26 Reacties

3 jaar geleden

Wij hebben eentje van 4 jaar en eentje van 9 maanden. Echte nadelen ondervind ik niet. Die van 4 jaar wordt niet wakker als zusje weent en hij zorgt heel goed voor zus en ziet ze super graag. Als er toch 1 nadeel is dan is het dat het 's morgens wat drukker is 🤣

3 jaar geleden

Lees graag mee moet er op dit moment ook niet aan denken, mij partner wil nog graag een broertje of zusje. Hopelijk gaat het bij mij ook weer later kriebelen😅

3 jaar geleden

Vindt het moeilijk om te zeggen. Ik wilde graag 2 kinderen. En was blij dat ik 11 jaar geleden mijn dochter via icsi heb kunnen krijgen. Heb daarna nog geprobeerd maar niks meer lukte. En had het net verwerkt dat ik nooit meer een kind zou kunnen krijgen. Vorig jaar was ik ineens spontaan zwanger en heb er nu dochtertje van 8 maanden erbij. voor mij zijn de voordelen de onvoorwaardelijke liefde die ik van hun krijg. Het enige nadeel is de individuele tijd voor hun. Best moeilijk vindt ik.

3 jaar geleden

Reactie op Debby1122

Vindt het moeilijk om te zeggen. Ik wilde graag 2 kinderen. En was blij dat ...
Ik denk omdat er een leeftijd verschil is. Mijn oudste zoontje is bijna 9j en mijn 2de zoontje 9mnd. Het is anders. Maar ik zie mijn zoontjes zooo graag.zou niet anders willen

3 jaar geleden

Hier net zo als Cindy30 eentje van 4 en een van 9 maanden. Onze oudste is een wildebras en is dus wel eens wat ruw met haar broertje. Ik vind het moeilijkste om ook je oudste genoeg aandacht te geven, nu vraagt zij veel aandacht maar met bv geven voel ik me toch soms wel schuldig naar haar toe. Verder alleen maar voordelen eigenlijk. Het is de tweede dus je bent een stuk relaxter, zo schattig om te zien hoe ze met elkaar omgaan (hier nog een beetje haat liefde af en toe, maar als hij naar zijn zus lacht zie je haar gewoon smelten), geen spijt van nummer 2 hier, heerlijk!

3 jaar geleden

Ikzelf heb nu een dochter van net 9 maanden. Ik wou altijd twee kindjes hebben omdat het me fijner lijkt dat ze elkaar hebben om te spelen. Ook als er later iets met ons gebeurd, kunnen ze steun vinden bij elkaar. Nu ik echter onze dochter heb, weet ik niet of ik de drukte ga aankunnen. Ik heb het nu al zo zwaar en hoor van velen dat het met een tweede kindje nog enorm veel drukker wordt.

3 jaar geleden

Hier nog geen directe plannen voor een tweede, dochter is 9 maanden. Toch kan ik het nu al zielig vinden dat ze nu in haar eentje het centrum van ons universum is en ze de aandacht straks zal moeten gaan delen. Maar ook dat nummer 2 nooit zo veel aandacht zal gaan krijgen als nummer 1 destijds gehad heeft. En: we hebben twee katten die we goed in de gaten moeten houden. De baby vindt ze erg interessant en kan héél hard aan staarten en snorharen trekken 🥴 desondanks gaan de beestjes gerust naast haar liggen 🤦🏻‍♀️ lijkt me een uitdaging met meer kinderen. Maar we hopen over een tijdje die tweede wel te mogen verwelkomen hoor 🥰

3 jaar geleden

Ik lees mee

3 jaar geleden

Het “nadeel” is dat je niet al je aandacht en liefde meer aan je eerste kind kunt geven die daar wel om vraagt. Bij 1 kind kun je dat wel. Je hebt toch dat gevoel dat je het beste wil doen voor beide. Je doet natuurlijk zelf wel zo goed als je kan. Bijvoorbeeld. Je beide kindjes komen van de opvang terug en beide kindjes willen de onvoorwaardelijk 1 op 1 tijd van de mama. Dan kan de papa er bijvoorbeeld ook wel zijn, maar als beide kindjes mama alleen willen, kan dat dus niet. Even 1 voorbeeld uit praktijk, maar zijn er meer van te vinden. Aan de andere kant lijkt het ons ook positief voor de vorming van de oudste dat niet alles alleen om hem draait etc. Dus in het kort, ik kan minder de perfecte mama zijn voor de jongste dan dat ik voor de oudste deed. Maar eigenlijk is dat positief. Ik wil mijn kindjes meegeven dat niet perfect hoeft. Fouten maken mag etc.

3 jaar geleden

Voordelen: verder alles. Gezinnetje zijn, een onvoorwaardelijke band aan je kindje geven mbt zus/ broer, leren veel van elkaar, samen spelen Bovenal kriebelde het bij enorm dat we nog een tweede kindje wilde. Nu is ons gezin compleet en voel ik geen kriebel meer voor een derde. Gewoon gevoel volgen. Op ratio nog een kindje nemen lijkt me voor niemand fijn.

