9 Reacties

3 jaar geleden

Ik schep het voor haar op in een lepel en ze neemt de lepel dan over en eet het op, de helft valt er wel van af 馃槄

3 jaar geleden

Ik bedoel is het dan droge rijst ? Zonder saus ofzo? Verslikt ze zich niet zo? Misschien ben ik gewoon te bang

3 jaar geleden

Wij leggen haar maaltijd altijd op het dienblad van d'r stoeltje zodat ze het er zelf af kan pakken. Dus ook een maaltijd met rijst. Soms geven we het op een lepeltje en voeren we d'r. Ze verslikt zich zo nu en dan eens maar dit is niet specifiek met rijst het geval. En als ze zich verslikt dan hoest ze het eten op en spuugt ze het uit en slikt ze het opnieuw door. Je verslikken heeft een functie en er is niks mis mee. Je kindje leert er hooguit beter door eten. En stikken is bijna onmogelijk met rijst omdat dat de luchtpijp niet kan afsluiten. Ik maak me dus geen zorgen en volgens mij hoef jij dat ook niet te doen 馃槃馃挒

3 jaar geleden

Wij geven rijst altijd met een soort sausje. De rijst gewoon gekookt en dan een 'sausje' van geblenderde groenten en vlees erover. Nooit last gehad met verslikken eigenlijk

3 jaar geleden

Misschien kun je lontong proberen? Of polenta? Mijn zoontje vind het heerlijk!!

3 jaar geleden

Wat je kan doen is bij het koken van de groentes kruiden gebruiken als paprikapoeder en kurkuma. En rijst zonder zout afzonderlijk koken. Je kan dan de rijst aanbieden met groentes en dan met het water van de groentes dat over de rijst doen zodat het iig geen al te harde rijst is. Zelf was ik bang hiervoor.. maar ik geef nu ook gewoon soms droge rijst en niets aan het handje. Als je kind zelf kan pakken en het door heeft zou ik me niet al te veel zorgen maken.

3 jaar geleden

Is dit je kindje van een jaar? Onze dochter eet al sinds 6 maanden rijst, gewoon goed gaar koken en dan plette ik het een beetje met een vork zodat de korrels al wat stuk zouden zijn. Nu met een jaar eet ze gewoon zo happen rijst weg, in een gerecht of zo los. Als je het spannend vindt kun je de rijst iets langer doorkoken (12 of 13 minuten in een pan gevuld met water) zodat het iets zachter wordt, en dan de eerste paar keer misschien drogere/vormvastere rijstsoorten zoals basmati nog even later staan. Ook is het vers zachter dan opgewarmd uit de koelkast of vriezer. Maar zodra ze doorhebben dat ze eventjes moeten kauwen kunnen ze happen droge rijst prima aan hoor. In veel landen eten jonge kinderen niet anders.

3 jaar geleden

Reactie op chezzilucy

Ik bedoel is het dan droge rijst ? Zonder saus ofzo? Verslikt ze zich niet ...
Die van ons krijgt inderdaad een lepel droge rijst. Meestal na de opvang, want dan heeft ze daar al gegeten. Dan eet ze met ons nog een paar happen mee, rijst of groente. Maar hier krijgt ze het ook al een tijdje.

3 jaar geleden

Hier eet de kleine met de pot mee. Rijst vind ik juist heel makkelijk icm curry of prutje. Hoef ik het niet te pureren 馃槄