21 Reacties
één jaar geleden
Ik had ergens gelezen hier een keer dat tussen 1 en 2 het lastigste periode is om te stoppen. Dus wij wachten tot ze 2 jaar oud is - maar goed, als ik het echt aan haar tanden zou kunnen zien zou ik ook eerder stoppen. Ik denk dat ik dan erin gaat knippen dus dat ie kapot is en dat we het samen moeten weggooien.
één jaar geleden
Ik zou er zelf niet in knippen met het gevaar dat er toch op gekauwd wordt en er stukjes afkomen. Bij mijn zoontje zijn we bij 2,5 ermee gestopt toen hij in zijn peuterbed ging slapen. Hij was toen oud genoeg om een 'grote jongen' te willen zijn. We hebben drie nachten gehad waar bij hij pas om 22u sliep en daarna was alles weer normaal
één jaar geleden
Wij zijn toevallig vorige week ermee gestopt. Ze mocht de speen alleen in bed en die heb ik er vorige week uitgehaald. Ze was de eerste 2 dagen er steeds naar opzoek en als ze het niet kon vinden was het oke.
Nu zijn we bij dag 6 zonder speen en ze zoekt er niet meer naar dus denk dat we er vanaf zijn 😬
Eerlijk gezegd, ik stelde het elke keer uit, dan weer tandjes die door kwamen, dan weer een sprongetje, dan was ze weer niet lekker etc… elke keer vond ik het zielig. Maar nu hadden we een nieuwe wollen slaapzak die veel pluisjes loslaat en die zaten steeds aan der speentjes. En was het zat steeds snachts naar der toe te gaan om ze schoon te maken. Maar lang verhaal kort, het viel me 100% mee hoe makkelijk dit ging!
Dus ik zou zeggen gewoon doen en in een lade een speen bij de hand houden mocht het echt drama worden 😅
één jaar geleden
Reactie op D-1992
Hoe doe je dat als je kindje s nachts of later in de avond toch wakker word ...
Mijn man gaat dan naar der toe, zegt tegen der dat ze nog even moet gaan slapen en ze gaat weer liggen en valt na een kwartier ongeveer weer in slaap.
Ik zou echt geen speentje geven snachts als ze savonds ook zonder speen inslaap zijn gevallen. Het duurt misschien iets langer voordat ze weer inslaap valt maar wil niet opgeven
één jaar geleden
Reactie op Heusi
Ik lees online dat je beter tussen 2-3 jaar kunt stoppen. Ik zie idd ook we ...
Wij zijn overgestapt van de ronde bibs op de symmetrische. Hij keek wel 3x gek van wat is dit, maar gaat nu al 2 dagen goed en is helemaal gewend. Bijkomend voordeel, deze valt sneller uit tijdens het slapen dus hij heeft 'm ook minder in
één jaar geleden
Wij zijn sinds zaterdag cold-turkey gestopt.
Samen 'begraven', in het zand gegooid, en doei gezegd. Dit een paar x herhaald en met slapen meteen niet meer gegeven.
Ze leek het afscheid te begrijpen, maar het was een paar dagen flink aanpoten en volhouden en flink troosten!
Vannacht en vanmiddag viel ze zelf in slaap in bed met mijn of papa's hand vast. ❤️
Het was echt even pittig, maar het begin is gemaakt! 💪🏼
één jaar geleden
Reactie op MevrJo
Ik lees even mee. Ons zoontje slaapt ook met speen en we willen hier ook va ...
Hier hetzelfde. Mijn dochter krijgt enkel een speen bij het slapen. Er liggen er 3 in haar bedje. Overdag en in de auto krijgt ze niets. Maar elke nacht opnieuw kan ik haar kamer ingaan om te helpen zoeken omdat ze huilt als ze haar tutje verloren is en dit niet alleen vindt in het donker. Zou er dus heel graag vanaf willen maar ze is er zo enorm gehecht aan…
één jaar geleden
Reactie op cavalli
Hier hetzelfde. Mijn dochter krijgt enkel een speen bij het slapen. Er ligg ...
Wij hebben het geprobeerd. Het was echt drama. Na 2 dagen amper slaap zijn we weer terug bij de speen. Hij heeft hem ook alleen in bed en legt m ook keurig weg als we gaan aankleden. Het stoppen proberen we later nog wel een keer.
één jaar geleden
Reactie op cavalli
Hier hetzelfde. Mijn dochter krijgt enkel een speen bij het slapen. Er ligg ...
Heb je met glow in the dark? Dat is hier echt de redding! Als hij hem zelf niet vindt, of het speentje is uit bed gevallen, vinden we hem door de lichtgevende ring binnen no time. Zonder lamp aan dus hups weer in slaap 😊
één jaar geleden
Bij ons heeft het 0 moeite gekost. Dus misschien helpt het jullie ook:
Ze had de bibs/frigg ronde spenen. 2 maanden geleden dezelfde speen gekocht, in kleur die ze al had, maar dan de ortho variant. Speen aan haar standaard speenkoord gedaan en bij het slapen zoals normaal aan d’r gegeven. Ze keek ernaar, zag gelijk dat hij anders was en besloot vanaf dat moment dat alleen haar speen vasthouden ook genoeg was. Heel af en toen doet ze hem nu nog steeds tegen haar gesloten lippen aan, maar het gekke is dus dat ze niet eens geprobeerd heeft om deze in haar mond te doen. Ze heeft ook nooit gehuild, gezeurd of aangeheven dat ze een andere speen wilde. Ondertussen zijn we dus 2 maanden verder en houdt ze hem bij het slapen nog steeds vast. De eerste week nog gekeken of ze hem dan snachts indeed, maar ook niet.
Het hele idee was trouwens om enkel te proberen van een ronde naar een ortho speen over te stappen, dus vooral veel geluk gehad.
één jaar geleden
Ik heb in de tussentijd meegelezen, ik heb gisteren besloten de speen van onze jongste weg te doen. Hij is nu 20 maanden. Het idee dat hij de speen niet meer nodig heeft uit zuigbehoefte (dat is alleen als baby), maar heeft uit gewoonte en gewenning maakte dat ik het tijd vond om te stoppen. Plus het feit dat zijn twee voortanden niet gelijk staan 🤔
Ik merkte eergisteren dat zijn speen een scheurtje had en dus vervangen moest worden, maar ik heb hem dus meteen maar weg gedaan.
Ik knipte een stukje speen weg, toen was de speen niet interessant meer en gaf hij hem aan mij. We hebben hem samen in de prullenbak gegooid (dit doet hij vaker met afval, dus hij weet dat het dan weg is). Voordat hij ging slapen heeft hij 1 keer geroepen, maar met nog een keer uitleggen dat de speen kapot was en een aai over z'n bol ging hij weer slapen. De. Hele. Nacht. Door. Whoeeehoeeeeee!
Soms moet je zelf even de drempel over, bij mij pakte het wel heel verrassend goed uit haha!
één jaar geleden
Reactie op Heusi
Benieuwd hoe het de komende slaapjes gaat! Maar hoeraa voor de eerste overw ...
Hij heeft 2 nachten soms 2 x een aai over zijn bol nodig gehad en bij sommige middagslaapjes merk ik dat hij het koppelen van een nieuwe slaapcyclus iets lastiger vindt. Maar over het algemeen ben ik super trots en blij dat hij het zo goed doet zonder speen. Hij heeft 1 keer in de middag na een kort dutje lopen brullen "speeheeeeeen" en ik ging bijna overstag, maar heb volgehouden en weet dat hij zonder kan 💪