14 Reacties
één jaar geleden
Kijk op Solid Starts op Instagram of hun site of hun app. Wij volgden de Rapley-methode en zij hebben hele goede tips hoe aan te bieden en hoe om te gaan met (bijvoorbeeld gooi-)gedrag.
Wij laten wel onze dochter zelf bepalen hoeveel ze wil eten, dat maakt het in het begin moeilijker maar uiteindelijk makkelijker. Dat is een keuze.
Ik zou in ieder geval verschillende opties op het bord leggen zodat hij kan kiezen, maar dat hebben jullie volgens mij al.
Veel voordoen en laten zien hoe je bijt en kauwt.
Gooien met eten hoort bij de ontwikkeling, maar als hij demonstratief gooit zou je kunnen waarschuwen dat als hij gooit met eten dat het eten dan weggaat. Na bijvoorbeeld 2x gooien pak je zijn eten dan even weg en vertel je waarom. Als hij dan weer om meer vraagt kun je zeggen dat eten op tafel blijft en dan weer een nieuwe kans geven.
Dit is allemaal wat wij doen vanuit tips van Solid Starts, wellicht helpt het jullie ook. En als je dit niet wil, ook prima!
Ieder zijn eigen keuzes 🤗
één jaar geleden
Iets wat hier wel eens helpt: grotere stukken aanbieden. Dus geen blokje komkommer maar een stuk ter grote van een vinger. Broccoli en bloemkool in grote stukken en zo ook aardappel. Mijn dochter wil het dan wel proberen in tegenstelling tot kleinere stukjes. Groot is blijkbaar interessant haha en verder: blijven aanbieden. Hier gingen gebakken aardappelblokjes er na 15 keer proberen eindelijk in 😅
één jaar geleden
Hier heeft het ook best even geduurd voor het goed ging, maar ze eet nu sinds een week of 3 aardappels en groenten en pas sinds een week ook stukjes vlees en dingen als pasta/rijst ed. We hebben er niet teveel druk op gelegd. Eet nu met de meeste dingen gewoon met ons mee.
één jaar geleden
Reactie op Nizan
Helpt het om snacks als stukjes aan te bieden? Zoals wat fruit of babychips ...
Snacks en fruit in stukjes eet hij al. Prima zelfs. Even los van dat niet al het fruit gewaardeerd wordt haha. Structuur blijft soms een ding, maar hij probeert het wel
Gaat vooral om het avondeten
één jaar geleden
Reactie op Boebeertje
Iets wat hier wel eens helpt: grotere stukken aanbieden. Dus geen blokje ko ...
Dat is wel goed idee. Grotere stukken en zoals iedereen zegt... blijven volhouden. Hmm ga ik doen. Maar zijn jullie niet bang dat je kindje dan te weinig binnen krijgt? Daar ben ik elke x zo onzeker over als hij weer maar 1 stukje eet als avondeten
één jaar geleden
Reactie op SusannaL
Dat is wel goed idee. Grotere stukken en zoals iedereen zegt... blijven vol ...
Wij hebben als ze echt minimaal mee at wel nog aangevuld met een potje. Geen idee of dat dat de beste manier is, maar zo kreeg ze toch genoeg binnen en uiteindelijk eet ze steeds beter mee en vervallen de potjes.
één jaar geleden
Kijk eens naar The Division of Responsibility in Feeding. Komt er eigenlijk op neer dat het onze verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat ze een gevarieerde & gezonde maaltijd voorgeschoteld krijgen. Maar het is de verantwoordelijkheid van je kind om te eten, en ook de hoeveelheden te bepalen.
Sinds ik dat heb gelezen, heb ik het los kunnen laten. En gaat het voor iedereen een stuk beter :)
https://www.yummytoddlerfood.com/the-division-of-responsibility/
één jaar geleden
Wij zijn begonnen door half 5 een potje te geven en haar laten meehappen met het warme eten ( aanbieden van stukjes) vooral de groenten zijn een suc6 lekker in de handjes en smeren maar. Ze eet nu volledig met ons mee als we aardappels, groenten, vlees, macaroni eten
En van mamma haar vork eten dan zijn dingen ook interessanter 😉
één jaar geleden
Reactie op SusannaL
Dus je deed en deels gepureerd en deels van jullie bord stukjes aanbieden t ...
Ja, en deels in stukjes en in haar handje.
Via de app solid start ( staat heel handig qua leeftijd hoe je het moet aanbieden)
We zijn begonnen met wortels ( gaan makkelijk stuk in de mond) boontjes, stronkje broccoli en gewoon alles laten proeven. Nu heb ik echt wel mazzel want mijn kind eet echt alles.
Wil ze niet mee eten en heeft ze haar potje op, prima dan geef ik een cracker ipv meehappen. Eten we iets wat ze lekker vind dan geef ik geen potje en eet ze volledig mee.
Kortom blijven aanbieden, hier regent het ook regelmatig eten ( als ze niet meer hoeft gooit ze het op de grond) het scheelt zelf ook als je er relaxed mee om gaat.
En iets met sprong 9 waar ze inzitten en qua gedrag ook even iets pittiger zijn ; )
één jaar geleden
Reactie op jojo zonnestraal
Ja, en deels in stukjes en in haar handje.
Via de app solid start ( staat h ...
Was hier vanavond weer drama
Paar hapjes en daarna vooral alles van bord afschuiven en huilen/jammeren. Maar zijn wel goede tips die je geeft. Misschien ben ik er sowieso te krampachtig mee bezig. Ben elke x bang dat hij te weinig binnen krijgt, hij is ook erg afgevallen (veel ziek geweest)
één jaar geleden
Reactie op SusannaL
Was hier vanavond weer drama
Paar hapjes en daarna vooral alles van bord af ...
Als mijn dochter tandjes krijgt dan eet ze ook zeer moeilijk. Ik kreeg de tip om dan de potjes te pureren. Mijn dochter is net ziek geweest en heeft 5 dagen op ijsjes en fruitzakjes geleefd ( wilde voor de rest niks) lastig hè, ik herken het wel dat je bang bent dat ze te weinig binnen krijgen. Je kan ook een doorverwijzing vragen naar een diëtiste dat die eens met je mee kijkt. En iets met sprong 8/9
Mijn dochter heeft ook weken gehad dat ze niet at tenzij het van mijn grote mensen vork kwam.
Kinderen….net puzzels