45 Reacties

één jaar geleden

Nee geen ervaring. Maar ik heb dit ook haha. Handen vol aan die kleine! Ik vind het zelf denk nog te snel om aan een tweede te beginnen (nouja moet ook maar lukken en alles natuurlijk). Maar de wens is er zeker 🤣

één jaar geleden

Hey, wij hebben 2 kindjes, ze schelen exact 2 jaar en 3 dagen. Het is enorm pittig. Vooral zijnde doordat ons eerste een heel goede slaper was en enorm braaf en nu is onze 2de een enorme avonturier. 🙈 Hij sliep pas door na 8maand ofzo en iets daarvoor werd hij frequent ziek vanwege opvang en dan tandjes. Nu pas wordt het wat gemakkelijker, maar de oudste begint zindelijk te worden dus daar weer wat moeilijker plus de peuterpuberteit. En de jongste heeft enorm last van eenkenigheid naar mij toe. En hoewel al deze obstakels zou ik geen ander kinderen willen of meer of minder leeftijdsverschil. Ze komen enorm goed overeen, zijn super schattig samen ondanks ze zo verschillend zijn ♥️ Ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken hoeveel jullie aankunnen. Hoe dichter op elkaar hoe uitdagender denk ik. Maar hoe beter ze overeen komen ook.

één jaar geleden

Ik heb de tweede al.. haha. De eerste is van eind februari 2022, de tweede begin maart 2023. Het is best zoeken en met momenten pittig, maar ik vind het wel te doen. Nu even bikkelen en dan straks hopelijk heerlijk veel samen spelen :😀

één jaar geleden

Wij twijfelen ook haha

één jaar geleden

Mijn oudste is in juni 3, jongste van feb 2022 dus ik werd zwanger met ongeveer 10mnd (zelfs na ongeplande keizersnede). De oudste was handen vol, de jongste ondanks zo dicht erop was een verademing voor ons! Zo'n rustig kindje net eerste jaar toen het zo goed uitkwam(het zijn 2 jongens overigens). Nu we wat verder zijn zou ik wel zeggen dat je of nog net iets langer kunt wachten of juist echt maar 20-24 mnd ertussen. Mijn oudste werd echt een papa's kindje door de problemen in m'n zwangerschap en veel overgeven, werken etc. Dat knaagt nog wel eens want dat kan ik niet terug draaien. Nu sinds een maand beginnen ze elkaar te meppen, jaloezie etc beetje maar eigenlijk zijn ze echt heel leuk samen. Omdat de oudste bijna al niet meer weet hoe het zonder zijn broertje was, heeft hij daar weinig kans voor gehad. En ja het kan dus echt heel erg meevallen als de 2e een lot uit de loterij is🥰. Maar aanpoten is het zeker, geen leugens daarover! Heb zelf mbt werk echt een stapje terug gedaan en nooit spijt van gehad. En een meerijdplankje/duo wagen is het sleutelitem voor veel dingen haha! Succes met de afweging! Wij zijn bij dat we er in 1x vanaf waren en even tijdje diep gaan en nu alweer zoveel relaxter en meer vrijheid, daar waren we eerder gelukkig nog niet aan gewend!

één jaar geleden

Wij twijfelen ook :)

één jaar geleden

Had graag gewild dat ik de wens had voor een tweede, maar die heb ik niet ik heb het eerste jaar (en nu nog steeds) enorm zwaar ervaren. Ze was/is de makkelijkste baby/dreumes ooit maar ik vond gewoon het moederschap zelf heel zwaar, nu nog steeds heb ik mijn draai niet gevonden. Weet natuurlijk niet wat de toekomst me brengt en ik sluit niks uit maar op dit moment denk ik dat ik geen behoefte zal hebben aan een tweede kind

één jaar geleden

Toen de oudste 10 maanden was voelde ik de 'kriebel' weer, maar we wilden er minimaal 2 jaar tussen hebben. Toen hij 2,5 was, werd onze dochter geboren. Ik ben blij met het leeftijdsverschil, maar denk wel dat elk verschil zo zijn voor en nadelen heeft. Bij weinig verschil ben je bijvoorbeeld sneller van de luiers af en bij meer leeftijdsverschil heb je een zelfstandiger kind naast je baby/dreumes.

één jaar geleden

Reactie op SandraSvdC

Ik heb de tweede al.. haha. De eerste is van eind februari 2022, de tweede ...
Hier hetzelfde.. februari 2022 en maart 2023. En met momenten is het zeker aanpoten. Heb wel geluk met het feit dat mijn dochter doorslaapt (uitzondering daargelaten) en niet wakker wordt van haar broertje. Ook doet de oudste nog dutjes overdag en die tijd kan ik gewoon heerlijk in de jongste steken zonder dat de oudste zich "achtergesteld" voelt. Maar soms moet 1 van de 2 wel eens wachten op de ander. Het enige wat ik wel eens als "nadeel" ervaar is dat je na een zware nacht er gewoon in de ochtend uit moet voor de oudste. Vorig jaar als onze dochter de hele nacht wakker was bleven we wel eens tot 10:00 in bed liggen. Dat is nu geen optie.

één jaar geleden

Reactie op Quingess

Toen de oudste 10 maanden was voelde ik de 'kriebel' weer, maar we wilden e ...
Dus 2,5 jaar voelde wel al een goed leeftijdsverschil? De oudste was zelfstandig genoeg? Of toch nog wat te jong?

