14 Reacties

3 jaar geleden

Heb je geen mogelijkheid om je dochter een dagje naar opa en oma of een kennis te brengen dat je even ruimte hebt voor jezelf en of een grote schoonmaak voor je huis?

3 jaar geleden

Ik had hetzelfde en nog een verhuizing net voor de bevalling. Het voelde ook 8mnd lang niet mijn huis. Nooit goed kunnen inrichten of spullen goed sorteren plaatsen. Mijn energie mega laag en steeds ook discussie omdat ik echt heel slecht tegen rommel kan. Krijg ik mega veel onrust van. Ik kon niet anders dan de boel de boel te laten. Mijn man zei je doet niets meer maar ik kon gewoon niet. Nu pas na 8 mnd begint mijn energie weer terug te komen en heb ik eindelijk de was afwas huis bijgewerkt en zelfs de sokken zitten weer netjes in lades. Moet wel zeggen mijn bergruimte en schuur moeten nog. Maar ja 1 voor 1. En nog gordijnen voor de woonkamer e.d heb ook veel keuze stress. Dus je bent niet alleen!!!! Heb wel vrije dagen moeten nemen om bij te komen en te kunnen opruimen. Ook manlief moest ff vrij nemen en voor de baby zorgen anders was het me niet gelukt ❤️

3 jaar geleden

Heel erg herkenbaar hoor! Wat mij helpt is om het op te schrijven. Wanneer ik tijd heb probeer ik dan een klusje van het lijstje te doen. Houd het klein en concreet. Verder doe ik ook heel erg mn best om alles gelijk op te ruimen en savond voor ik naar bed ga ook alles opgeruimd te hebben anders heb ik het gevoel dat ik de dag al met een achterstand begin. Heb je misschien iemand in je omgeving die je kan helpen met een grote schoonmaak? Dat je het vanaf dat punt ‘alleen’ nog maar bij moet houden? Of dat je je dochtertje misschien een middagje ergens onder kan brengen dat je zelf de boel eens goed schoon kan maken?

3 jaar geleden

1 ding voorop je faalt absoluut niet!! Vervelend dat je je zo voelt, maar dat hoeft echt niet, huishouden is niet alles. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat het je dwars zit. Een opgeruimd en schoon huis geeft rust. Wil je wel wat tips geven hoe ik het aanpak, misschien heb je er wat aan. ▪︎ Iemand in je omgeving vragen je een dag te helpen zodat je wat meer gedaan krijgt. ▪︎ Moment van de dag dat je het meeste energie hebt gebruiken om het huis aan te pakken. ▪︎ Voor een grote schoonmaak: Maak een notitie in je telefoon met per kamer wat je er gedaan wilt hebben zodat je overzicht hebt. Voorbeeld: Slaapkamer: - Kledingkast uitzoeken en afstoffen - Het bed verschonen en afnemen - Vensterbanken afnemen - Nachtkastjes uitzoeken en afmemen Woonkamer: - - Zo ga je dan per kamer langs. Vervolgens plan je een schoonmaakweek in. In die week probeer je elke dag wat te doen en vink je af wat gedaan is. In die week hoeft niet perce alles af maar dan heb je een start gemaakt. En kan je zo op eigen tempo het lijstje verder afgaan.

3 jaar geleden

Hier ook heel herkenbaar. Ook het pas na een halfjaar enigsinds weer zelf op de rit. Ik schaam me weleens ervoor omdat ik werk als huishoudelijke hulp. Mijn moeder is oppasoma en vind het echt niet erg bij te springen. Ik probeer wekelijks een basis te hebben om te doen, de rest is bonus. En daarnaast gemiddeld per week iets extra zoals badkamer of koelkast. Werken met schemas werkt erg fijn. En een lijstje wat je per week wast,zo was ik ma/di de shirts en truien, woe/do de broeken en ondergoed en het beddengoed, en in het weekend Teun zijn was. Oja en ergens maandag de handdoeken. Dat geeft rust en structuur. Het opvouwen van de was schiet er dan weleens bij in...

