15 Reacties

één jaar geleden

We wilden aan slaaptraining beginnen, maar hebben toen eerst een slaapconsult ingepland bij sleeplikerosie (zie ook hun insta). We hebben 2 dingen toegepast en sindsdien slaapt onze zoon (8 maanden) door. - eerste dutje niet voor 9.00 uur en maximaal 1 uur - niet meer de speen in de mond doen, maar alleen in de hand geven zodat hij de speen zelf in de mond doet. Als hij te lang wakker is tussen de dutjes, dan leggen we hem 10 minuten op bed (overbruggingsdutje). Dan is hij niet oververmoeid als hij gaat slapen, maar wel even opgeladen.

één jaar geleden

Reactie op babymama2022

We wilden aan slaaptraining beginnen, maar hebben toen eerst een slaapconsu ...
Dankje voor je reactie! Hij gaat sochtends rond half 10 en regelt zelf zn speentje. In de nacht echter niet, hij schreeuwt het uit, wil wat drinken maar ik kan hem niet echt wegleggen. Leggen jullie hem wakker in bed? En wanneer voed je?

één jaar geleden

Reactie op myriamesmee

Dankje voor je reactie! Hij gaat sochtends rond half 10 en regelt zelf zn s ...
Hmmm dat hebben wij ook weleens gehad, was altijd tijdelijk. Is je zoontje ook rond de 8 maanden? Kan ook verlatingsangst zijn. Wij pakken ons zoontje dan gewoon lekker bij ons in bed. Hij slaapt het liefst in z’n eigen bed, dus als hij er niet in wil liggen weten we dat hij onze geborgenheid nodig heeft. We leggen hem er wakker in, hij pakt dan z’n speentje en valt in slaap. We geven hem een flesje afgekolfde melk als hij huilt en niet meer terug in slaap komt (kan om 23u zijn, maar ook om 2u). We wachten 3 minuten met ernaar toe gaan, vaak na 1 a 2 minuten wordt het jammeren minder en pakt hij z’n speentje en slaapt verder. Het lijkt soms alsof hij dan niet eens wakker is. Eerder gingen we meteen naar hem toe als hij huilde, maar zodra ik dan de kamer op liep leek het alsof hij wakkerder werd en toen was hij helemaal niet meer te troosten of in z’n eigen bedje te laten. Alsof ik hem stoorde in het opnieuw in slaap vallen. Heb je dat misschien geprobeerd? Even wachten (3 min) voordat je er naartoe gaat?

één jaar geleden

Reactie op babymama2022

Hmmm dat hebben wij ook weleens gehad, was altijd tijdelijk. Is je zoontje ...
Ik zou idd wel langer kunnen wachten met er naar toegaan! Hij is 10 maanden oud nu. Hij heeft altijd erg slecht geslapen maar het lijkt alleen maar slechter te worden. Ik neem hem ook wel eens bij me en dan slaapt hij een half uur tot een uur en dan begint hij onrustig te trappelen ed en dat wordt dan ook weer huilen. Het is nog niet gebeurd dat hij wakker werd en weer ging slapen zelf. Ik zal eens proberen wat langer te wachten inderdaad! Doe het nu zo snel mogelijk zodat hij nog slaperig blijft 😩

één jaar geleden

Reactie op babymama2022

We wilden aan slaaptraining beginnen, maar hebben toen eerst een slaapconsu ...
Slaapt hij die 10 minuten dan ook? En pakt hij nu snachts zelf de speen? Wij hebben namelijk dezelfde problemen dus heel benieuwd

één jaar geleden

Reactie op Nizan

Slaapt hij die 10 minuten dan ook? En pakt hij nu snachts zelf de speen? Wi ...
Ja zodra we hem neerleggen, pakt hij z’n speentje en slaapt. Na 10 minuten maken we hem wakker. Dat is alleen om in het ritme te komen en is tot nu toe pas 2/3x voorgekomen (sinds 8 weken ofzo). We hebben structureel met naar bed brengen geoefend met de speen door steeds de speen in z’n handje aan te geven en niet meer in z’n mondje te stoppen. Hoe vaker hij dit oefent, hoe meer hij dit op “de automatische piloot” doet in de nacht. Wij leggen 2 speentjes in bed, en als hij in de nacht wakker wordt en het speentje kwijt is gaat hij op zoek naar het speentje, vindt het, stopt t in z’n mondje en gaat dan verder slapen. We leggen het speentje altijd in de buurt van z’n knuffeldoekje, hij weet nu dat hij daar moet zoeken.

