20 Reacties

2 jaar geleden
Hier vind ze overal op of af klimmen leuk. Spelen met water en zand kan ze ook lang volhouden. Verder houd ze veel van boeken. Ik denk niet dat ze bepaalde voorkeuren heeft omdat ze een meisje is, maar dat het net is wat ze in haar omgeving heeft - het is nou eenmaal zo dat ze minder snel een auto zou krijgen als cadeu (van andere, we willen ze zelf nog aanschaffen), maar wel sneller een knuffel. Zelf vind ik poppen creepy, dus die zal ze van mij niet zo snel krijgen.

2 jaar geleden
Heb 2 dochters. 1 van bijna 12 jaar en 1 van 17 maanden.
Oudste heeft met van alles gespeeld van auto's tot een met poppen en is nu gek op motoren en houdt van meisjes dingen zoals make up.
De jongste speelt met alles wat ze maar mee kan spelen. Auto's, ballen, ze houdt ook echt van ravotten, klimmen en ook met poppen spelen en kassa spelen, boekjes kijken
En vind alles interessant

2 jaar geleden
Mijn dochtertje van 17 maanden vind het leuk om de pop een fles te geven, met de auto's van haar broer te spelen, met een bal te spelen en met dierenknuffels waarvan ze het geluid na kan doen.
Mijn zoontje van bijna vier is een echte bouwer. Bij de Toettoet auto's richt hij zich op het maken van de baan en zijn de auto's bijzaak. Bij het consultatiebureau vroeg hij om extra blokjes, omdat hij vond dat de toren die hij moest bouwen nog niet hoog genoeg was 🤭
Hij heeft weinig met ballen en zei het woord (wat bij veel kindjes één van de eerste woorden is) pas toen hij bijna twee was.
Beide zijn het klauteraars en boekenwurmen en vinden ze het leuk mijn haar te kammen.

2 jaar geleden
Mijn kleine meid vind auto’s ook geweldig, op een parkeerplaats gaat ze helemaal los, en dan die kenteken platen… die moet ze bestuderen. Op straat kijkt ze ook al het verkeer na, en hoe harder, hoe leuker.
Verder merk ik dat ze hard speelgoed wat lawaai kan maken ook veel interessanter is dan zacht speelgoed.
Ben zo benieuwd wat haar interesses zullen zijn later!

2 jaar geleden
Ik was een keer een boekje aan het lezen met woordjes over vanalles. Ze wijst alles aan op elke bladzijde en dan moet ik zeggen wat het is. De bladzijde waar grote hijskranen en ongezellige stalen kille voertuigen op stonden sloeg ze snel over. En als ze iets met glitters ziet wordt daar extra aandacht aan gegeven. Niet aangeleerd, dit komt echt vanuit haarzelf. Wat ergens wel logisch is want ik ben ook zo 😄

2 jaar geleden
Ik was een keer een boekje aan het lezen met woordjes over vanalles. Ze wij ...
Ze speelt overigens wel met een auto waar nijntje in zit die uit zichzelf rijdt en ook vindt ze het leuk om met een bal te spelen, verder is 2 dingen tegen elkaar aan slaan of door de kamer smijten ook al een tijd favoriet. En boekjes lezen. En spetteren in een bak water.

2 jaar geleden
Nog 1 ding: "dansen" en zingen staat eigenlijk wel op nr 1 van wat ze het liefst doet, ze is gek op muziek.

2 jaar geleden
Meneer heeft hier een bijzondere interesse in sleutels, dopjes en dekseltjes (alles wat open en dicht kan) en nu heeft ie oude oordopjes van mn man, die moeten in elk gaatje dat ie tegenkomt.
Hij paradeert ook met een vloerswiffer die we hebben aangepast naar zijn lengte.
Maar inderdaad, ook auto’s en vooral tractors en andere grote voertuigen zoals een kraan of shovel zijn favoriet. Komt een beetje door papa, die werkt daar zelf ook mee. Hij heeft een aantal kranen, shovels etc voertuigen om mee te spelen.
Hij vindt t geweldig als ie mee mag op de zitmaaier, herkent de auto van papa en mama. Eerst was t Wauwww bij elk groot voertuig, nu kan hij auto, tractor en vrawa (voor vrachtwagen) zeggen.
Hij zit graag voor op de fiets, of zelf op zn driewieler (moeten wij duwen) of zijn looptrekkertje.
Kortom, ik denk wel redelijk stereotype jongetje vooralsnog 😉 hoewel stiekem dansen ook steeds leuker wordt 🕺

