Mijn zoontje is 22 maanden en de laatste tijd heeft hij veel ‘moeilijke’ dagen. Hij doet dan alleen maar stoute dingen en zeurt veel. Hij wil dan bijvoorbeeld de hele tijd eten, maar niets van de dingen die we hem aanbieden (en die hij normaal gesproken gewoon eet).
Of hij wil iets dat echt niet kan, zoals spelen met iets gevaarlijks, of zijn loopauto in een kast waar die echt niet inpast.
Andere dingen zijn bijvoorbeeld met alles gooien, of dingen weggooien die hij vervolgens meteen weer wil hebben.
Vaak gaat dit alles gepaard met heel veel en hard huilen. Ik ben normaal gesproken heel geduldig, maar ik ben nu 34 weken zwanger en ik kan het er soms gewoon echt niet bij hebben en reageer dan soms boos. Mijn man heeft de neiging om zijn stem te verheffen, terwijl ik weet en merk dat dit echt niet helpt. Over het algemeen is de sfeer heel goed, hoor. Maar op lastige dagen, hebben we het soms wel moeilijk met z’n drieën. M’n man en ik hebben dan ook meer de neiging om elkaar af te snauwen en dat merkt m’n zoontje natuurlijk ook. Het gekke is verder dat de ‘buien’ extra erg zijn op dagen dat m’n ouders hebben opgepast en iedereen weer thuis is en dat hij altijd rustig is op mijn vrije dag als we met z’n tweeën thuis zijn.
Sorry voor dit lange verhaal. Ik weet dat dit normaal peutergedrag is, maar ik vind het ook wel heel zwaar. Hoe gaan jullie hiermee om?