22 Reacties

3 jaar geleden

Hoi, ik geeft toevallig ook 5 weken borstvoeding. Ik loop de hele tijd al tegen het probleem aan dat mijn zoontje net niet goed aanhapt, waardoor het voor mij heel pijnlijk is. Daarom kolf ik 9 van de 10 keer. Ik heb nu voor de eerste keer borstontsteking ☹️ Ik snap dat je er (bijna) klaar mee bent. Dat ben ik ook… je wilt het graag, maar het kost zoveel tijd/energie

3 jaar geleden

Ik heb het ook. Mijn rechterborst blijft tegen een borstontsteking aan zitten. Dikke knobbel erin wat er niet uit gaat en doet erg veel pijn. Mijn dochter is nu 4 weken. Ik ben gestopt met borstvoeding en blijf daar een knobbel houden wat pijn doet dus vandaag antibiotica gekregen van de dokter. Hoop er snel vanaf te zijn.

3 jaar geleden

Reactie op IrisLanz

Hoi, ik geeft toevallig ook 5 weken borstvoeding. Ik loop de hele tijd al t ...
Ja precies.. bij mij kost het ook veel tijd. Ben vaak anderhalf uur bezig met voeden. Hopelijk ben je snel van je ontsteking af! Heb je al contact gehad met een lactatiekundige? Zij kunnen goed helpen ook met goed aanhappen.

3 jaar geleden

Reactie op Lize1

Ik heb het ook. Mijn rechterborst blijft tegen een borstontsteking aan zitt ...
Wat vervelend zeg! Hopelijk ben je er snel vanaf!

3 jaar geleden

Reactie op Bobbi-B

Ja precies.. bij mij kost het ook veel tijd. Ben vaak anderhalf uur bezig m ...
Ja ik heb er al 2 laten komen. Ik ga het nu proberen met warmte, massage en de tandenborstel

3 jaar geleden

Reactie op IrisLanz

Ja ik heb er al 2 laten komen. Ik ga het nu proberen met warmte, massage en ...
Succes ik ga ook de tandenborstel er bijpakken!

3 jaar geleden

Onze zoon is bijna 6 weken ik heb het nu ook al 3 keer gehad. En 1 keer heb ik antibiotica gekregen. Maar had het idee dat onze zoon zijn darmen op reageerde. Dus de andere keren wilde ik dat niet. Bij mij hielp onder warme douche masseren, voor voeden of kolven een warme washandje erop. Ik kolf 1 keer per dag om een voorraad op te bouwen. Dus dan kolfde ik mijn pijnlijke borst goed leeg. En tijdens het kolven of drinken op de pijnlijke plek (bobbel of schijf) masseren. Ook al is dat echt pijnlijk. Ik heb ook borstcompressen die ik kan verwarmen. Dat vond ik ook wel handig kon ik 10/20 min voor het voeden in m’n bh leggen. Ondertussen heeft onze zoon nu ook spruw wat voor mij ook erg pijnlijk is op het begin met drinken. Mijn man stelde ook al voor om over te stappen. Maar ik wil in ieder geval 3 maanden volledig borstvoeding geven. Liefst langer, maar als ik iedere keer ergens last van heb wil ik het na die 3 maanden misschien iets afbouwen en dan deels bv en deels kv gaan geven. Of meer gaan kolven en bv vaker via fles geven.

3 jaar geleden

Ik kreeg als tip van een verpleegkundige van CB om een washandje in te smeren met kwark, en deze op je borst te leggen. Trekt 'gifstoffen' uit je borst. Ze zei dat je dit kon gebruiken als je het voelt opkomen of al hebt

3 jaar geleden

Hi, ik kolf fulltime en heb ook al een aantal keer tegen een ontsteking aan gezeten. Tips die ik kreeg van een lactatiekundige: - voor het voeden luiers wat nat maken en even 30 sec in de magnetron en dan op je borst leggen. - Magnesium zout oplossen in heet water (wat zeg maar net kan qua hitte) en daar je borst waar de ontsteking in komt opzetten in hangen en daarna de borst goed masseren (heeft bij mij goed gewerkt) - zodra je harde ‘schijven’ voelt in je borst deze proberen weg te masseren door naar je tepel toe te duwen / masseren - een ibuprofen slikken (ontstekingsremmend) - pijnlijke plekken masseren met elektrische tandenborstel - na het voeden/kolven de aangedane borst koelen (zakjes met appelstroop in de vriezer doen werkt goed, die blijven flexibel en zijn dan makkelijk naar je borst te vormen Hopelijk ben je er snel van af! In geval van overproductie wat bij mij de boosdoener was van de ontstekingen: - 2x per dag Salie thee drinken of salie tinctuur druppels nemen - veel verse muntthee drinken

3 jaar geleden

Reactie op elianne2022

Onze zoon is bijna 6 weken ik heb het nu ook al 3 keer gehad. En 1 keer heb ...
Voor de spruw raad ik je pure bessensap aan (ik heb het van de Jumbo). Ik kreeg nysatatine maar de dokter zei al dat het heel vies zou zijn. Eerst heb ik maar de bessensap geprobeerd met een wattenstaafje. Aangebracht op de tong en wangen. Zuur breekt de spruw af blijkbaar. Dinsdag bij de cb nagevraagd en het was al helemaal over. Bij mij heeft het 3 dagen geduurd.