3 jaar geleden

Reactie op Knuffeltjeee

Hier ook heel herkenbaar. Ook het pas na een halfjaar enigsinds weer zelf o ...
Een wasdag is ook een absolute aanrader. Wasmarathon die dag en de volgende dag of dag erop vouwen en dan ben je klaar voor die week. Anders heb ik het gevoel heel de week bezig te zijn ermee

3 jaar geleden

Dankjewel allemaal voor jullie tips en reacties. Doet me zowiezo goed om te horen dat ik niet alleen ben. 🤗 Ben in elk geval gemotiveerd om stappen te maken. Heb vandaag een goed lijstje gemaakt per kamer (exl. zolder en schuur, dat werk me te veel 🤣). Geeft in mijn hoofd in elk geval overzicht. Oppas is wat lastig. Mijn moeder deed dat altijd, maar heeft nu wat gezondheidsklachten. Ik durf mijn dochter daar niet te laten als mijn moeder alleen is. Ik heb haar nu gevraagd hier even een middag te komen oppassen en dan kan ik even mijn gang gaan met opruimen. Hoop dat ik de boel gauw op de rit heb. Kijk er al naar uit dat de eerste kamer weer in orde is 🤩

3 jaar geleden

Vorige week hebben mijn man en ik een dag vrij genomen terwijl kind naar de gastouder ging. Eerst samen uitslapen en daarna achterstallig werk in huis. Spul naar de stort, 80 wassen doen, opvouwen en ik heb mijn kledingkast weer bijgewerkt zodat de was ook daadwerkelijk de kasten in kan. Geeft veel rust, want juist alles zien waar je niet aan toe komt (tijd/energie) kost mij extra energie en daar heb ik al niet zo veel van. En we hebben de dame die bij ons schoonmaakt gevraagd of ze iedere week wil komen. Verder ben ik nu na ruim een half jaar pas zo ver dat ik op een dag voor m’n meisje kan zorgen, eten kan bedenken, boodschappen halen en dan ook nog daadwerkelijk koken.

3 jaar geleden

Ik heb zo'n robot stofzuiger :) Scheelt echt veel voor de katten haren. Ik zet hem altijd aan als we het huis uitgaan. Verder een beetje lief voor jezelf zijn. Beter een vies huis en genieten van je kleintje. Voordat je het weet zijn ze groot.

3 jaar geleden

Reactie op Rianne_Mexico

Ik heb zo'n robot stofzuiger :) Scheelt echt veel voor de katten haren. Ik ...
Hier ook. Elke ochtend gaat ie aan. Allen zondag niet, dan heeft ie ook z’n rustdag 😂 Oudste weet dat ze haar speelgoed moet opruimen en alle zand is weg. Verder doe ik m’n best en als iemand er last van heeft wijs ik ze met alle liefde de kast aan waar de schoonmaakspullen staan! ✌️ Toiletten zijn wel altijd schoon, dat vind ik wel belangrijk. Die doe ik elke dag.

3 jaar geleden

Reactie op Rianne_Mexico

Ja ideaal een robot zuiger! Hier kan je m programmeren en rijdt hij altijd 's nachts een rondje. Wel alles opruimen dus s avonds maar dat is ook wel heel fijn beneden komen s ochtends

3 jaar geleden

Alles wat je niet meer nodig hebt of gebruikt weg doen! Dat zijn vaak de spullen die ‘teveel’ zijn, plus proberen een plekje te maken voor alles zodat je direct alles terug kan leggen en het niet rond slingert. En in je omgeving laten zien waar die plekjes zijn 😉 helpt bij ons!

3 jaar geleden

Heel herkenbaar en nee je faalt absoluut niet, slaap gebrek en de verzorging van de baby maken dat je minder energie hebt voor andere taken. Ik zou zeggen probeer het te nemen zoals het is. Met kinderen is je huis echt niet altijd meer spik en span (zo kan ik bijvoorbeeld boven zijn en denken, hehe heel de boel aan kant, kom je beneden heeft je kleuter lekker door de woonkamer gestampt met schoenen vers uit de tuin, haha). Ik ben van mezelf erg netjes en ik had daar veel frustratie over. Toen las ik een wijsheid die zei dat je kinderen zich later echt niet herinneren of het huis schoon was, maar wel de leuke dingen die je met ze deed. Er ging een lampje branden.. als je kunt huur dan een werkster in, zo fijn! Energie komt weer terug, geef het tijd en goed voor jezelf zorgen!

3 jaar geleden

Reactie op Rianne_Mexico

Heb er ook een. Wel een goedkopere dus die loopt vaak vast op de krabpaal 🙈. Het helpt zeker wel, maar het hondenhaar weet hij geen raad mee en de hond weer zich ook geen raad met het apparaat. Ze draaien letterlijk om elkaar heen. 🤣 Zal me eens verdiepen in een wat luxere variant 😇