één jaar geleden

Reactie op babymama2022

Ja zodra we hem neerleggen, pakt hij z’n speentje en slaapt. Na 10 minuten ...
Onze dochter pakt haar speentje al een aantal maanden zelf s nachts. Dat ging ze heel goed doen vanaf het moment dat er een klein speendoekje aan de speen hadden gedaan. Zo kan ze hem heel makkelijk vinden en hengelt ze hem zo in haar mond. We hadden zo n soort ‘blad’ vorm van Koeka

één jaar geleden

Zoontje 10 maanden. Nog nooit echt doorgeslapen en het begint te wegen. Intussen ook al 7 maanden weer aan het werk. Best vermoeiend. Hij doet nu af en toe eens een “lange shift” dwz van 18.30/19.30 tot 23u of soms zelf tot 1u. Nadien wakker voor een flesje. Soms valt hij zo weer in slaap, soms moeten we squattend/wiegen. Als het te lang duurt nemen we hem bij ons in bed. Daar valt hij dn meestal onmiddellijk in slaap. Vervolgens slaapt hij (als we geluk) hebben tot 7u, al komt hij soms ook wakker om 5/6u. Indien hij verkouden is, komen we meermaals per nacht wakker. Zelfstandig in slaap vallen lukt zelden. We moeten steeds ons hand aanreiken, hiermee komt hij tot rust. We proberen hem nu sinds 2 dagen gecontroleerd te laten wenen terwijl we op de camera meekijken. Vele vrienden hebben dit zo gedaan. Enkele dagen door bijten en dn sliepen hun kindjes door. Zelf heb ik vaak getwijfeld of dit wel goed is voor hen, en heb ik dit nooit willen toepassen maar we gaan het nu toch proberen. Als het werkt is het meegenomen voor beide partijen.. Na 20 a 30min is hij nog steeds aan het wenen en snikken.. geen idee of we het toch ng anders moeten aanpakken. Ook dit is vest vermoeiend en zielig om hem daar zo te zien wenen. Ik ga dn tot slot weer de kamer in, maar troosten met de stem alleen werkt niet dus krijgt hij alweer snel onze hand en hervallen we in “oude gewoonte” waarbij hij onze aanwezigheid nodig heeft om in slaap te vallen. Ik lees dus even mee om te zien wat jullie zoal doen. De tip van de tut in de hand, gaan we alvast toepassen. Geef gerust jullie mening/input. Ik ben curieus hoe anderen die ook lange tijd gesukkeld hebben met slaap te kort dit aanpakken en hoe snel zij resultaten boekten.

één jaar geleden

Deze zag ik laatst voorbij komen en wou hem toch even delen. Ik zou vooral je moeder gevoel volgen dan zit je in mijn ogen altijd goed. Sterkte met de doorbroken nachten en de vermoeidheid.

één jaar geleden

Hallo iedereen, Ik herken heel veel in wat jullie vertellen. Ik doe ook even mijn verhaal: Zoontje van 9,5 maanden nu, heeft nog maar 3x doorgeslapen. Slaapt nog bij ons op de kamer, in zijn eigen bedje. (Geen co-sleeper) Slapen doet hij rond 19u-19u30. We hebben een ritueeltje: - slaapzak aan (ondertussen zing ik een slaapliedje. Elke dag hetzelfde). - naar de kamer, samen gordijnen sluiten, nachtlampje aan, babyfoon aan. - dan geef ik zijn knuffeldoekje en legt hij zijn hoofdje neer tegen mij. Ik zing 2 à 3 slaapliedjes terwijl ik rondwandel met hem. - nadien leg ik hem in bed. Soms slaapt hij al, soms nog niet. Als hij nog niet slaapt kan hij nog even wenen of jammeren, maar nooit langer dan 1-2 minuten. Ik ben met dit ritueel begonnen op 4 maanden en pas vanaf maand 7 is dit echt aangeslagen. De eerste 3 maanden waren er veel en langere huilbuien, maar nu is het zalig. Nog zelden drama om te gaan slapen. Doorzetten met steeds hetzelfde ritueel werpt nu zijn vruchten af. Van 19u30 tot 23u slaapt hij het beste. Af en toe een schreeuwtje of wat geluiden maar dit is in zijn slaap denk ik. Tussen 23u en 03u vraagt hij nog een fles van 150ml. Die is meestal leeg. (Ik ben zelf zoekende hoe ik van die nachtvoeding kan af geraken. Maar het lijkt echt alsof hij honger heeft). Na zijn flesje houd ik hem 1-2 minuutjes recht tegen mij. Mijn zoontje is een buikslaper, dus ik leg hem meteen op zijn buik terug in bed. Soms slaapt hij verder, soms jammert hij even en valt dan in slaap. Soms gaat het over in huilen en moet ik hem nog even uit bed nemen en vasthouden. Wanneer hij dan terug slaapt in zijn bedje kan het alle kanten uit. Elke nacht is verschillend. Soms nog 2 of 3 keer wakker, soms niet. Vanaf 04u30 begint zijn slaap lichter te zijn. Dan maakt hij meer geluiden. Opstaan doen we tussen 06u20 en 07u00, maar 07u00 halen de zelden. Ik merk geen verschil in de nachten wanneer de dutjes overdag korter, langer of anders vallen… Dus ik denk dat mijn zoontje gewoon een slechte slaper is. Ik had ook wel een moeilijke bevallen… soms durf ik het daarop steken. 🙈 Ik begrijp heel goed dat je het moeilijk hebt. Moeilijke nachten wegen echt zwaar door, zeker in combinatie met werken. Ooit zullen we onze kinderen om 11u uit bed moeten sleuren! 😆 Dat zinnetje hou ik steeds in m’n achterhoofd. Veel succes! 🍀 🤗

