Hi allemaal!
We hebben een dochtertje van 16 maand en zoals de titel al zegt is ze echt pittig. Ook super lief en fantastisch hoor. Maar als ze haar zin niet krijgt is ze compleet, maar dan ook compleet overstuur (lees een half uur tot uur huilen). Ik kan haar dan alleen rustig krijgen met haar lievelingsknuffel en de speen of afleiding.
Ik vroeg me af of ik in sommige situaties haar beter kan leren omgaan met haar emoties? Ik mag haar ook niet knuffelen ofzo, ze is dan zo woedend en overstuur. Begint te slaan op haar eigen hoofd en op mij.
Even een voorbeeld: Ze gaat bijvoorbeeld heel graag naar de speeltuin, van de glijbaan etc. prima! Maar naar een half uur moeten we weg om te eten. Nou wat een drama, ik krijg haar niet rustig en ze krijst dan de hele weg tot we thuis zijn en we haar dan kunnen afleiden met het eten. Maar nu moeten we haar dus elke keer afleiden met eten, of dus een half uur + verdriet met een speen en haar knuffel.
Tips hoe ik met deze extreme emoties en reacties om kan gaan? Ik vind het soms erg lastig en wil haar niet haar zin geven, maar elke keer zoveel drama kan ik ook niet echt handelen 🥹 Of zal dit nu ook een fase zijn? Mijn moeder is juffrouw van peuters en geeft zelf ook aan dan ons dochtertje echt wel pittig is en het soms lijkt dat ze al in de twee is nee fase zit. Ze lijkt met veel ontwikkelingen al verder te zijn alleen praten niet wat ook telkens tot veel woede en frustratie leid. Erg lastig soms, maar het levert soms ook fantastische momenten op natuurlijk!