15 Reacties

4 jaar geleden

Ik had een hormoonspiraal en was daar eigenlijk wel content van. Beter dan de pil tenminste. Van een koperspiraal heb ik eigenlijk niet zo goede dingen gehoord :-/

4 jaar geleden

Reactie op Hamerke

Ik had een hormoonspiraal en was daar eigenlijk wel content van. Beter dan ...
Niet zo’n goeie dingen zoals?🙈

4 jaar geleden

Mijn huisarts heeft tegen mij gezegd dat wanneer een koperspiraal scheef gaat zitten je niet meer beschermd bent. Wanneer het hormoonspiraaltje scheef gaat zitten blijft hij hormonen afgeven en blijf je beschermd. Ik heb toen gekozen voor een hormoon spiraaltje gekozen omdat mij dit een veiliger gevoel gaf.

4 jaar geleden

Ik had na mijn eerste bevalling terug hormoonspiraal laten plaatsen en na 1 jaar geen zin in sex te hebben, mijn man mij niet mocht aanraken en mijn gedrag helemaal anders was bleek dit van het spiraal te zijn. Dan naar koper geweest en was weer de oude. Mijn gyne heeft niets gezegd over scheef zitten of dergelijke. Het hangt er van af hoe de hormoonspiraal reageert op je eigen hormonen en bij mij dus niet goed na de 1e bevalling

4 jaar geleden

Ik heb ooit een koperspiraal gehad en was toen 10 maanden doorlopend ongesteld, vreselijk. Dit was wel voordat ik kinderen kreeg. Toch ga ik het wel proberen weer. Vind het gewoon een fijn idee geen toegevoegde hormonen in mijn lijf.

4 jaar geleden

Ik heb 4 jaar geleden 5 jaar lang de mirena spiraal gehad. Super tevreden mee (dacht ik) Totdat ik een nieuwe lied zetten. Dit vertelde op het werk omdat ik veel buikpijn had. En een collega van mij vertelde dat ze door het spiraaltje last had van vermoeidheidsklachten. Toen besloten om mijn nieuwe spiraal er toch maar uit te laten halen. Ik was al jaren oververmoeid. Ik kon maar halve dagen werken, moest middagdutje doen, viel om 19u savonds op de bank en dat allemaal terwijl ik nog maar 18 was. De dag na het verwijderen van het spiraaltje zat ik om 23u savonds nogsteeds wakker op de bank. Een wereld van verschil!! Ik vond het spiraaltje super. Heel makkelijk. Ik hoefde nooit nergens aan te denken werd amper ongesteld echt top. Alleen jammer dat ik hier zo oververmoeid van raakte. Dit was toen in Nederland nog geen erkende bijwerken. Mijn lichaam reageerd wel overgevoelig om hormonen. Dus ik zou de mirena zeker aanraden maar houd je lichaam goed in de gaten zodat je niet net als ik 5 jaar oververmoeid rondloopt, maar dat je dit eerder doorhebt.

4 jaar geleden

5 jaar Mirena gehad, 5 jaar niet ongesteld 🎉. Ik vind het echt top en heb letterlijk iedereen om me heen die de koper had, alleen maar met enorme klachten gehoord. Morgen krijg ik weer m’n mirena spiraal. Ze plaatsen het in het ziekenhuis onder sedatie (roesje). Ik raad door eigen ervaring dus echt de mirena aan en door de verhalen van andere raad ik de koper ten allen tijden af.

4 jaar geleden

Ik heb ook 3 jaar lang de mirena gehad, niet meer ongesteld geweest. Verder geen klachten gehad, dus gaat er nu ook weer in.

4 jaar geleden

Het is echt wat je zelf wil. Je kan eventueel ook eerst met de huisarts overleggen en sparren over welke spiraal je gaat doen. De meeste kiezen voor een koperspiraal als ze geen hormonen willen of daar slecht op reageren. Nu heeft de hormoonspiraal relatief weinig hormonen (in vergelijking met de pil), het is er namelijk maar 1 van de 2 en in lagere dosis omdat het lokaal is. Voordeel van hormoonspiraal is dat je vaak minder of zelfs niet meer ongesteld wordt. Koperspiraal kan bloedingen juist verergeren, dus doe je liever niet als je al veel bloedverlies hebt tijdens menstruaties. Betrouwbare informatie kun je vinden op anticonceptie.nl of thuisarts.nl

4 jaar geleden

Ikzelf heb 5 jaar lang een Mirena gehad. In de eerste periode had ik soms wekenlang lichte bloedingen. Na een half jaar stopte dat en heb ik geen bloedverlies meer gehad. Ik ben er zeer positief over en hoop er over 3 weken ook weer een te laten plaatsen. Wat goed is om te weten over de koperspiraal: Je hebt nog steeds een eisprong. Het eitje kan ook nog steeds bevrucht worden. Het bevruchte eitje wordt dan in de baarmoeder afgestoten. Bij een mirena heb je door de lage dosering hormonen vaak geen, of maar heel soms een eisprong. Voor sommigen is dit geen probleem, ikzelf wil niet elke maand een bevrucht eitje ‘weggooien’ vandaar mijn keuze voor Mirena. Maar dat is ieder voor zich…

4 jaar geleden

Ik heb zelf de mirena spiraal gehad. Ik vond het verschrikkelijk! Hij is geplaatst bij de gynaecoloog en daar werd ik al naar van de pijn. Zolang ik m heb gehad altijd buikpijn gehad en gewoon ongesteld geworden. Meerdere keren bij de gynaecoloog met een inwendige echo laten controleren of de spiraal wel goed zat omdat ik continue buikpijn had.. spiraal zat goed en kon de buikpijn niet van komen werd gezegd. Uiteindelijk na een klein jaar toch de spiraal laten verwijderen en meteen van mijn buikpijn af! Daarna een implanon laten plaatsen en was ik heel erg tevreden over!

4 jaar geleden

Iemand ervaring met het hormoonspiraal Kyleena ipv mirena?

4 jaar geleden

Reactie op Kimberlyvdwdv

Iemand ervaring met het hormoonspiraal Kyleena ipv mirena?
Ja nu voor de tweede keer de kyleena. Eerste keer de eerste paar maanden behoorlijk wat krampen gehad maar was toen ook nog nooit bevallen. Nu sinds donderdag weer en heb nergens last van tot zover!

4 jaar geleden

Ik heb niet zo’n goede ervaring met hormoonspiraal. Voelde hem al die tijd dat hij erin zat goed zitten, dat was soms echt pijnlijk. Ik denk dat heel veel bijwerkingen niet erkend worden. Artsen wuiven alle klachten weg, alsof elk lichaam precies hetzelfde reageert. Het is heel persoonlijk denk ik Over een koperspiraal heb ik ook nog geen goede verhalen gehoord en de huisarts gaf ook aan dat t veel klachten kan geven (erger ongesteld). Ik overweeg een implanon of een sterilisatie… vind t allebei vrij ingrijpend dus ik weet t gewoon even niet