3 Reacties
één jaar geleden
Wij voeden ook tweetalig misschien zelfs drietalig eigenlijk. Maar dat komt omdat we zelf tweetalig zijn. Wij praten Nederlands, Engels en Turks door elkaar thuis en met haar. Opa’s en oma’s bijna alleen Turks. Hier zegt ze zelf nog maar twee ‘geluidswoorden’, maar volgens het consultatiebureau was dat helemaal prima rond deze leeftijd. Ze begrijpt wel veel in alle talen. Sinds kort probeer ik ook gebaren te leren, omdat ik merk dat ze dat veel sneller kan kopiëren en het schijnt ook goed te zijn voor de ontwikkeling.
Overigens is het volgens mij beter om strikt een taal aan te houden, dus de ene ouder een taal en de andere ouder de andere taal. Maar het is bij ons echt automatisme om de talen door elkaar te spreken. Zo zijn wij ook opgevoed. Wat ik van vroeger weet en om me heen zag is dat kinderen vooral Turks spraken, tot ze naar school gingen en daarna voornamelijk Nederlands begonnen te leren.
één jaar geleden
Hoi! Wat leuk om te zien dat er nog meer kinderen zijn die meerdere talen meekrijgen!
Wij spreken thuis met onze dochters alleen Nederlands (wij zijn allebei NL) en buiten de deur krijgen ze Duits mee. Onze oudste is inmiddels 3 en spreekt het meest Nederlands maar krijgt in het Duits wel het meeste mee. Ze gaat niet naar een opvang oid, dus ze krijgt enkel Duits mee van televisie en uitjes en afspraken buitenshuis.
De jongste zegt sinds deze week wat woordjes, allemaal in het Nederlands.
Lekker op zn beloop laten, komt goed! ☺️ jullie thuis Nederlands en op de opvang Frans, hoe mooi dat ze beide talen straks vloeiend mag spreken! 😊
één jaar geleden
Wij voeden onze kinderen ook 3 talig op.
Spaans, Nederlands en Engels.
Ik heb met mn oudste gemerkt dat je wel heel consequent moet zijn.
Ik ben de enige die nederlands tegen onze kinderen spreekt, dus bijvoorvmbeeld bij het avond eten is onze taal spaans.
Mijn dochter van 8, begon toen ze klein was met nederlands... maar nu ligt haar voorkeur echt bij spaans.
Onze dochter van 15 maanden zegt haar eerste woordjes allemaal in het spaans.
Maar ik hou vol, haha...
Ik zet veel nederlandse kinderliedjes aan.
Lees voor in het nederlands, en zing in het nederlands.
Verder probeer ik altijd als ik tegen mn kinderen spreek, dit in het nederlands te doen