19 Reacties

4 jaar geleden

Wiegendood is officieel dat er geen oorzaak gevonden word voor t overlijden van een baby. Hier slaap Brayen vanaf dag 3 al op zijn zij en sinds paar weken op zijn buik. Meneer draaide in de kraamweek al naar de zij. Goed ondersteund in t begin en toen hoofd goed omhoog kon lag hij hier op zijn buik. Ik merk hier echt dat hij zijn hoofd wegdraaid of hoofd omhoog gooid als zijn neus dicht zit. Heb je goed ademend matras dan kan je er verder weinig aan doen zodra ze kunnen omrollen. Of je moet hem mega strak instoppen met de lakens dat hij geen kant op kan🙈

4 jaar geleden

Geen officiele doodsoorzaak kunben vinden. Kan tot 2 jaar voorkomen. Vorige week vrijdag de 13e bij collega overkomem😭 zou woensdag 2 worden😭

4 jaar geleden

Geen officiele doodsoorzaak kunben vinden. Kan tot 2 jaar voorkomen. Vorige ...
Wooow wat heftig.. ik wist helemaal niet dat dat op die leeftijd ook nog kan! Moet je dan ook nog rekening houden met al die punten die ze benoemen tot 2 jaar?

4 jaar geleden

Reactie op Annemiek38

Wiegendood is officieel dat er geen oorzaak gevonden word voor t overlijden ...
Wat knap dan gaat hij wel erg hard!🙊 Ik vind het echt wel spannend en eng ook omdat ik dat van wiegendood las.. want is er dus geen reden waardoor hij op zijn zij daaraan dood zou kunnen gaan? Dacht misschien heeft het nog te maken met dat die dan stikt dan zou ik het nog kunnen begrijpen🥴

4 jaar geleden

Reactie op UmmSulayman

Wat knap dan gaat hij wel erg hard!🙊 Ik vind het echt wel spannend en eng ...
Volgens mij is het gevaar als ze op de zij liggen dat ze op de buik kunnen “vallen” en dan niet weten hoe ze hun hoofdje omhoog kunnen houden. Hier slaapt mijn zoon vanaf 2/3 weken op zijn buik, we oefenen iedere dag meerdere malen tummy time. Hij gaat iedere week naar de fysio vanwege voorkeurshouding en daar heb ik ook gevraagd of zij denkt dat z’n nekspieren sterk genoeg zijn. Ze zei dat zij zich geen zorgen zou maken. Wiegendood is vaak ook de combinatie met warmte niet kwijt kunnen, dus nooit sokken aan in bed en liever te koud dan te warm kleden.

4 jaar geleden

Reactie op babymama2022

Volgens mij is het gevaar als ze op de zij liggen dat ze op de buik kunnen ...
Ik bedoel dus sinds 2/3 weken, niet vanaf 2/3 weken. Hij is nu 12 weken oud en slaapt vanaf 9 weken ongeveer op de buik.

4 jaar geleden

Reactie op UmmSulayman

Wooow wat heftig.. ik wist helemaal niet dat dat op die leeftijd ook nog k ...
Nee niet met op de buikslapen. Wiegendood betekend dat ze de oorzaak niet kunnen vinden. Ze kunnen ook gestopt zijn met ademen, of zoals bij mijn collega gevolgen waterpokken hoge koorts en achteraf herse vliesontsteking. De huisartsenpost liet vader niet komen de avond er voor

4 jaar geleden

Nee niet met op de buikslapen. Wiegendood betekend dat ze de oorzaak niet k ...
Ach nee! Vind koorts ook eng bij die kleintjes. Maar wat erg dat de huisartsenpost ze ook niet liet komen…

4 jaar geleden

Ach nee! Vind koorts ook eng bij die kleintjes. Maar wat erg dat de huisart ...
Die assistent werkt ook niet meer die is er zo van veschrokken ze is alleen doorgeef luik maar toch. Kindje is ook bij forensish instituut geweest. Als hap hem had laten komen had dit verkomen kunnen worden. Kindje heeft 6 uur overleden naast ze vader gelegen, en kon toen ze ex bellen dat hij was overlede 😭 heb er nog last van.

4 jaar geleden

Die assistent werkt ook niet meer die is er zo van veschrokken ze is alleen ...
Ach! Vind dit wel heel aangrijpend! Gelukkig mogen wij altijd komen bij de hap als we dag fijn vinden. Dit gun je echt niemand zeg!

4 jaar geleden

Als hij graag op zijn zij ligt kan je een zijligkussen proberen, dat voorkomt door rollen naar de buik.