3 jaar geleden

Reactie op halenuraydin

Voor de spruw raad ik je pure bessensap aan (ik heb het van de Jumbo). Ik k ...
Klinkt goed, ga het halen als ik boodschappen ga doen. Ben benieuwd.

3 jaar geleden

Ik heb ook nog een rare tip die bij mij helpt... bak met warm water en zout erin (Epsom zout schijnt het best te zijn, maar keukenzout ging ook), daar met je borst in hangen (dat vergt wat handigheid), borst even ontdoen van zoute water en dan voeden. Door de warmte en het zout wordt de verharding een soort van opgelost. Ik kon me niet voorstellen dat het werkte maar na 2 tot 3 keer doen was het bij mij weg 😊

3 jaar geleden

Reactie op elianne2022

Onze zoon is bijna 6 weken ik heb het nu ook al 3 keer gehad. En 1 keer heb ...
Vervelend dat jij er ook zoveel last van hebt! Hoe herkende jij de spruw? Ik had gister ook ineens last van mn tepel bij aanhappen en was bang voor spruw. Tongetje zag een beetje wit maar dat kan natuurlijk ook de melk zijn. Vandaag is mn beginnende ontsteking weg en ook de pijn in mn tepel. Tongetje nog wel wittig.

3 jaar geleden

Reactie op LeonieLa

Ik heb ook nog een rare tip die bij mij helpt... bak met warm water en zout ...
Ik had deze tip indd ook van de lactatiekundige gehoord maar mijn ontstekingen zitten elke keer niet aan de onderkant van mn borst dus kan ik hem er niet in hangen. Gelukkig werken de andere tips voldoende om de ontsteking niet helemaal door te zetten. Helaas komt het dan wel regelmatig terug.

3 jaar geleden

Reactie op Bobbi-B

Vervelend dat jij er ook zoveel last van hebt! Hoe herkende jij de spruw? ...
Tongetje was en is nog steeds niet wit hier. Maar hij heeft witte blaasjes. Zag ze het eerst op binnenkant lippen. En ze zitten nu ook aan de binnenkant van z’n wangen. Dacht eerst dat het misschien opgedroogde melk was, want hij spuugde wat meer de dagen daarvoor. Maar nu worden het steeds duidelijkere blaasjes. En mijn tepel begon toen wat meer zeer te doen met aan happen en eerste slokjes drinken. Ook bleven ze de hele dag geïrriteerd voelen. Heb het idee dat dat al wel wat minder aan het worden is. Maar de blaasjes in zijn mond nog niet.

3 jaar geleden

Shit ik heb net ook een pijnlijke plek ontdekt op mn borst. Had laatste dagen al pijn bij het voeden maar geen acht op geslagen. Nu echt regelmatig diepe steken. Is dit het ? Bij 1e 2 nooit gehad 😥

3 jaar geleden

Ik heb er helaas ook echt veel en vaak last van, ben nog steeds bezig met afbouwen van het kolven vanaf de kraanwerk al. Ik had overproductie en al in de 1r week beginnende ontsteking. Wat heel goed helpt om de ontsteking eruit te laten gaan is: - eerst je borsten door en door verwarmen (onder de douche is het makkelijkst) en dan tijdens het douchen zachtjes masseren, begin bij je tempel en werk langzaam naar de zere plek toe, wel in de richting van je tepel masseren, eventueel alvast een beetje handmatig kolven - dan na het douchen zo snel mogelijk je baby aanleggen, of kolven - na het voeden of kolven zo snel mogelijk je borst koelen (zoogcompressen nat maken en invriezen bijvoorbeeld dan heb je een fijne ice pack) - en de gouden tip: WITTE KOOLBLADEREN in je bh leggen. Neem het meest groene blad, snij de nerf eruit en kneus het blad. De sappen van de kool werken super ontstekingsremmend en pijnstillend. Het liefst elke paar uur verse bladeren tegen je borst leggen :) het ruikt een beetje funky maar het werkt super goed

3 jaar geleden

Wat bij mij perfect heeft geholpen is ultrasound bij de fysio.

3 jaar geleden

Ik zou niet leegkolven, maak je alleen maar meer aan!

3 jaar geleden

Reactie op Bobbi-B

Ik had deze tip indd ook van de lactatiekundige gehoord maar mijn ontstekin ...
Bij mij ook niet, zelfs soms bijna tegen m'n oksel aan, maar zelfs dan werkt het (Ik vind het heel bijzonder maar ben er blij mee😄)