12 Reacties

één jaar geleden

Aangezien hij er een spelletje van maakt, zou het kunnen dat hij behoefte heeft aan gooien? Ipv een nee een alternatief bieden waar hij wel mee mag gooien? Pittenzakjes, of iets anders wat niet zwaar is, of samen naar buiten gaan en met de bal gooien? Ik zou zoiets doen 😊

één jaar geleden

Reactie op Rumeysahappy

Aangezien hij er een spelletje van maakt, zou het kunnen dat hij behoefte h ...
Dankjewel voor de reactie. 😊 Hij heeft een ballenbak met kleine balletjes en allemaal grote ballen. 🥲 Hij houdt inderdaad van gooien. Hij heeft ook een speelhoek met allerlei speelgoed. Maar hij het doet ook met aanraken bijvoorbeeld. Dan kijkt hij mij eerst aan en dan zeg ik al "nee"! En dan doet hij het toch en rent hij weer lachend weg. Het is echt het plagen en uitdagen wat hij leuk vind. Ik merk wel dat hij echt uitdaging nodig heeft. Hij leert heel snel. En als hij het kan dan is hij snel uitgekeken op speelgoed. Heb daarom ook wat speelgoed voor oudere leeftijd gehaald, maar dat lukt ook al aardig. Het moment dat hij geen uitdaging meer heeft, dan begint hij vooral met uitdagen.

één jaar geleden

Reactie op Rumeysahappy

Aangezien hij er een spelletje van maakt, zou het kunnen dat hij behoefte h ...
Soms gooit hij ook met de afstandsbediening. Ik wil het hem echt afleren omdat hij mij of andere ermee pijn kan doen. En laten weten dat het niet grappig is of een spelletje. Maar ik heb zoveel al geprobeerd. 🥲

één jaar geleden

Reactie op SillaKim

Soms gooit hij ook met de afstandsbediening. Ik wil het hem echt afleren om ...
Negeren geprobeerd? Bij sommige kinderen is "nee" of een "time out" of zoiets ook aandacht en dat vinden ze leuk, misschien als je er een paar dagen geen aandacht aan schenkt dat het dan niet meer leuk wordt? Dat kan vaak ook werken

één jaar geleden

Reactie op Rumeysahappy

Negeren geprobeerd? Bij sommige kinderen is "nee" of een "time out" of zoie ...
Helaas ook al geprobeerd. Dan geef ik hem die time out in zijn slaapbox. Wat ik vaker doe. En dan wordt hij even driftig en dat negeer ik dan totdat hij rustig wordt. Wat hij nu ook heel vaak doet als hij een time-out krijgt, is dat hij zijn kleding uittrekt (broek en shirt) en ook zijn luier en dan roept hij "oh noooo"! Probeer het nu met rompertjes, hopelijk kan hij die niet uittrekken. Maar dan krijg je dit weer en ook weer zijn manier van uitdagen. Pffoeee moeilijke leeftijd. 😅

één jaar geleden

Reactie op SillaKim

Helaas ook al geprobeerd. Dan geef ik hem die time out in zijn slaapbox. Wa ...
Jaa het is zeker een lastige leeftijd en dan zijn ze nog niet eens 2 😅 Een time out is alleen niet negeren, dat is ook een vorm van reactie/aandacht 🤭 ik zeg niet dat het hoeft te werken, maar het zou zomaar eens kunnen dat het saai begint te worden als je er even echt geen reactie op geeft

één jaar geleden

Wat een leuk kindje heb je. En slim, zo lijkt het uit je verhalen. Hij is meewerkend en begrijpt je goed. Het lijkt idd alsof hij de behoefte heeft om te gooien, misschien ontdekt hij het effect daarvan, geluiden enzo. Mijn eigen ervaring is dat 'nee' zeggen bijna nooit effectief is en hoe vaker je het zegt, hoe minder waarde het woord heeft. Een time out op een plek waar hij ook slaapt lijkt me niet zo'n goede strategie. Dan ontstaat misschien wel de associatie dat de slaapbox voor straf is, ipv een plek om lekker te chillen of te slapen. Persoonlijk denk ik niet dat kindjes al echt expres willen uitdagen of plagen. Wel kan jouw reactie heel interessant voor hem zijn. Het bieden van een alternatief is misschien wel een goede optie. Bijvoorbeeld gooien met een zacht object binnen of met een hard object buiten. Als je daarbij vertelt dat de afstandsbediening bij de tv blijft liggen en met de grote zachte bal gegooid kan worden dan snapt hij misschien hoe het wel kan. Veel plezier en succes met je kleine slimmert!

één jaar geleden

Reactie op Knopje

Wat een leuk kindje heb je. En slim, zo lijkt het uit je verhalen. Hij is m ...
Dankjewel voor het advies. 😊 Ik zal zeker vanalles proberen wat ik hier allemaal lees. Heel fijn! Hij heeft een eigen ballenbak met zachte balletjes die eerst beneden stond. Daar gooide hij vaak mee, maar dat vond hij op een gegeven moment niet meer interessant. De ballenbak staat nu ook in zijn slaapkamer en dan gaan we af en toe naar boven en dan mag hij daar spelen. Beneden in zijn speelhoek heeft hij ook zachte speelgoed waarmee hij kan gooien. En ook heeft hij een paar grote ballen hier liggen. Ik denk ook dat wat jij zegt dat hij de geluidjes en effect interessant vind. Zijn slaapbox staat nog in de woonkamer voor zijn middagdutjes en dat is ook voor zijn chill-momentjes als hij te druk wordt en daar wordt hij ook rustig van. Maar dat gebruik ik nu ook voor zijn time-out. Het werkt wel tegen momenten als hij te druk is, maar het afleren van het gooien naar mij of zijn papa dat is helaas nog niet gelukt. Dat blijft hij gewoon doen. En misschien vind hij idd de reacties van ons heel interessant. We spelen ook vaak spelletjes samen waar we hem achterna rennen of kietelen. Ik merk wel dat hij dan de zelfde reactie heeft. Dat harde lachen en wegrennen. Het is even uitvogelen allemaal. 🥲 Maar dankjewel voor de tip. 😊

één jaar geleden

Reactie op Rumeysahappy

Jaa het is zeker een lastige leeftijd en dan zijn ze nog niet eens 2 😅 Een ...
Ik zal het eens proberen. Dankjewel. 😊

één jaar geleden

Hier vliegt het speelgoed ook regelmatig door de lucht..🫣 ik hoor het meer om mij heen van leeftijdsgenootjes, ik vermoed dus een fase. Wij geven ook duidelijk aan dat ze niet mag gooien met spullen maar ons dochtertje lacht er ook om 🫢

één jaar geleden

Wij hebben ook een gooier. Echt knettergek word ik er soms van 😵‍💫. Kan niet altijd een pijl trekken wat het triggert maar vaak zet ik m aan het werk of even naar buiten en dat helpt wel. Dus niet zo zeer aandacht geven aan het ongewenst gedrag maar juist even wat anders gaan doen. Even met blaadjes gooien of zand in de zandbak maar ook ‘dek de tafel’ of ‘help je met afdrogen’ werkt nog wel eens. Ik heb er niet altijd de mentale space voor om meteen om te schakelen maar het doet wel wat.

één jaar geleden

Herkenbaar hahahah