4 jaar geleden

Reactie op UmmSulayman

Wat knap dan gaat hij wel erg hard!🙊 Ik vind het echt wel spannend en eng ...
Heb hem al meerdere keren zijn hoofd goed zien leggen toen hij overdag op zijn buik sliep dat gaf t vertrouwen t ook snachts te doen. Maar ondanks dat check ik hem geregeld zeker als hij overdag niet bij me ligt😉

4 jaar geleden

Die assistent werkt ook niet meer die is er zo van veschrokken ze is alleen ...
Te erg dit. Heb er kippenvel van

4 jaar geleden

Ze hebben toevallig laatst uit een onderzoek gehaald dat het te maken heeft met een bepaald stofje in het bloed.

4 jaar geleden

Heb je een matras? Zo'n aerosleep? Ik heb zelf zo'n topper. Ik heb de dekens uit het ledikant gehaald en haar in een lekkere slaapzak. Ze draait nu ook hele tijd, en ligt op haar zij. Ik vind haar smorgens vaak andersom in bed daarom de dekens eruit gehaald zodat ze daar niet onder kan kruipen! Maar je wordt er wel zenuwachtig van hoor.. ik kijk 'snachts vaak even om een hoekje

4 jaar geleden

Reactie op Lash19

Als hij graag op zijn zij ligt kan je een zijligkussen proberen, dat voorko ...
Ik heb gehoord dat je absoluut geen kussens bij babys in bed mag leggen... dit ook ivm zuurstof!!

4 jaar geleden

Geen doodsoorzaak gevonden. Ze denken dat het te maken heeft met de ademreflex die niet goed werkt en daardoor niet wakker wordt als de ademweg door een kussen oid wordt geblokkeerd. Een koele kamer, veilig bed met spijlen en geen kussens ed, verminderen de kans. Volgens mij sterven er zo'n 10 baby's per jaar aan. CB kan je tips qua slapen geven. Succes

4 jaar geleden

Het gaat niet per se om niet kunnen ademen... Als ze op hun buik slapen en hoofd niet kunnen draaien of iets blokkeert hun luchtweg gaat het om verstikking. Wiegendood is eerder zonder aanleiding. Dan gaan ze in een te diepe slaap en geraken ze niet meer wakker. Het risico is groter bij buikslapen omdat ze dan de schrikreflex niet kunnen hebben en ze dan dieper slapen. Of wanneer ze het te warm krijgen of slechte luchtcirculatie.

4 jaar geleden

Om je wat ademruimte te geven, zoals de twee berichten hierboven: wiegendood is niet 'gewone' verstikking, want dan zou de doodsoorzaak verstikking zijn. Meestal houdt een baby die sterft aan wiegendood zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak gewoon 'ineens' op met ademen. Ook al is er geen oorzaak bekent, er zijn wel een hoop risicoverhogende factoren bekend. De grootste is roken - dat wil zeggen, dat de ouders in huis roken, dat het kind soms verblijft in ruimtes waarin gerookt wordt, dat moeder tijdens de zwangerschap gerookt heeft, etc. Andere aangetoonde factoren zijn slechte ventilatie in de kamer, heel warm kleden/te veel dekens, slapen in bed bij ouders, buikslapen (dmv 'rebreathing')*, gebruik van bepaalde medicijnen, alcoholgebruik van ouders, etc. De gedachte is (maar dit is niet bevestigd) dat het te maken heeft met een slechte functionerende 'wekprikkel' (zie ook berichten hierboven), en dat bovenstaande factoren daaraan bijdragen. Maar het is belangrijk je te beseffen dat wiegendood héél zeldzaam is in Nederland en het risico heel erg klein als je de adviezen opvolgt. Ter vergelijking: de kans dat je baby voor het eerste levensjaar omkomt bij een verkeersongeluk is veel hoger dan de kans op wiegendood voor het eerste levensjaar. En dat terwijl de kans erop sowieso enorm afneemt na 4 maanden. *Buikslapen brengt bij jonge baby's wel een risico op verstikking met zich mee (losstaand dus van wiegendood) maar dat gaat dan over kinderen die niet sterk genoeg zijn om zelf hun hoofd op te tillen/om te draaien als ze geen lucht krijgen. Over het algemeen is dit geen risico meer als je kind uit zichzelf al om kan draaien, want dan zijn ze ook sterk genoeg om hun luchtwegen vrij te houden door hun hoofd te draaien. Dus je hoeft hier niet zo bang voor te zijn. Leg je kind niet in een zij-ligkussen als het zelf al op de buik of rug kan draaien. Dan vergroot je juist het risico op verstikking omdat je dan het draaien belemmerd en dan komt je kind misschien niet in die betere houding waarin het zichzelf probeert te draaien!