50 Reacties
4 jaar geleden
Dit was eerst ook zo met mijn moeder. Heel intens. Hoe oud is Lucas nu? Mijn dochter is nu bijna 11 week en merk dat mijn moeder meer went aan de nieuwe situatie. Nu is ze heel relaxed en heeft ze zelfs al een avond opgepast.
4 jaar geleden
Reactie op Jolien1234
Dit was eerst ook zo met mijn moeder. Heel intens. Hoe oud is Lucas nu? Mij ...
Hij is nu 10 weken, dus op zich al wel eventjes bij ons. Is het bij jouw moeder vanzelf minder geworden? Hier merk ik dat ik helemaal op de rem trap en super beschermend wordt door haar gedrag. Mijn eigen moeder is heel relaxt en dringt zich totaal niet op. Zij loopt daardoor ook heerlijk met hem op de arm en ik ben zelf dan ook zo ontspannen. Mja mijn schoonmoeder werkt het tegenovergestelde in de hand
4 jaar geleden
Reactie op Adriane
Hij is nu 10 weken, dus op zich al wel eventjes bij ons. Is het bij jouw mo ...
Ik snap je he le maal. Ik zocht ook minder contact met mijn moeder en dat merkte zij vertelde ze laatst. Ik geef nu duidelijk mijn grens aan. Als mijn moeder bijvoorbeeld zo overenthousiast op mijn dochter af loopt terwijl ze heel moe is dan zeg ik gewoon ‘ mam laat haar even met rust tot ze wakker is, dan kan ze dan lekker bij je op schoot.
Ook zegt ze wel eens ‘zeg maar oma’ nou dan maak ik gewoon een grapje van ‘ denk je echt dat ze dat al snapt? Haha misschien een beetje gemeen
4 jaar geleden
Heb het met me schoonvader🙈 vond 9.5 jaar geleden wel leuk om opa te worden 2 kleinzoon nooit wat speciaals mee gedaan ofzo met ze. Nu sinds 7 weken hebben we een dochter heb die man nog nooit zoveel gezien. Ons meisje is best slim als ze geen heeft draaid ze der hoofd weg. Maar vandaag waren we daar voor pasen eerst hangen ze al alle 3 (schoonmoeder, schoonvader en zwager) in me draagzak. Dan heb ik der eindelijk slapend door spuugdoekje op der hoofd te leggen. Hoort hij der sabbelen op der speen ooooo ze is wakker trekt zo doekje weg en zeg is hallloo ooooppppaaa, zeg maar ooooppppaaaa🙈 dacht echt ja tuurlijk 7 weken loopt al de marathon en doet mee aan slimste mens🙈
4 jaar geleden
Reactie op Jolien1234
Ik snap je he le maal. Ik zocht ook minder contact met mijn moeder en dat m ...
Intens hè! Ik probeer ook te voorkomen dat mijn schoonmoeder te vaak langskomt want ik raak zo gefuckt van haar en dat voelt ze denk ik ook wel. Volgende keren ga ik echt nog duidelijker zijn, al hou ik hem al stijf tegen mij aan als ze er is.
En dat ‘zeg maar oma’ 😂 hoe dan? Ik ga de volgende keer ook zeggen dat het zinloos is
4 jaar geleden
Reactie op Adriane
Intens hè! Ik probeer ook te voorkomen dat mijn schoonmoeder te vaak langsk ...
Jaaa ik denk echt dat je gewoon mega duidelijk moet zijn. Jij bent Lucas zijn moeder dus daar heeft zij mee te dealen❤️
4 jaar geleden
Heb het met me schoonvader🙈 vond 9.5 jaar geleden wel leuk om opa te worde ...
Nou dit dus! Doek wegtrekken en maar tegen zo’n kleintje praten… zij was ook van mening dat hij niet hoefde te slapen want hij lag zo zoet te sabbelen. Terwijl ik een kind zie wat doodop is met rode wenkbrauwen. ‘Blij’ dat ik niet de enige ben maar het is wel ingewikkeld, en in jou geval ook bijzonder dat dit alleen bij je dochter is en niet bij je 2 jongens
Voor jou ook een leuk Paas bezoekje geweest dus 😂
4 jaar geleden
Reactie op Adriane
Nou dit dus! Doek wegtrekken en maar tegen zo’n kleintje praten… zij was oo ...