2 jaar geleden
Ik heb een meisje van 17 maanden.
Ik geef haar zowel jongensdingen als meisjesdingen. Nog geen poppen, die vind ik vaak creepy.
Ze speelt met alles. Van een vrachtwagen, een glitterboekje, keukentje, een bal.
Ik voed haar zeker niet genderneutraal op, want ik ben daar niet mee bezig. Ik geef haar gewoon van alles, ze zoekt zelf wel uit wat ze leuk vindt.
Ze vindt het vooral heerlijk om in de modder te spelen 🙈

2 jaar geleden
Reactie op Heusi
Meneer heeft hier een bijzondere interesse in sleutels, dopjes en dekseltje ...
Ja ze zeggen het wel mooi met genderneutraal opvoeden en natuurlijk zou Teun een pop mogen.
Een keukentje, ballen en buitenspeelgoed en keukentje zitten in het midden.
Maar ik mag dus wel stellen dat de meeste jongens toch meer technisch zijn aangelegd en meisjes meer zorgzaam?
Is ook niets mis mee, maar dat gezeur over genderneutraal tegenwoordig...

2 jaar geleden
O en schoonmaakspullen in minivoormaat, zitten ook in het midden vind ik, net zoals (tuin) gereedschap, alleen ik gok dat meisjes liever een gieter en een schep hebben en minder moersleutels e.d.?

2 jaar geleden
We zitten midden in een langdurige verbouwing en ons meisje is helemaal gek van de schroevendraaier met verschillende kopjes. Of de hamer. De kruiwagen is ook top maar kan ze weinig mee. Verder loopt ze bij vrienden ook dagen met een kinderwagentje voor de pop te zeulen.
Maar de schroevendraaier krijg je echt niet terug als ze ‘m te pakken heeft.

2 jaar geleden
Ik fietste met mijn dochter langs wat weilanden en een bosrand. Ook langs het spoor en er kwam net een trein aan,die ze niet heel vaak ziet. Ik was enorm enthousiast haha.. Ze keek er maar flauwtjes naar en vervolgens keek ze weer de natuur in en riep ze blij 'vogel' ! Terwijl mijn stiefzoontje zou niks anders meer gezien hebben dan die trein.. ik ben niet bezig met genderneutraal en de kids krijgen alles wat leuk is, maar merk toch echt verschillen.

2 jaar geleden
Mijn dochter is gek op alles, ook op wielen en auto’s.. ze kan met alles eigenlijk spelen en dat laat ik haar ook doen.
Ik geef haar ook niet mee wat nou typisch meisje is of typisch jongens en zelf ben ik ook zo opgevoed.
Merk wel dat mijn dochter heel gek is op het ‘verzorgen’ echter. Zoals haar kleinere nichtje (3maanden) haar mond schoonmaken, flesje in de mond doen, speen geven, aaien willen vastpakken en in de maxi cosi wiegen.. datzelfde doet ze ook bij knuffels .. ze is gek op dieren en baby’s.

2 jaar geleden
Denk dat er wellicht wel bepaalde eigenschappen net wat meer gelinkt kunnen zijn aan het ene geslacht dan aan het andere geslacht. Maar ik denk ook zeker dat het ligt aan waar je je kind aan blootstelt en hoe je (on)bewust de eigenschappen die 'horen' bij het geslacht benadrukt. Er gebeurt veel wat ze toch meekrijgen van binnenshuis maar ook buitenshuis, bijvoorbeeld in verstopte boodschappen in hoe ze benaderd worden of het speelgoed dat ze krijgen.
Mijn zoontje speelt met auto's, maar staat ook te rommelen in z'n keukentje. Hij heeft sinds een paar weken mijn oude pop en geeft die de fles, de speen, maar ook aaien en knuffelen.
Ik vind het allemaal prima als hij maar lekker kan spelen en zich vermaakt.

2 jaar geleden
Ik had een boerderij gekocht met allemaal diertjes. Weer eens heel ander speelgoed dan hij al had. En ondanks dat wij iedere keer de diertjes pakken om mee te spelen en hij dit dan ook echt wel leuk vind, pakt hij zelf iedere keer weer het autootje en de tractor die erbij zat en gebruikt de boerderij als "garage", zet de auto's er in en er op😆