18 Reacties
één jaar geleden
Ik geef haar boterham in 6 stukken. Gaat prima. Ze heeft sinds kort wel maar dan 2 tandjes. Maar zelfs zonder tanden ging dat al goed! Ook avondeten geef ik in “normale” grote of maximaal één keer gesneden (behalve aardappel). Mijn dochter neemt er happen van een propt niet. Dat scheelt misschien
Maar je kan het een keer proberen met brood. Zolang je er naast zit kan er niet veel fout gaan
één jaar geleden
Ik geef nu sinds een paar maanden niet meer in stukjes. Gewoon een bolletje in de hand of een broodje dubbel en dat hapt ze af of scheurt ze zelf kleiner. Was wel even oefenen hoor, het laatste (net te grote) stuk wilde ze nog wel eens in haar mond proppen. Ik haalde dat dan eruit voor de zekerheid. Ik deed telkens voor dat ze het kleiner moet maken en nu doet ze dat gelukkig netjes. Ik laat haar overigens nooit zonder toezicht eten.
één jaar geleden
Wij zijn beginnen met frietjes formaat en met iets wat hij heel lekker vind (peer, appel, mango). Soepstengels zijn ook goed om te leren kauwen. Als je dat de spannend vind zou je cracottes kunnen geven, die smelten in de mond.
Ik vond het fijn om dit te oefenen wanneer ik niet alleen was, voor als er wat mis gaat. Dit was eigenlijk nooit het geval. Hij kokhalst en spuug het uit als het niet lukt
één jaar geleden
Wij snijden de 2 gesmeerde boterhammen nu nog maar enkel in het midden door, zoals we hem voor onszelf zouden snijden. Hij heeft wel 14 tandjes dus dat gaat prima. Ik snap je bezorgdheid wel maar je kan idd beginnen met iets dat smelt in de mond, frietjes of lang gestoomde groentjes die heel makkelijk 'breken' in de mond en waarbij het verstikkingsgevaar heel klein is, succes!
één jaar geleden
Je moet vertrouwen op je kind. Je kind kan dit écht. Ik zou beginnen met brood steeds groter te laten zodat je kan zien hoe je kind ermee omgaat. En schiet niet gelijk in de paniek als je ziet dat ze zich verslikt. Ze lossen dat heel goed zelf op. Verslikken gebeurd vaak maar is niet gelijk stikken. Zoek voor je geruststelling anders een paar filmpjes op hoe je daarop zou moeten reageren. Dan weet je altijd wat je kan doen en dat geeft je wat meer vertrouwen.
één jaar geleden
Reactie op Jane94
Wij snijden de 2 gesmeerde boterhammen nu nog maar enkel in het midden door ...
Mijn dochter heeft nu 12 tanden. Vier vooraan beneden, vier vooraan boven en dan ook al opzij aan elke zijde telkens een kies.
Ik durf wel al eens aardbei in wat grotere stukken geven maar bijvoorbeeld appel ofzo vind ik nogal hard en als ik het kook verandert de smaak.
één jaar geleden
Kijk eens op solidstarts voor tips hoe je voeding klaar kunt maken passend bij de leeftijd.
Ik zie hier mn zoontje echt wel goed kauwen en met z’n tong het eten sturen naar z’n kaken.
Ik werk niet met rapley, omdat ik het gewoon teveel geknoei vindt. Ik snij brood in stukjes, maar hij eet ook wel gewoon een halfje of een krentenbolletje. Rostirondjes snijden we in 4 of geven we heel zodat ie af kan happen
één jaar geleden
Reactie op cavalli
Wat doe je dan als je zou merken dat ze erin verstikken omdat ze de stukken ...
Tot nu toe kauwt ze echt voldoende. Maar als ze zich half verslikt sterk je je vinger in de keel. Klinkt heel heftig, maar als t moet gewoon doen. Maar ik zeg vaker “wel goed kauwen hè” en dat snapt ze al
één jaar geleden
Ons kindje krijgt vanaf 7 maanden al grotere stukjes, daar zijn we mee begonnen. We hebben toen wel een beetje geoefend met goed observeren hoe ze eet. Kokhalzen was op die leeftijd bijvoorbeeld heel gewoon omdat dat reflex voorop de tong zit. Dus gingen wij rustig kijken hoe ze haar eten weer omhoog kokhalsde. Misschien niet heel smakelijk of leuk, maar wel interessant om te zien dat het lichaam precies doet wat het moet.