Pressies deze ogen en dan nog zeggen nee joh hoeven niet te slapen. Met gevolg ik zit nu met een overprikkelde dochter die alleen maar in paniek is🙈

4 jaar geleden
Pressies deze ogen en dan nog zeggen nee joh hoeven niet te slapen. Met gev ...

Hetzelfde hier, ben 40 minuten bezig geweest om met man en macht hem in slaap te krijgen. Helemaal overprikkeld en vermoeid. Ik hang krom boven zijn bedje na zo’n dag vol prikkels en mislukte slaapjes, niet OMA 😉
4 jaar geleden
Reactie op Jolien1234
Jaaa ik denk echt dat je gewoon mega duidelijk moet zijn. Jij bent Lucas zi ...
Heb je gelijk in! Zij heeft haar tijd met haar kleintjes gehad en haar regels en grenzen gehad toen om ze te beschermen. En nu is het aan mij als zijn moeder om hetzelfde te doen 💙
Thanks voor je reactie!
4 jaar geleden
Mijn moeder is ook zo extreem enthousiast😅 Wel superlief, maar ze laat mijn zoon geen seconde met rust en zegt dan tegen mij dat het belangrijk is dat hij in zijn eigen bedje slaapt in plaats van de box overdag. En mijn moeder zegt: "zeg maar mama" tegen mijn zoon. Is bedoeld voor mij, maar soms ben ik bang dat hij straks mijn moeder als zijn moeder gaat zien. Probeer er maar wat luchtig over te denken en haar enthousiasme te waarderen.
4 jaar geleden
Misschien de volgende keer dat je haar ziet meteen bespreken met oma dat dit gedrag niet wenselijk is. Zij zal in haar enthousiasme niet doorhebben dat er frustratie is aan jouw kant. Zolang je dit niet uitspreekt zal ze zo overenthousiast blijven doen.
Ik ben zelf van het type 1 keer bespreken(liefst meteen wanneer het voorvalt), en doen ze het de 2e keer weer dan flap ik er uit "dit is nou precies wat we vorige keer besproken hebben en nu doe je het weer!"
4 jaar geleden
Hier ook bij mijn schoonmoeder. Wordt al gespannen als we erna toe gaan. Overenthousiast en erg opdringerig. Gisteren bijvoorbeeld wou mijn schoonvader graag het flesje geven zegt ze gewoon nee jij hebt de vorige keer gedaan nu is het mijn beurt. Als mijn partner onze zoon op zijn arm heeft pakt hij hem gewoon uit zijn armen, dit heeft ze ook een keer bij mij gedaan heb toen meteen laten merken dat ik hier niet van gediend ben
Maar mijn partner is zon zacht ei dat hij er niks van zeg en ik kijk dan opgefockt toe. Het wordt zelf zo erg dat ik gewoon liever niet heb dat ze hem vasthoudt wat natuurlijk onredelijk is want ze is wel oma.