3 jaar geleden

Nadelen: je denk met 1 kind dat het druk is, maar een tweede “doe je er niet even bij”. De 1e krijgt niet meer jullie onverdeelde aandacht Zeker het 1e jaar met de 2e zal het aanpassen zijn voor de 1e, omdat je toch een beetje rekening moet houden met slaapjes/ voedingen etc. Voordelen: Ze kunnen veel van elkaar leren Ze vermaken elkaar soms, ik dacht dat dit pas veel later kwam, maar was hier al heel snel. Je ziet gewoon de liefde tussen 2 broers/zussen (geen garantie natuurlijk) Het is gezellig dat ze elkaar hebben bij “verplichte” uitjes die niet per de voor kinderen zijn Maar volgens mij moet je vooral je eigen gevoel volgen en aanvoelen wanneer jouw gezin compleet is voor jou. 1 kind is namelijk ook al hartstikke leuk

3 jaar geleden

Ik ben zelf lang enig kind geweest. Mijn jongere broer en ik schelen bijna acht jaar. Ik weet dus nog heel goed hoe leuk ik het vond dat er iemand bij kwam en ik niet meer alleen was. Nog steeds kan ik heel goed met hem opschieten. Daarnaast vind ik het ook een fijn idee dat ik er niet alleen voor sta als mijn ouders ooit zorg nodig hebben. Dit alles gun ik mijn zoontje ook. En het idee van een gezinnetje met twee kinderen vind ik ook aantrekkelijk. Tegelijkertijd weet ik niet of ik het zou kunnen handelen om nog een kind te hebben. En om alle zware dingen straks opnieuw te moeten doen. Ik ben 38, dus het is ook maar de vraag of het lukt. Maar het houdt me dus wel bezig…

3 jaar geleden

Naast dat ik er zelf van geniet om weer zo’n kleintje te zien opgroeien, vind ik het ook echt en verrijking voor mijn oudste. Hij is zo dol op zijn zusje, leert nog meer samenspelen/ rekening houden met een ander/ op zijn beurt wachten. Ik vind het niet persé drukker geworden (oudste is nu bijna 4, dus al stuk zelfstandiger), maar je bent nu wel constant met kinderen in huis, omdat mijn oudste niet meer slaapt overdag. Maar dat was ook zo geweest als mijn jongste er niet was geweest. Ik ben veel relaxter nu met de tweede, kijk en lees niet meer alles wat er geadviseerd wordt. Ik denk zelfs na over een derde, alhoewel de zwangerschap en herstel me nu zwaarder vallen. 😊

3 jaar geleden

Wij hebben 3 kindjes, de oudste is net 4, de middelste net 2 en de jongste 8 maanden. Nadelen: Ja, het is zwaar. Je bent constant bezig, iedereen wilt je aandacht. Vaak moet je je aandacht verdelen. Maar dat valt met 2 kindjes best wel mee. 3 is echt een ander verhaal. - je loopt ook niet zomaar meer even de deur uit. Iig niet tot ze zelf hun schoenen, jas, etc zelf kunnen aandoen. Voordelen: Ze hebben iemand om mee te spelen, voelen zich minder snel alleen. - er is altijd wel gezellige drukte thuis Maar ze zijn ook zo leuk met elkaar. - ze hebben elkaar in moeilijkere tijden

3 jaar geleden

Ik kan alleen maar voordelen noemen. We hebben een zoontje van 3 en een zoontje van 9 maanden en het voelt allemaal zo natuurlijk. De 2de gaat heel makkelijk overal in mee en de oudste heeft zich ook helemaal "aangepast" ..

3 jaar geleden

Ik heb een dochter van 8 jaar en een dochter van 8 maanden. Ik kan alleen maar voordelen noemen. - ik heb alle aandacht gehad voor mn oudste toen ze klein was, en nu weer voor mn jongste. - ze zijn helemaal gek op elkaar. - door het leeftijds verschil is het ook juist absoluut niet zwaar. Ik vind hetĺ heerlijk met mn 2 meisjes.

3 jaar geleden

Reactie op Rianne_Mexico

Ik heb een dochter van 8 jaar en een dochter van 8 maanden. Ik kan alleen m ...
Haha same here!! Mn dochter is 8 en m’n zoontje bijna 9 maanden. Zie ook alleen maar voordelen!

3 jaar geleden

Wij denken 1 kindje te willen. Onze kraamtijd was zo fijn. En we zitten nog steeds op een roze wolk, meestal dan. Het is zo fijn en knus met z'n drieën. We zijn echt een soort die-eenheid en dat vind ik heel fijn. Lekker knuffelen met z'n drieën, samen slapen, samen op pad. Alles gaat ook zo soepeltjes. Je hoeft nooit veel spullen mee te nemen en 1 van de twee ouders kan altijd even wat me-time nemen als dit nodig is. Kortom: wij ervaren veel voordelen aan 1 kindje. Ons meisje is nu 8 maand en wie weet gaat het toch kriebelen, maar voor nu is het zo echt magisch!

3 jaar geleden

Reactie op Knopje

Wij denken 1 kindje te willen. Onze kraamtijd was zo fijn. En we zitten nog ...
Dit is EXACT hoe ik me nu voel 😃

3 jaar geleden

Reactie op Knopje

Wij denken 1 kindje te willen. Onze kraamtijd was zo fijn. En we zitten nog ...
Wij ook! Maar worden al gek van de vraag wanneer komt de 2e 🙄