Wij begonnen met geschilde komkommer, avocado, wortels, brood en banaan. Nu krijgt ze in principe alles. Mijn grootste tip is toch om rustig naar je kindje te kijken en erop te vertrouwen dat ze het goed gaat wegkrijgen. En zolang je geen pinda of hele druif geeft, gaat het vast goed, ook als ze zich wel even verslikt of kokhalst. Kijk ernaar en ontdek dat je kindje op deze manier alleen maar beter leert eten.
Succes mama!
één jaar geleden
Reactie op Mas-1
Tot nu toe kauwt ze echt voldoende. Maar als ze zich half verslikt sterk je ...
Hier zeggen we ook vaak: oeh dat is een grote hap (bijv van de banaan) even goed kauwen!
En als ie een groot stuk heeft wat hem eigenlijk niet lukt maar waar hij toch stug mee probeert, dan houd ik mn hand bij zn mond en zeg: geef die maar even aan mama, dan help ik.
En meestal werkt ie het dan naar buiten. Niet zo lekker, maar wel effectief en veilig.
En soms denk ik: dit kan niet goed gaan. Probeer hem dan te helpen maar is meneer koppig. En vaak lukt het hem dan gewoon wel 😂
één jaar geleden
Je kindje kan het als het goed is echt wel zelf. Hier was het een hoop kokhalzen hoor. Maar ik deed dan niks. Op de rug kloppen schijnt het ophoesten te bemoeilijken. Het kwam altijd weer goed omhoog. Vertrouwen .. :) lastig he?
Maar filmpjes kijken is wel een geruststelling hoor. Dan zie je het kokhalsreflec bij een ander kindje
één jaar geleden
Oh lekker halverwege het bericht afgebroken.
Steeds het eten iets minder fijn maken en kijken hoe het gaat?
Ik heb haar in het begin gewoon een halve sinaasappel gegeven om op te zuigen of een hele aardbei om te kauwen. Dat zijn zachte stukken. Ik zou sowieso eerst grotere zachte stukken aanbieden ipv rauwe dingen. Maar dat ligt misschien wel voor de hand.
Ik vond solid starts op instagram wel een fijne. Volgens mij hebben ze ook een website. Dan kun je zien wat de beste manier is om verschillende etenswaren aan te bieden aan verschillende leeftijdsgroepen.
Ik heb het eten gewoon steeds minder fijn gemalen. En ze verslikte zich echt wel in het begin maar het is goed om te leren wanneer je moet in grijpen en wanneer niet. Volgens mij staat dat ook wel op die website. Fijn om te weten wat je moet doen in het geval het wel mis zou gaan, misschien geeft je dat meer zekerheid? Dat je weet wat je moet doen? Dat vond ik wel fijn althans
één jaar geleden
Reactie op PatenLevi94
Je kindje kan het als het goed is echt wel zelf. Hier was het een hoop kokh ...
Jup, hier ook. Ik heb ook geoefend op het hoesten en er staat altijd drinken paraat (maakt hard voedsel zachter en dus makkelijker slikken). Ik doe al vanaf de begin hapjes stukken die bij de leeftijd passen en heb ooit on het begin een stukje brood eruit geklopt. Verder nooit problemen mee gehad. Hij verslikt zich wel maar kucht ook alles best goed eruit. Eet halve stukken pizza en hele krentenbollen inmiddels. (En ook gezondere dingen zoals mangopitten met wat vruchtvlees eraan 😅).
één jaar geleden
Reactie op Mas-1
Tot nu toe kauwt ze echt voldoende. Maar als ze zich half verslikt sterk je ...
Ja dan moet je het echt via de zijkant in de mond doen zodat je het niet verder naar achter duwt. maar volgens mij echt alleen als je kind het niet zelf kan uitspugen. Soms duurt het even voordat het weer naar boven komt. Er zijn wel filmpjes over te vinden.
één jaar geleden
In het begin is het even spannend. Bij mij zijn ze op de opvang ook met wat dingen begonnen zoals brood en later de korstjes van het brood, dit was denk ik wel rond 10 maanden. Vanaf die tijd ben ik ook groente minder glad gaan pureren.
Vanaf 1 jaar gestopt. Brood snij ik nog I stukjes maar papa laat hem wel eens zelf van een boterham eten. Banaan houdt hij zelf vast en hapt hij af (hier kan een hoop van in zijn mond haha). Als ik een appel eet laat ik hem zelf ook stukjes afhappen (wel zonder schil).
Succes!