4 jaar geleden
Wauw. Ik dacht dat ik de enige was die dit meemaakt. Mijn man is enigs kind en zijn ouders zijn ook erg enthousiast over hun 1e kleindochter. Ze willen ook ALLES weten (zelfs hoeveel er op de spaarrekening staat van de kleine?). Schoonvader zegt ook continue: ‘zeg een OPA’ of ‘DAJA’ (naam van onze dochter). Elke dag willen ze Facetimen terwijl ze 10 min van ons vandaan wonen. Wanneer mijn man werkt dan bellen ze mij op en vragen ze of ik haar even wil laten zien. Ook vaak wanneer ze slaapt. Toen we net uit het ziekenhuis kwamen met haar Stonden ze voor onze deur te wachten. Ik liep als een zombie door het huis. Proberen om samen met mijn man en kraamzorg eigen draai te vinden in moeder/ouderschap. Krijg ik opmerking: oh je ziet er wel moe uit.. No shit Sherlock? Ik probeer dit bespreekbaar te maken met mijn man en wel duidelijk mijn grenzen aan te geven. Echter blijft dit soms lastig. Vaak willen ze bepaalde verantwoording. Mijn eigen ouders wonen niet in Nederland en wij willen met de feestdagen naar mijn ouders gaan met de kleine. Toen we dit aangaven bij mijn schoonouders kregen we commentaar dat we het niet zomaar konden maken. Schoonvader vroeg vandaag of ik alvast wilde kijken naar bepaalde centerparks zodat we samen op vakantie konden gaan. Heb me eruit kunnen lullen voor nu. Mijn man vind het ook erg lastig om daarin grenzen aan te geven. Vaak doet hij dingen om zijn ouders te pleasen maar maakt steeds meer kenbaar dat het hem ook teveel wordt. Ik hoop dat het na paar weken minder wordt. Op zo’n manier ga ik me juist steeds meer afzonderen en heb ik de energie er niet voor om elke keer vragen te moeten beantwoorden zoals hoeveel poepluiers ze wel niet heeft gehad vandaag of hoeveel cc ze heeft gedronken 😂
4 jaar geleden
Man man schoonouders…
Heel herkenbaar! Zegt je man er wat van op dat moment? Misschien kan hij dan inhaken van “ mam, dit is nou wat we bedoelde”.
Mijn man bedenkt altijd later pas wat hij had moeten zeggen, beetje een zacht eitje soms en helemaal tegen zijn ouders. Z’n vader is ziek en zit hierdoor veel (alleen) thuis. Heel vervelend en saai voor hem, maar ik ben van mening dat wij daardoor niet (2) wekelijks op de stoep hoeven te staan. Zegt schoonmoeder tegen mij man “ ja je vader wordt er wel verdrietig van dat we onze kleindochter zo weinig zien”.
Wat mij weer enorm irriteert, want ze kent haar zoon en die voelt zich meteen schuldig. Resultaat; hij en ik hebben woorden omdat hij “in ene” 3x per week langs wilt. We hebben nog 2 paar opa’s en oma’s, en ook gewoon ons eigen gezin en leven! Als we er dan zijn en onze meid ligt te slapen hoor ik continu “ Loa, wordt is wakker, zeg is opa, hallo Loaaaaa!”
Ik ben “blij” dat hij er dan niet bij kan of haar zelf kan oppakken maar man man wat irritant. ZE SLAAPT!
Als ik er dan wat van zeg krijg ik meteen een felle reactie terug dat ze best wakker kan worden en hij haar wilt zien.
4 jaar geleden
Wat vervelend om allemaal te lezen maar ook erg herkenbaar. Ik heb dit al sinds de zwangerschap en het is niet alleen mijn schoonmoeder het was ook mijn eigen moeder soms. Gelukkig kon ik bij mijn eigen moeder wel een grens stellen maar ik vind dat bij mijn schoonmoeder nog wel lastig.
Mijn schoonmoeder wil altijd maar iets doen of kan zichzelf niet vermaken. Wil graag aandacht lijkt wel. Ik zelf ben totaal niet zo en vermaak mijzelf wel. Ik krijg helemaal de kriebels als ik iets 'moet'. Nu krijg ik bijna wel elke dag de vraag hoe het gaat. Niet eens hoe het gaat met mij maar alleen met onze dochter... door slaap tekort kan ik soms nogal kortaf reageren. En heb ik totaal geen zin om te antwoorden. De hulp is lief maar ik wil graag ook mijn eigen ritme vinden. En ik begin eind april met werken dus wil graag nog tijd met mijn kleinr meisje. Ze gaat al iedere woensdag oppassen dus dan heeft ze straks tijd genoeg denk ik zo. Ook hier het eerste kleinkind aan beide kanten dus ik kan mij ook heel goed voorstellen dat het mooi, leuk etc is. Alleen vooral bij mijn schoonmoeder is het soms zo overdreven. Het lijkt soms ook of ze er een wedstrijd van maakt en constant wil pronken met Zara-Lynn. Ik ben totaal niet iemand die in de spotlights wil staan en mijn vriend heeft dat ook totaal niet.
Ik vind dat soms moeilijk.
Gister waren wij bij mijn moeder voor Pasen. Iedereen ziet dat de kleine moe is maar toch aandacht trekken etc. En tuurlijk snap ik het en het is leuk maar soms...
