23 Reacties
9 maanden geleden
mijn zoontje zei tot 1 week geleden alleen papa en heeft nu ineens wel 10 nieuwe woordjes of in iedergeval iets wat op een woordje lijkt haha! Ik heb wel van de kinderarts een door verwijzing voor een logopedist en een audiologisch centrum maar als het zo door gaat denk ik niet eens dat het nodig is.
Ik maakte me er wel druk om maar nu denk ik dat hij gewoon bezig was met andere dingen dan praten. Hij is net 2 geworden trouwens
9 maanden geleden
mijn zoontje is een paar weekjes ouder en heeft in die paar weekjes toevallig best wat ontwikkeling doorgemaakt. loopt nog steeds "achter" volgens her CB maar meerdere professionals die m kennen hebben er vertrouwen in dat het echt nog wel komt. ze volgen niet allemaal dezelfde route...
9 maanden geleden
Het lijkt alsof je mijn zoontje beschrijft, hier ook enkele simpele woordjes, hij begrijpt ons heel goed, bijvoorbeeld als we hem vragen een deur open te doen, spuugdoek van de baby te pakken, of lampjes aan doen. Zodra hij ons wat probeert duidelijk te maken en wij dat niet snappen, word hij heeeeel boos. Et lijkt alsof hij wel wilt, maar het niet lukt.
Ergens denk ik: het komt wel goed, maar toch ook ergens zorgen. En ik word zo zwaar geïrriteerd van mensen van buiten af die zeggen: hij zegt nog niet zoveel hea? Moet je daar niet eens wat aan doen?! 🙄
Binnenkort hebben we een afspraak bij het cb, ik weet dat ze bij de vorige afspraken al wat plannen wilde maken voor als er geen vooruitgang in zou zitten. Ik wacht maar af.
9 maanden geleden
Zelf geen ervaring, maar heb wel een kennis met een kindje van 2 jaar en 2 maanden die nog geen enkel woordje zegt. Geen ja, geen mama etc. Zij hoefde zich nog geen zorgen te maken van het consultatiebureau, dus dat doen ze ook (nog) niet. Desondanks lijkt het me altijd goed om wat advies in te winnen bij professionals, maar je bent dus niet alleen!
9 maanden geleden
Hier ook een meisje van net 2 die nog heel weinig zegt.
Van de week komt er opeens wel papa uit en zegt mama alleen wanneer ik wegga.
Ik maak me ook best zorgen, ze begrijpt alles, en heb ook niet het idee dat ze last van de oortjes heeft of weinig hoort.
Volgende week naar cb. Ik wacht het nog even af en veel oefenen met lezen.
9 maanden geleden
Onze dochter wordt morgen 2 en zegt nog maar een paar losse woorden. We waren vandaag bij het consultatiebureau. De jeugdarts gaf aan dat ze over een maand of 4 toch wel 2-woord-zinnen zou moeten zeggen (wetende dat ze tweetalig wordt opgevoed). We kregen de vraag of we ons alvast wilden aanmelden bij het audiologisch centrum en de logopedist. Dit omdat er momenteel lange wachtlijsten zijn, zodat we over 4 maanden (en geen vooruitgang) niet eerst nog een half jaar/jaar zouden moeten hoeven wachten. Mocht dochter intussen vloeiend hele betogen houden, dan kunnen die afspraken gecanceld worden. Ondanks dat ik me nog geen zorgen maak, toch de verwijzing aangenomen. Dan zien we over een paar maanden wel hoe het ervoor staat. We blijven ondertussen veel lezen en praten.
9 maanden geleden
Afgelopen week bij cb geweest. Onze zoon is net 2 jaar en zegt ook nog maar een paar woordtjes. Op cb gaven ze aan dat de meeste kindjes tussen de 2 jaar en 2 jaar en 3 maanden een groei maken in het maken van zinnen van 2 woorden. Wij moeten over 4 maand terug komen. Is er geen verbetering dan gaan ze verder kijken wat de eventuele oorzaak kan zijn. Ik maak me voor nu nog geen zorgen aangezien hij verder goed gaat ik zijn ontwikkeling
9 maanden geleden
Alsof ons zoontje beschreven wordt. Hij is net 2 en is fysiek heel sterk, fijne motoriek erg ontwikkeld maar de spraak blijft achter. Hij zegt enkele woorden maar alleen als hij er zin in heeft. En maakt vooral veel klanken. Verder snapt hij wel echt veel. Als je bijvoorbeeld vraagt of hij wat in de prullenbak wil gooien of iets wil opruimen dan doet hij dat. Hij wijst verder naar wat hij wil hebben/doen.
We moeten binnenkort naar het CB dus erg benieuwd wat daaruit komt. Hopelijk gaat hij snel wat meer praten want eerlijk is eerlijk beginnen we ons wel wat zorgen te maken. Blij te lezen dat we niet de enige zijn in ieder geval.
9 maanden geleden
Er zit wel heel veel verschil in de consultatiebureaus zeg. Toevallig vorige week ook geweest. Ons zoontje heeft ook nog niet de behoefte om zich echt verstaanbaar te maken. Kletst heel veel maar kan er nog niet veel mee. Dit ook aangegeven en ze zei dat hij waarschijnlijk bezig is met zijn motoriek hele grote stappen te maken en hierdoor het praten even links laat. Hij begrijpt ons wel heel goed en dat was het belangrijkste. Hoefden ons absoluut geen zorgen te maken.
