163 Reacties

2 jaar geleden

Ik volg mijn dochtertje krijgt maandag de echo omdat ze in het laatste trimester en tijdje in stuit heeft gelegen.

2 jaar geleden

Hier helaas een dochtertje van 15 weken met heupdysplasie.. ik heb zelf vroeger als kind een spreidbroekje gehad ivm stuitligging, niet verwacht dat zij het ook zou hebben maar toch wel. Op de echo was de afwijking 51 graden, die moet 60 zijn.. we hebben a.s woensdag een afspraak met de kinder orthopeed en zij zal dan een spreidbroekje krijgen.. Ik zal hier wel even een update plaatsen dan!

2 jaar geleden

Mocht je Facebook hebben, er is een groep: Heupdysplasie bij jonge kinderen. Ik vind het fijn om daar ervaringen en tips te lezen 😊

2 jaar geleden

Reactie op SRM93

Mocht je Facebook hebben, er is een groep: Heupdysplasie bij jonge kinderen ...
Oh dat is een fijne tip! Thanx! Ja ik had ook niet verwacht dat er op de echo iets te vinden zou zijn.. vervelende verrassing dan zo 🤔

2 jaar geleden

Reactie op SwanFlower88

Oh dat is een fijne tip! Thanx! Ja ik had ook niet verwacht dat er op de ...
Zeker vervelend..😔 het houdt ons ook erg bezig. Mag ik vragen in welk ziekenhuis jullie zoontje behandeld zal worden?

2 jaar geleden

Hier nog een heup kindje! Zoonlief de complete zwangerschap in stuit gelegen. Fysiek geen afwijkingen te constateren maar met de echo links 56 ipv 60. Dit kwam ook bij ons rauw op ons dak. Afspraak in het ziekenhuis. Orthopeed wil het over 6 weken (nu nog 4) weken een nieuwe echo. Als er verbetering in zit dan blijft hij onder controle en wordt er geen vervolg in gezet. Ik hoop het zo want meneer is erg bewegelijk, rolt al om. En wordt dan zwaar beperkt in zijn ontwikkeling. Het ligt heel erg aan de afwijking en of er sprake is van een luxatie. Hoeveel graden zat het heupje bij jullie?

2 jaar geleden

Mag ik vragen waarom er bij jullie besloten is een echo te maken? Hier ook bijna de hele zwangerschap in stuit gelegen. Ziekenhuis geeft aan dat controle via het CB loopt. Daar heeft de arts nu twee keer naar de heupjes gekeken en vindt verder onderzoek niet nodig. Is het dan oké? Of moet ik toch om een echo vragen? Dan via CB of huisarts?

2 jaar geleden

Reactie op Lash19

Mag ik vragen waarom er bij jullie besloten is een echo te maken? Hier ook ...
De CB arts gaf aan dat ondanks er fysiek niets te zien is dat er toch iets niet goed kan zijn. Bij een stuit is de kans hierop vergroot. Dus is het beleid dat een stuit kindje een echo laat maken met 3 maanden.

2 jaar geleden

Reactie op Lash19

Bij ons dochtertje is er fysiek ook niets te zien, 2x gecontroleerd bij het CB. Maar vanwege mijn verleden met spreidbroekje toch voor de zekerheid een echo laten maken met 3 maanden.

2 jaar geleden

Reactie op SRM93

Bij ons dochtertje is er fysiek ook niets te zien, 2x gecontroleerd bij het ...
Hier hetzelfde

2 jaar geleden

Ons zoontje heeft 57graden afwijking. Ook geen fysieke beperking te merken bij het algemeen onderzoek. Wij gaan naar het NWZ in Alkmaar. Maar de afspraak duurt nog zo lang dat het automatisch een afwachtend beleid zou worden dan 😅 (wat op zich niet erg is, maartoch). Dan zitten we op 5 weken na echo 🧐

