorkomen (volgens mij). Dus ik ben sinds vandaag ook begonnen met afbouwen, omdat ik toch liever over ga op kunstvoeding, ook gezien we straks meer en langer de deur uit willen gaan, dan is kunstvoeding toch echt gemakkelijker. En ik ben blij dat ik voor nu haar moedermelk heb kunnen geven.
4 jaar geleden
Reactie op Looizew
Ik kolf ook fulltime sinds de laatste dag van de kraamweek. Onze dochter wa ...
Klopt het dat je de restjes van een flesje nog een paar uur later kan geven? Ik lees overal dat je het moet weggooien en vind dit elke keer zo super zonde van m’n kostbare borstvoeding!
4 jaar geleden
Ik kolf nu voor de 2de x fulltime ( ivm prematuur babies ). Ik kolf elke 3 uur & sla dan soms snacht 1 sessie over ! Ik heb de medela freestyle flex 🙏🏻. Geweldige kolf & als je de bh ook aanschaft heb je je handen vrij. In begin is het ff pittig maar hoe beter het loopt hoe sneller het gaat + bij mijn zoontje liep me productie zo goed dat ik om de 4 uur ben gaan kolven 💛.
4 jaar geleden
Reactie op Looizew
Ik kolf ook fulltime sinds de laatste dag van de kraamweek. Onze dochter wa ...
Je bewaart het in de koelkasr toch? Doe je dan verse melk bij koude melk? Ik had gelezen dat dat niet goed is, pas als beide op zelfde temp is kan je het bijelkaar doen.
4 jaar geleden
Reactie op cheyenne2211
Ik kolf nu voor de 2de x fulltime ( ivm prematuur babies ). Ik kolf elke 3 ...
Was je productie al goed of iets voor gedaan? Bij mij ‘doet’ 1 borst het goed andere loopt echt achter… neem fenegriek thee, power kolven maar niks schijnt te helpen😞 wil zo graag een voorraad hebben in de koelkast
4 jaar geleden
Ik wou dat ik ze beide gewoon alles live kon laten drinken. Het kolven kost zoveel extra tijd en is zo saai. En ingewikkeld om de productie op peil te houden.
4 jaar geleden
Reactie op Kristianne vdb
Klopt het dat je de restjes van een flesje nog een paar uur later kan geven ...
Ik gooi niks weg hoor. Man, moet er echt mijn best voor doen om het geproduceerd te krijgen.
4 jaar geleden
Je bewaart het in de koelkasr toch? Doe je dan verse melk bij koude melk? I ...
Ik gebruik meerdere bakjes en flessen, dus laat de melk afkoelen en doe het dan pas bij elkaar als het beide in de koelkast staat (en dus dezelfde temp heeft).
De melk van de voedingen houd ik ook gescheiden, als een flesje half leeg is gegaan dan gebruik ik hetzelfde flesje opnieuw en pak ik een tweede flesje voor eventueel extra benodigde melk.
4 jaar geleden
Ik kolf volledig omdat m'n tepels veel te snel kapot gaan. Ik heb dan ook echt alles geprobeerd, van tepelhoedje tot zalfjes en ook zilver cups.
Ik gebruik Medela freestyle, heb een speciale afdruiprek gekocht waar alle onderdelen op drogen. Ik gebruik een Philips avent sterilisator. Verder noteer ik na elke kolf beurt van hoe laat het is.
Ik geef toe dat ik wel even ellende heb gehad, doordat ik overproductie had. Je moet die nachten echt niet door blijven kolven. Anders gaan je borsten overuren maken! En dan krijg je stuwing, heel pijnlijk! Ik had ook koorts van 40 graden. Geen ontsteking. Maar die risico liep ik wel. Gaat nu beter na reset technieken.
4 jaar geleden
Reactie op Bloemtuin
Ik kolf volledig omdat m'n tepels veel te snel kapot gaan. Ik heb dan ook e ...
Wat voor afdruiprekje heb je?
4 jaar geleden
Ik heb toch maar besloten om af en toe te kolven als we visite krijgen of als we weg gaan. En haar thuis gewoon aan de borst te leggen.
Ik vond het volledig kolven extra werk als het niet nodig is.
Alleen nu ik een aantal keer gekolfd heb en mijn melkproductie gezien heb. Ben ik hier weer enorm onzeker door.
Ik kolf ongeveer 40/50 ml en de kleine zou eigenlijk 70 ml binnen moeten krijgen per voeding.
Ze heeft goeie plas luiers, elke keer als we verschonen heeft ze wel geplast. Ze is na een voeding ook tevreden. Alleen ze valt niet zo snel in slaap overdag na de voeding en heeft daarna nog wel veel zuig behoefte. Dat ik dan denk zal ze niet nog honger hebben? Zal het komen dat ze soms zo lang wakker is (lees van voeding tot voeding 4 uur dus) dit is wel alleen overdag in de nacht slaapt ze gelijk na een voeding.
Ze is wel aangekomen in gewicht. En zit weer op haar geboorte gewicht sinds zaterdag. Ze is nu 12 dagen oud.
Morgen komt het consultatie bureau en ga dit dan wel even navragen. Maar man wat kan dit je onzekerheid geven zeg😅