9 maanden geleden
Hier ook niet bijzonder veel voor de leeftijd, maar snapt alles en weet het ook allemaal duidelijk te maken met geluidjes, schreeuwen of gebaren. Ik probeer sinds kort haar “optillen” te laten zeggen als ze er om staat te schreeuwen of met e de handjes omhoog staat. Dat wel natuurlijk pas toen ik merkte dat ze het al kon zeggen. Zo stimuleert het hopelijk een beetje om mee te praten ipv de andere manieren te gebruiken.
Ken je deze? https://www.kindentaal.nl/snel-test
9 maanden geleden
onze zoon van eind Jan, praat ook nog niet veel bij het cb gaven ze aan dat het heel normaal is, vaak als ze bij de opvang in een andere groep komen, waar ze met taal zich verstaanbaar moeten maken het vaak wel snel gaat! en moet zeggen hij gaat nu hijna 1 maand naar een andere groep en ik merk echt wel andere klanken in zijn spraak. Wel houdt ik het in de gaten dat we optijd met logopedie kunnen beginnen mocht het mogelijk zijn.
Wel kan onze zoon niet door zijn neus ademen door chronische ontstoken neusamandelen. waardoor hij altijd met de mond open zit, dit kan zijn spraak belemmeren
9 maanden geleden
Reactie op Lia90
onze zoon van eind Jan, praat ook nog niet veel bij het cb gaven ze aan dat ...
Dat is goed om te horen! Ik denk ook dat onze dochter zich aan de oudere kindjes zal optrekken als ze eenmaal in de volgende groep komt. Helaas is vanwege een overvolle opvang hier de doorstroom even gepauzeerd... We moeten nog minstens 3 maanden wachten tot ze verder mag (en dan is onze "proeftijd" van 4 maanden ook bijna om).
9 maanden geleden
Even een andere richting. Maar ons zoontje had aanhoudende oorontstekingen en super grote neusamandelen. Die zijn eind nov verwijderd en hij heeft buisjes gekregen. En sindsdien is zijn spraak ineens als een tierelier gegaan. Ook misschien interessant om eens naar te kijken.
9 maanden geleden
Zing je veel met hem? En gebruik je gebarentaal? Allemaal leuke en laagdrempelige elementen die ervoor kunnen zorgen dat hij zich verstaanbaar kan maken. Het komt wel. Hopelijk kun je daarop vertrouwen en kun je je professionele blik thuis uitschakelen.
8 maanden geleden
Ik denk dat als je zelf werkzaam bent in dit veld, je heel goed kunt beoordelen of iets nog binnen de normale kaders valt of niet. Dus als jij denkt van niet, zou ik dat serieus nemen en idd misschien een afspraak maken bij een logopedist :)
5 maanden geleden
Eventjes afwezig geweest in het Forum!
Het geeft ergens rust dat er zoveel reacties zijn gekomen met herkenning!
Er zijn een aantal woordjes bijgekomen de afgelopen maanden; hij heeft ongeveer 5 woordjes (mama, papa, ja, nè, bah). Maar is liever stil aan het spelen.
Het wennen bij de peutergroep heeft ook wat tijd nodig, het is allemaal erg indrukwekkend/ auditief sensitief/ doet liever zijn eigen ding en blijft graag in de buurt van de juf.
Door de ontzettend lange wachtlijsten zijn we nu (door uitval anderen) een aantal keer bij een logopedist geweest. Ook daar houdt hij zijn kaken op elkaar en groeien helaas de zorgen over zijn taal/spraak bij de logopedist….
Hoe gaat het met de taal/spraak bij jullie kindjes?
5 maanden geleden
En zijn jullie al bij een audiologisch centrum geweest? Dan kunnen ze ook dingen uitsluiten...
Onze update na bezoek audiologisch centrum en vervolgens KNO-arts: dochter blijkt vanwege vergrote neusamandelen en chronisch vocht achter de trommelvliezen een flink verminderd gehoor te hebben. Daardoor praat ze dus ook niet goed. We staan op de wachtlijst voor zowel amandelen knippen, trommelvliesbuisjes plaatsen en logopedie.
Cognitief is ze wel in orde en ze praat en brabbelt steeds meer. Alleen allemaal onverstaanbaar, omdat ze de buitenwereld dus ook niet goed verstaat. Hopelijk zijn we gauw aan de beurt!
5 maanden geleden
Reactie op Lily12
En zijn jullie al bij een audiologisch centrum geweest? Dan kunnen ze ook d ...
Wat fijn dat jullie door het audiologisch centrum en een bezoek aan KNO meer duidelijkheid hebben gekregen. Wat ontzettend knap dat ze steeds meer praat/brabbelt! Hoop met jullie mee dat jullie gauw aan de beurt zijn!!
Wij hebben eigenlijk geen twijfels aan het gehoor. Julius zijn gehoor is zeer ‘scherp’ juist. Kan van heel ver een vliegtuig horen in de lucht bijvoorbeeld.
Logopedist twijfelt daar ook niet aan, maar heeft het audiologisch centrum wel al eens genoemd. Dit ivm lange wachtlijsten voor het eventueel doorstromen naar een behandelgroep mocht dat wenselijk zijn.
Hadden jullie zelf twijfels over het gehoor? Hoe lang hebben jullie moeten wachten van aanmelding tot onderzoek bij het AC?