17 Reacties
4 jaar geleden
Wat rot zeg! Wat bij mij hielp is hydropads gebruiken en toen tijdelijk alleen voeden met de andere borst. Ik kolfde de andere borst af en gaf dat eventueel met een flesje. Na ongeveer 2 dagen hydropads was mijn tepel herstelt. Dit hoeft echt geen reden zijn om met bv te stoppen, behalve als jij het niet meer trekt. Sterkte!
4 jaar geleden
Reactie op Debby1122
Bij mij gebeurde het tijdens de Kraamtijd. Ik gebruikte de tepel crème van ...
Fijn om te horen dat toch snel kan genezen! Ik heb de purelan lanolin creme in gebruik maar zie geen verbetering eigenlijk.. maar dat komt misschien omdat ik hem ben blijven aanleggen.. Ik zal vandaag eens bij de kruidvat binnenlopen!
4 jaar geleden
Reactie op nina1085
Wat rot zeg! Wat bij mij hielp is hydropads gebruiken en toen tijdelijk all ...
Ja ik baal er zo van.. ik heb ook de multimam kompressen sinds een dag gebruikt, ga vanaf vandaag dan proberen om alleen de andere borst te voeden en dan de ene kant te kolven en in een flesje te geven.. Als het in een paar dagen kan genezen wil echt nog alles proberen!
4 jaar geleden
Wat vervelend dat het niet soepel loopt. Bij mijn eerste ging het ook zo, vreselijk die pijn. Bij mij hielpen mam- kompressen heel goed tegen de kloven.
Dit zijn een soort gaasjes met helend spul er op, een verademing! Tip: knip ze doormidden, dan heb je er meteen 2.
Heel veel succes. Hopelijk vind je iets wat voor jou werkt, zodat je weer met plezier borstvoeding kunt gaan geven. Spreek eventueel ook een periode met jezelf af hoe lang je het blijft proberen met deze pijn e.d., het moet wel leuk voor jou blijven ook. Teveel pijn en getob breekt jou anders op en dat is ook niet de bedoeling!
4 jaar geleden
Borstvoeding op je tepel smeren na elke voeding, laten drogen en vervolgens purelan en ook laten drogen voor je ze weer bedekt. In je bh hydropads (multi-mam) gebruiken zorgt voor verlichting.
Eventueel een tepelhoes om de tepel te laten genezen en anders afkolven. En als je je baby wil loskoppelen dan kan je het beste je pink voorzichtig aan de zijkant van zijn mondje doen. Heel veel succes en sterkte!
4 jaar geleden
Kijk naar een lactatiekundige. Echt een aanrader.
Ik ben aan het proberen om weer opnieuw borstvoeding te geven.
Heb ook vlakke tepels en moest voeden met een hoedje. Door dat hoedje gingen mijn tepels kapot en kwam het bloed eruit en heb ik een dikke borstontsteking gekregen. Uit frustratie en pijn ben ik er mee gestopt.. Nu onwijs veel spijt van dat ik niet door heb gezet dus wil kijken of ik het weer kan geven. Gister is er een lactatie kundige geweest en die gaf mij tips hoe ik het beste kon aanleggen met vlakke tepels. En zonder pijn. Nou echt ik had het veeeeel eerder in de kraamweek moeten doen want ze hapte goed aan en deed geen pijn.
4 jaar geleden
Goed dat je contact opneemt met de lactatiekundige, bespreek naast ontkoppelen ook het aanhappen, Ik kreeg kloven door te 'klein' aanhappen. Ik zou ook tijdig ontkoppelen als ze gaat sabbelen (je pink in haar mondhoek doen). Als je met tepelhoedje voed, 1x per dag je borsten leeg kolven (ik deed in de avond), schijnt dat je baby met tepelhoedje je borst niet helemaal leeg drinkt en het is nodig om je productie op peil te houden. Verder de tips die ik al lees: purelan, kompressen. Hier is het daarmee opgelost! Ik gebruik de purelan en het tepelhoedje soms nog wel en kolf soms ipv aan te leggen als ik merk dat m'n tepels weer iets gevoeliger worden.
4 jaar geleden
Reactie op DDMW
Fijn om te horen dat toch snel kan genezen! Ik heb de purelan lanolin creme ...
Die van de Kruidvat is hetzelfde als purelan dus zonde van je geld. Wat je nog kan proberen is pure kokosolie er op smeren.