En soms dat ouderwets kijken naar opvoeden... ja je kan haar best laten huilen. Nee dat wil ik niet. En nee je kan haar niet verwennen.. wij bepalen zelf wel hoe we dat doen. Daar is mijn schoonvader weer best heftig in..
Hoe ik dit op los... ik vertel weleens over 'artikelen' die ik lees en hoe wij daar tegenover staan. Zelf grenzen aangeven vind ik moeilijk maar ik probeer dat zo goed mogelijk. Mijn vriend is daar wat beter in. En er grapjes van maken helpt soms ook dat maakt het wat luchtiger. Probeer er ook samen over te praten met je partner zodat deze je ook kan helpen. Hopelijk heb je er iets aan en anders lekker je hart hier luchten hihi
4 jaar geleden
Klinkt misschien hard, maar besef je ook dat je een beetje in een vicieuze cirkel raakt. Door haar gedrag ga jij je kind meer beschermen en bij haar ‘weghouden’ waardoor zij weer nog enthousiaster wordt als ze d’r kleinkind dan wel ziet wat jou dan weer nog meer frustreert! Probeer gewoon heel duidelijk te zijn als je binnen komt. Bijv.: sorry hij is nu heel moe en ik wil graag dat hij eerst slaapt, als hij straks wakker is dan kan er geknuffeld worden maar nu graag met rust laten. Je moet echt duidelijk(er) je grenzen aangeven.
En anders een keer rustig bespreken waar je zoon niet bij is dus telefonisch ofzo. Zodra de oma’s enthousiast zijn en hun kleinkind zien dan horen ze amper nog wat mensen zeggen 🙈
4 jaar geleden
Reactie op Suze126
Klinkt misschien hard, maar besef je ook dat je een beetje in een vicieuze ...
Ja je hebt helemaal gelijk, mijn moeder zei ook al dat ik het in stand hou doordat ik beschermend wordt en zij dat ene uurtje wat ze hem ziet bijna door het dak gaat van enthousiasme. En dat bouwt zich steeds verder op. En ik probeer het zo te plannen dat ik hem uit bed kan halen als ze bij ons in. Dan is hij uitgerust en kan er ook geknuffeld worden, al zijn de knuffel en kroel momentjes met zo’n kleintje wel kort want 3 keer knipperen en hij ligt alweer op bed.
De volgende keer als ik binnenkom dan ga ik inderdaad zeggen wat je typt. Want wat je zegt, zodra mijn zoontje er is dan hoort en ziet ze niks anders meer. Ieder gesprek wordt ook continu stil gelegd als hij ook maar 1 vinger optilt 🙈
4 jaar geleden
Reactie op JessieD69
Wat vervelend om allemaal te lezen maar ook erg herkenbaar. Ik heb dit al s ...
Vervelend hè en toch best herkenbaar voor velen van ons.
Ik herken ook veel van jou verhaal, over het niet zichzelf kunnen vermaken en enorm lopen pronken. Ze gaat zelf tegen mij vertellen hoe mijn kind is op basis van de filmpjes die mijn man van hem stuurt. Heel irritant!
Ohhh en die ouderwetse kijk op het opvoeden: laat hem maar huilen, is goed voor zijn longetjes! (Heb ik nu al 5x gehoord) Kan hij niet poepen?
Stop dan maar een thermometer in zijn kont en dan porren 😵💫 Ik geef dan aan dat ik dit niet wil of anders zie en leg ook uit waarom. Maar helaas, ze blijft het zeggen. Ook heb ik al gezegd dat er geen dekbed in zijn campingbedje mag liggen, dat dat gevaarlijk is. ‘Oh ja nou mocht vroeger wel gewoon?!‘
Ze zou een dag oppassen, maar ik heb besproken met mijn man dat ik dat niet wil. Het voelt helemaal niet goed, ze luistert niet, observeert hem niet en respecteert tot nu toe niet onze wensen ook niet. Dus helaas, ze wordt voorlopig nu eerst een ‘visite oma’ in plaats van een ‘oppas oma’. Eens kijken met de tijd hoe het zich ontwikkelt