8 Reacties
9 maanden geleden
Elke dag dat je niet vrij bent 15-30 minuutjes aan het huishouden doen.
In het weekend kun je grotere dingen doen en voor de was kan je een routine maken die voor jezelf werkt. Zelf heb ik vier wassen die elke week 'moeten'. Zijn we een keer in het weekend veel op pad? Dan doe ik die week niet 6 wassen, maar door die vier te doen, blijft het goed uit te voeren. De uitgestelde start op de wasmachine is mijn goede vriend 😜
Plan het koken en maak het jezelf niet te moeilijk. Doe maximaal twee keer per week boodschappen of laat ze bezorgen. Zelf werk ik 32 uur en ik kook op maandag voor 2 dagen en op woensdag ook. Heb je veel te snijden of moet er iets gemarineerd worden? Doe het de avond van tevoren. Liever niet twee dagen achter elkaar hetzelfde eten? Een extra handje smaakmakers helpt. Denk aan de tweede dag olijven door de pasta, een schepje roomkaas met kruiden door de spinazie of wat satésaus of kroepoek bij de rijst. Succes!
9 maanden geleden
Reactie op Mas-1
Ik weet niet of je een partner hebt. Maar zo ja: delegeren. Lekker meer lat ...
Dankjewel voor je bericht. Dat is inderdaad het eerste waar je aan zou denken maar ik heb het vaker bij mijn partner aangegeven dat ik veel stress omdat ik teveel hooi op me vork heb. Hij toont begrip en komt soms met wat ideeën als mealprepen op de zondagen zodat er doordeweeks niet veel of uitgebreid gekookt hoeft te worden. Of dat hij het stofzuigen of zich gaat nemen en dan 1 week volhouden en dan niet meer doen zodat het toch weer op mij valt. het probleem is dat ik een lange tijd thuis was en hij erg veel werkte. Nu hij weer minder werkt en ik weer begonnen ben met werken is het jammer genoeg nog steeds zo gebleven.
9 maanden geleden
Reactie op Uro8
Dankjewel voor je bericht. Dat is inderdaad het eerste waar je aan zou denk ...
Het is een situatie jullie allebei aan zullen moeten wennen. Het enige dat je kan doen is blijven communiceren. ( ben er zelf ook slecht in, maar het werkt wel)
Elke keer aangeven wat je van hem verwacht. En vaker herhalen dat hij het stofzuigen op zich zou nemen, dus dat je het fijn zou vinden als hij dit dan ook doet.
Succes
9 maanden geleden
De vraag is of je wel weer 40 uur moet gaan werken. Als het je nu al zoveel stress geeft, is het misschien helemaal niet verstandig omdat nu te willen. Ik zit zelf nu in de ziektewet en hoewel ik weer aan het opbouwen ben is het maar de vraag of ik op korte termijn weer op 24 uur kom. (Zit nu op 3x3 ipv 3x8) Het moet financieel natuurlijk wel mogelijk zijn, maar niemand heeft er wat aan als je weer omvalt.
Wat betreft de praktische zaken in huis : Misschien is het een idee om een lijst te maken van alle taken die moeten gebeuren. Samen met je man kijk je deze lijst na en verdeel je de taken. Je kunt er dan ook een dag of moment in de maand bijzetten. Iedereen is verantwoordelijk voor een deel van het huishouden en de andere taken. Wordt een taak niet gedaan, dan wijs je de ander erop, maar de verantwoordelijkheid ligt nog steeds bij diegene. Het kan dan dus voorkomen dat de vuilnis zich opstapelt omdat iemand vergeten is de container aan de weg te zetten. Maar dat is voor beide vervelend en zal dus volgende keer niet zomaar weer gebeuren, als het goed is. Het zal even wennen zijn en soms wat frustratie opleveren, maar als je goed met mekaar blijft praten is dit misschien wel de oplossing voor jullie.
Zelf merk ik dat er nu meer rust in huis is omdat ik op de dagen dat ik half werk en de rest dus de handen vrij heb (want kind bij opvang of oppas), wat meer in huis kan doen dan dat ik voorheen kon toen ik volledige dagen werkte.
9 maanden geleden
Ik heb PPD gehad tot ongeveer een halfjaar geleden. Ik begon weer te reintegreren toen de kleine 12 maanden was. Enkele weken daarna direct een nieuwe baan voor 24 uur gevonden die meer salaris heeft en meer flexibiliteit en op 10minuten afstand van mijn huis. Het geeft mij veel rust en ik kan hierdoor alles balanceren. Een huishouden dat vrijwel helemaal door mij wordt gerund + mijn man die zich ontfermt over de keuken. Ik zorg er iedere avond voor dat mijn huis ook gaat ‘slapen’. Dat betekent dat de volgende ochtend mijn huis er netjes uitziet. Dus iedere avond even alles opruimen, alles op z’n plek. Verder betrek ik de kleine bij het doen van klusjes zodat als ik ga schoonmaken etc. Ik me geen zorgen maak voor haar. Wat betreft het eten, op de werkdagen makkelijke maaltijden die binnen 30minuten klaar zijn te maken. Denk dan aan ovenschotels + stamppot. Of groentes met salade en vis. Het is jongleren en blijft jongleren. De dagjes uit, het huis bij houden en er zelf nog goed uitzien. Daarom is het ook vaak prioriteiten kiezen.