Verder wel die borst goed leeg laten drinken of kolven. Anders tijdje die borst kolven als aanhappen te pijnlijk is
4 jaar geleden
Wat vervelend en snap dat je overweegt te stoppen. Borstvoeding is soms zo een hobbelig pad, en zo veel uitdagingen die je vooraf helemaal niet eens kan bedenken. Mijn tip zou zijn, Koop de hydrogel pads van Medela. Dit werkt echt. Gauw in de koelkast leggen en dan echt paar dagen mee lopen. Ik vond het heerlijk en heb daarna zelfs nog na mijn kloven en ontsteking regelmatig zo een hydrogel pad in mn bh gedaan. Je mag jezelf ook een beetje verwennen met fijne dingen vind ik. Ik denk altijd: borstvoeding is gratis, dus alles wat mij helpt om dat te geven (zoals borst voedings thee, goeie wolvet zalf, kompressen, bh) dat koop ik 😁 op die manier hou je het voor jezelf leuk. Succes !
4 jaar geleden
Mijn tepel was ook kapot en ging maar niet dicht. Ook het voeden duurde enorm lang. Na een lactatiedeskundige ingeschakeld te hebben, bleek dat ze een te kort tong en lipriempje had. Na het gelaserd te hebben drinkt ze heerlijk! Ik voed nog wel met tepelhoedje, omdat ze erg gefrustreerd wordt als het aanhappen niet lukt. Maar we gaan het afbouwen🙃 Hopelijk lukt dat! Al ben ik blij dat ik zo toch borstvoeding kan geven en ze nu een tevreden baby is na het drinken😊
4 jaar geleden
Mijn tepels waren enorm beschadigd door het kolven. Tepelbeschermers (dan schuren je tepels niet tegen je kleding) en calendulazalf (wel even je borst schoonmaken voor het voeden) waren bij mij echt de redding!
4 jaar geleden
Reactie op Lilly2021
Borstvoeding op je tepel smeren na elke voeding, laten drogen en vervolgens ...
Dit dus! Hydropads gebruik ik allen niet.
Met een druppel BV insmeren en goed laten drogen ook de Purelan werkt goed. Ik denk ook dat sommige er gevoeliger voor zijn dan anderen, tepels moeten ook aan het gezuig wennen. En inderdaad je pink in zijn mondhoek steken om zo het vacuüm te verbreken.
4 jaar geleden
Ik kreeg na het voeden met tepelhoedje ook kloofjes. Maar niet heel erg gelukkig en ik had er ook een melkblaar op. Ik heb toen vaker afgewisseld met een flesje. Dus vaker kolven en dat geven zodat die tepels niet continue worden belast. Zo genas het redelijk snel. Maar er moet ook een soort eelt op ontstaan las ik.. dat duurt ook even.
En vanuit daar steeds vaker aan de borst laten drinken.
Ons kindje was het wel gewend om te wisselen tussen fles/ tepelhoedje/ borst dus ik was niet bang voor tepelverwarring of hoe dat ook heet maar daar waarschuwen ze wel voor. En smeren met die vette creme. Ik had die van weleda.
Ik las ook goede dingen over silver caps, maar geen ervaring mee.
Je zou ook evt af n toe nog wel het hoedje kunnen gebruiken zodat het iets minder zeer doet af n toe? Ken iemand die dat deed.
Maargoed.. een lactatiekundige zal het beter weten :D
Ik hoop voor je dat de juiste oplossing er tussen zit voor je. Snap dat t lastig is maar vaak wordt het na een tijdje beter en minder gevoelig.
Ik heb veel you tube filmpjes gekeken over aanhappen en ontkoppelen. Dat scheelt ook wel. Al nam/neemt ons kindje ook geen grote hap omdat ze dysmatuur was. Het voelt nu echt niet meer zo gevoelig gelukkig.
Oh en dat als speen gebruiken. Volgens mij mag er 6 seconden tussen het slikken zitten (??) dus als dat niet meer gebeurt zou je kunnen ontkoppelen en zien of hij nog huilt om meer of dat je er dan een speentje in stopt om nog te sabbelen. Ons kindje huilt 10 sec als ik haar loshaal als ze niet meer effectief drinkt maar daarna is ze rlxt. Heb geen zin om de fopspeen te spelen, behalve als ze heel erg verdrietig is dan. Maar niet met kapotte tepels. Auw :(
Ik wens je het beste!