4 Reacties
10 maanden geleden
Wij hebben wel een makkelijke slaper, eigenlijk al vanaf het begin. Maar we hebben ook rituelen en daardoor weet hij precies wat er komen gaat.
Overdag (hij slaapt nog 1 keer): naar boven, schone luier, pyjama aan, kus + knuffel aan papa, in bed leggen, licht uit en een liedje zingen.
Voor de nacht: naar boven, wassen of in bad, schone luier, pyjama aan, tanden poetsen, boekje lezen, in bed leggen, licht uit en een liedje zingen.
Overdag duren de rituelen nooit lang, in de avond wel iets langer omdat we ook een verhaaltje lezen.
Wat bedoel je precies met je laatste zin? Wil je andere rituelen of hoe bedoel je dat?
10 maanden geleden
Wij kleden ons zoontje om in pyjama op zn kamer (eerst heeft ie dag gezegd tegen de poes en zn speelgoed). Boven poetsen we tanden (als we t niet vergeten) en in de slaapzak lezen we een verhaaltje of 2. Dan lekker liggen, muziekje aan kus en licht uit. Hij valt dan zelf in slaap. Als hij nog niet moe is of juist te moe verloopt dit iets stroever. Als hij wakker wordt in de nacht zeg ik niets, doen we nauwelijks licht aan maar staan we even te wiegen of ga ik zitten met m totdat ie slaapt. Als het niet werkt krijgt ie soms nog een flesje of kruipt ie tussen ons in. Afhankelijk van de tijd slaapt hij dan meteen verder of ligt eerst nog een uur te woelen. Schermen in de nacht lijkt me zelf wat te activerend met dag blauw licht (ben zelf ook meteen wakker als ik op mn telefoon kijk) maar als t werkt, werkt het. Volgens mij zitten ze rond deze leeftijd nog wel in een regressie, tandjes of andere toestanden. Alles is een fase 🥳
10 maanden geleden
Ik denk dat rituelen blijven. Die heb je zelf ook. Tenminste ik wel alleen ben je in staat ze zelfstandig uit te voeren en flexibel er mee om te gaan. Dat gaat je kindje ook leren maar dat komt met de jaren. Dat verwacht ik de komende jaren nog niet. Alleen wat flexibeler zullen ze worden maar zelfstandig duurt nog wel even😉
10 maanden geleden
Hier eerst flesje melk drinken, savonds in bad, pyjama aan, tanden poetsen, slaapzak aan, samen zwaaien naar de vogeltjes en alle dieren buiten, gordijnen dicht en dan in bed met een muziekje erbij. Als ik dan weg ga moet ik 100x doei doei roepen. Ze valt meestal binnen 10 minuten in slaap.
Overdag hetzelfde alleen dan niet in bad en geen tandenpoetsen.