7 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Suus2505
Je kan ook zoveel mogelijk benoem wat ie wel mag doen. Bijv hij gooit met e ...
Hij loopt o.a achter in spraak ontwikkeling, nee is een duidelijk woord wat hij snapt
één jaar geleden
Hier bonkt hij ook zijn hoofd tegen de grond of de muur als hij zijn zin niet krijgt 😅 Praat ook nog niet dus hier ook echt zijn manier om nee te zeggen tegen de gang van zaken. Afleiding helpt soms om iets te gaan doen wat hij wel mag en lijkt op hetgeen wat hij niet mag.
één jaar geleden
Reactie op Kayleigh_xx
Hij loopt o.a achter in spraak ontwikkeling, nee is een duidelijk woord wat ...
Een achterstand in de spraak is niet per denitie ook een achterstand in het begrip van taal (niet aanvallend bedoeld). Probeer het te laten zien wat hij wel mag, ondersteund met taal. Wat je ook kan proberen is gebarentaal, zo kan hij zich doormiddel van gebaren misschien anders en beter gaan uitdrukken.
één jaar geleden
Ik probeer het woord 'nee' ook te vermijden. Als ze bijv. de la met bestek opendoet dan zeg ik "die blijft dicht" en/of "pak maar een lepel uit je eigen keukentje". Hierdoor heeft ze wel het gevoel dat ze iets mag, en behoudt het woord 'nee' haar kracht.
Op school (ik werk als docent) heb ik geleerd dat hoe vaker je nee zegt, hoe minder waarde het heeft. Om de waarde te behouden bewaar ik 'nee' dus voor wanneer iets echt niet kan, bijvoorbeeld als iets gevaarlijk is of als er geen alternatief is. Kinderen willen zich competent en autonoom voelen om zelf keuzes te kunnen maken. Daarin begrensd worden met een 'nee' zonder alternatief is heel lastig voor ze. Misschien dat jouw zoontje alternatieven wel accepteert?
één jaar geleden
Inderdaad benoemen wat hij wel mag.
Maar ook hem leren om zijn boosheid op een andere manier te uiten, dus:
Ik zie dat je heel boos bent. Ik wil niet dat je met je hoofd bonkt, maar ik wil wel zien hoe boos je bent. Sla maar eens op het kussen om te laten zien hoe boos je bent!
één jaar geleden
Nee snappen ze vaak niet, gewenst gedrag voordoen of vertellen wat wel mag. Laten mee helpen en leren ipv bonken te springen of rondje draaien of op een kussen slaan, of plat op de grond op iets zachts liggen ( ont prikkelen)