één jaar geleden

Hier hetzelfde.. Soms gaat het ‘goed’ en wordt ze 1/2 x per nacht wakker. Soms zijn we bezig vanaf 3/4 uur om haar rustig/in slaap te houden tot een uur of 7. Merk ook dat onze dochter heel veel last heeft van ontwikkelings fasen, een paar weken slechter slaapt en dan weer een paar wat beter. Ik zelf heb een vriendin als slaapcoach en heb direct vanaf het begin alles toegepast, behalve het lang laten huilen. En dit zal ik ook nooit kunnen want dit voelt niet goed, en ik geloof erin dat als iets niet goed voelt dat het niet goed is en dit je moeder gevoel is die je helpt/beschermt. Wist je dat je als moeder dezelfde stress hormoon aanmaakt als je baby huilt, zodat je goed kunt reageren op je kindje? Knap geregeld van moeder natuur denk ik dan.. Ik vind zelf @liefdevaneenmoeder op insta en haar podcasts op spotify volgen erg fijn. Dit geeft tips en een soort rust over hoe je het kunt doen en hoe het gaat. In ieder geval, ondanks alle ‘handvaten’ van een slaapcoach die ik heb gehad, doet onze dochter niet slapen volgens haar boekje, ik probeer dit maar te accepteren en rust te vinden in andere dingen. Alleen de basis & structuur probeer ik wel te behouden want ik geloof dat de 3 R’en al niet voor niets zo lang worden gebruikt in de opvoeding 😅

één jaar geleden

Reactie op hanny445

Hallo iedereen, Ik herken heel veel in wat jullie vertellen. Ik doe ook ev ...
Dit is precies!!!!! Mijn verhaal;)

één jaar geleden

Reactie op hanny445

Hallo iedereen, Ik herken heel veel in wat jullie vertellen. Ik doe ook ev ...
Ik vind het niet klinken alsof je zoontje een slechte slaper is. Juist best een prima slaper. En ook gewoon een baby met honger of andere behoeften. Snap wel dat het vermoeiend is, dat ervaar ikzelf natuurlijk ook, ondanks dat mijn kindje ook best goed slaapt. Maar als ik jouw verhaal lees zou ik daar nooit uithalen dat je kindje slecht slaapt!

één jaar geleden

Reactie op hanny445

Hallo iedereen, Ik herken heel veel in wat jullie vertellen. Ik doe ook ev ...
Exact dit hebben wij ook..

één jaar geleden

Reactie op Knopje

Ik vind het niet klinken alsof je zoontje een slechte slaper is. Juist best ...
Nu is het herlees klinkt het inderdaad best goed ja 😄 Ik moet wel zeggen dat als ons zoontje veel schreeuwt in zijn slaap. Maar echt schreeuwen. Wij vliegen soms bijna tot tegen het plafond. 🤯 hier maakte ik mij veel zorgen om. Soms moeten we lang rondwandelen om dan uiteindelijke toch op mij te slapen in bed. Ben bij velen op raad geweest en ze zeiden allemaal dat het normaal was. “Het is een manier om zichzelf terug in slaap te krijgen”. Maar zo klonk het niet. Ik voelde dat het niet normaal was. En ik was juist… afgelopen zaterdag naar een neus-keel-oorarts geweest op aanraden van de osteopaat (die voelde dat er klieren gezwollen stonden). Sinussen, trommelvliezen, neus, alle oorgangen vol vocht. Dit moet een serieuze druk geven in zijn hoofdje. Een pijnlijke druk. We zijn nu 3 dagen antibiotica aan het geven via aerosol en amaai… het schreeuwen is bijna volledig weg. Ocharm dat ventje om er zolang last van te hebben. We gaan nu allergietesten doen want waarschijnlijk is het allergie gerelateerd. We komen er! Bijna! 🤩