2 jaar geleden

Onze dochter heeft bij 2 maand een echo gehad, maar lang niet zoveel informatie gekregen als dat jullie hebben. Alleen dat er een lichte afwijking te zien was in een hoek (?) en dat ze graag een controle echo wilden maken bij 3 maand. Die staat over 1,5 week nu. Ben benieuwd wat dan…

2 jaar geleden

Reactie op SwanFlower88

Ons zoontje heeft 57graden afwijking. Ook geen fysieke beperking te merken ...
Dat is lang! Ons is verteld door het UMCG in Groningen (en het CB) dat baby’s binnen 2 weken gezien moeten worden. Hoe eerder starten hoe beter.. (zodat de afwijking niet ook nog erger wordt) de wachttijd is 8 weken maar ze hebben afspraken verplaatst om ons dochtertje volgende week te kunnen behandelen. Het ziekenhuis in onze eigen stad heeft geen kinder orthopeed, daar mochten we ook heen en kwamen we bij een gewone orthopeed maar de huisarts en CB gaven aan dat het beter is om naar een kinder orthopeed te gaan.

2 jaar geleden

Reactie op LauB

Onze dochter heeft bij 2 maand een echo gehad, maar lang niet zoveel inform ...
Ons is uitgelegd dat de heupjes voor de 3 maanden nog uit zichzelf kunnen herstellen vandaar dat ze na 3 maanden weer verder kijken. Wellicht is de heup dan zelf hersteld of zal je toch een doorverwijzing krijgen!

2 jaar geleden

Reactie op SRM93

Ons is uitgelegd dat de heupjes voor de 3 maanden nog uit zichzelf kunnen h ...
Ja, dat vertelde de echoscopist inderdaad. Snap dan niet dat ze voor 3 maand al zo’n echo laten maken😅 maar we wachten rustig af

2 jaar geleden

Wij hebben vandaag gehoord dat ons dochtertje van 16 weken heupdysplasie heeft. Het ging even heel snel van maandag stugge heupjes naar nu dat we het weten en dinsdag een harnasje.. voor je gevoel de wereld ff op z’n kop. Maar wat ik wel begrepen heb is dat ze niet veel van het harnas merken en ze alles hiermee leren te doen. Dusse vol goede moed dit avontuur in! 💪🏻

2 jaar geleden

Reactie op Lash19

Hier in t buitenland wordt er standaard met 2 maanden een echo gemaakt omdat kindje de hele zwangerschap in stuit heeft gelegen. Was gelukkig niks aan de hand maar toch blij dat ze hebben gekeken. Gelijk na haar geboorte is er gevoeld (niks aan de hand dachten ze) en een afspraak ingepland voor 2 maanden later. Bij het cb controleerden ze de beweeglijkheid en stand tussendoor. Hier is het echt een extra check met echo door die stuitligging.

2 jaar geleden

Onze meid krijgt over 2 weken een echo. Ben benieuwd... Ze heeft bijna tot het einde in stuit gelegen. De echo is uit voorzorg.

2 jaar geleden

Ik volg ook even. Wij vandaag een echo met onze kleine meid ivm stuitligging in de zwangerschap. Consultatiebureau zag geen bijzonderheden maar toch een echo ivm protocol. Nu blijkt haar heupje aan een kant 53 graden ipv 60 graden te zijn en moeten we morgen naar de orthopeed. Fijn dat het zo snel al kan maar ik zit mezelf echt gek te maken door van alles over gipsbroekjes te lezen. Lijkt me zo zielig voor zo een kleintje. Het is nu zo een vrolijk, beweeglijk meisje... :(

2 jaar geleden

Reactie op Tiny1990

Ik volg ook even. Wij vandaag een echo met onze kleine meid ivm stuitliggin ...
Herkenbaar.. wij kunnen morgen ook terecht bij de kinder orthopeed. Ons meisje heeft een afwijking van 51 graden. Ons is verteld dat ze een Dr. Visser spreidbroekje zal krijgen, geen gips.. ik snap dat het nieuws even rauw op jullie dak komt😞 Ik heb het er ook moeilijk mee nu zij net haar voetjes ontdekt etc..