één jaar geleden

Reactie op Manon19966

Dus 2,5 jaar voelde wel al een goed leeftijdsverschil? De oudste was zelfst ...
Het blijft natuurlijk een peuter, maar hij was wijs genoeg om (meestal) te snappen dat wanneer een baby verzorgd moet worden, hij even moet wachten. Een nadeel was wel dat ze geboren werd rond de tijd dat hij zijn dutje niet meer nodig had. We hebben het nog een beetje gerekt tot ze twee maanden was en hij ging dan in z'n peuterbed of op z'n kamer spelen. Zo miste ik wel twee uurtjes om het huishouden bij te werken of zelf te rusten op de dagen dat hij niet bij de opvang was.

één jaar geleden

Reactie op FML

Mijn oudste is in juni 3, jongste van feb 2022 dus ik werd zwanger met onge ...
Aaah wat fijn! Ik ben bezig met slaap trainen, omdat hij iedere keer aan de borst in slaap viel of juist wiegend op de schouder van papa. Nu slaapt hij wel rond 19:30-20:00 uur, maar wordt 4 keer wakker. Dus ik heb sowieso veel gebroken nachten. Dan denk ik laat te tweede maar ook komen, nu ik er toch in zit. 😜

één jaar geleden

Reactie op Raaabs__

Aaah wat fijn! Ik ben bezig met slaap trainen, omdat hij iedere keer aan de ...
Ja precies dat, dan maar in 1x door haha. Maar onze oudste was dus ook een redelijke drama slaper, en nu de 2e echt heel ander verhaal, en denk ik ook: gelukkig in deze volgorde, en gelukkig maar achter elkaar door... en je weet dan ook al beter dat alles een fase is!

één jaar geleden

Reactie op FML

Ja precies dat, dan maar in 1x door haha. Maar onze oudste was dus ook een ...
Oja en inderdaad ook de luca dat ze beiden slapen, sinds onze jongste 1 is slapen ze allebei 1x en ongeveer tegelijk (oudste iets korter) dus toch even handen vrij. Maar op andere momenten dan juist minder handen vrij met 2

één jaar geleden

Ook net weer zwanger, begin november uitgerekend :)

één jaar geleden

Reactie op FML

Ja precies dat, dan maar in 1x door haha. Maar onze oudste was dus ook een ...
Aaah nou hopen dat de tweede dan ook bij ons een makkelijke slaper wordt. Dan ben je indd wel de ergste gewend met de eerste dus dan is t zeker een verademing zo’n tweede. 🤭

één jaar geleden

Reactie op Carlag

Ook net weer zwanger, begin november uitgerekend :)
Gefeliciteeerd!

één jaar geleden

Even slikken om dit te delen, maar het helpt denk ik wel voor de verwerking. Ik dacht klaar te zijn voor een tweede. Eerste keer raak… dat was schrikken! Bij de eerste echo een lege vruchtzak. Het was een mentale rollercoaster, eerst het schrikmoment, daarna je erop voorbereiden en dan toch weer niet. Ben aan het wachten tot de vruchtzak loslaat, nu al 2 weken. In de tussentijd groeit mijn baarmoeder gewoon. Zo dubbel! Besloten om toch te wachten met een tweede kindje tot in ieder geval na de zomer. Eerst nog even genieten. Heb tot 2 maanden geleden gekolfd voor mijn (eerste) kindje dus heb wat tijd voor mezelf wel echt gemist. Ik zag dit als een signaal dat ik er nog niet klaar voor ben. Ik ben vooral heel erg dankbaar dat mijn eerste kindje gezond is en dat die zwangerschap goed is gegaan en dat ik zwanger mag en kan raken. ❤️

één jaar geleden

Bij ons is er zeker een wens voor een tweede kindje. Ik heb vanaf het stoppen met de pil problemen met mijn cyclus gehad, en het heeft 2 jaar geduurd voordat wij ons zoontje mochten krijgen. Dit is uiteindelijk spontaan gelukt na een kijkoperatie en het doorspuiten van de eileiders, voor de operatie had ik een jaar hormonen geslikt en gespoten om de eisprong op te wekken. Mijn cyclus kwam 10 maanden na de bevalling pas op gang, en is erg lang. Maandag naar de gynaecoloog geweest en ik kreeg de diagnose PCOS, dit verklaard veel van mijn klachten. Eigenlijk hadden we eind dit jaar voor een 2e kindje willen gaan, maar door de diagnose en eventuele kans dat het weer langer gaat duren om zwanger te worden hebben we besloten om er aan het eind van de zomer al voor te gaan. Natuurlijk is de kans aanwezig dat ik wel snel zwanger raak, en dat is dan ook meer dan welkom. Ik heb het eerste jaar met periodes wel als erg zwaar ervaren, ook omdat ons zoontje een valse start heeft gehad door hevige reflux en KMA. Maar toch houdt mij dat niet tegen, want ik weet dat ik er ook ontzettend van geniet. En als ik zie hoe groot, gezond en gelukkig ons zoontje nu is dan voel ik stiekem al dat ik klaar ben voor een broertje of zusje! 🥰😍

één jaar geleden

Bij mij was het leeftijdsverschil net 3 jaar. Dit vind ik eigenlijk perfect. Mijn oudste was uit de luiers en best zelfstandig, dus kon hij ook op bepaalde tijden echt zichzelf even vermaken/ op zijn beurt wachten, bijvoorbeeld tijdens borstvoeding geven. Ideaal dat hij nog een middagdut deed (meestal) en ik dan echt even mijn handen vrij had voor of de baby, of voor mezelf. Nu een jaar later gaan ze ook echt al samen spelen en heb ik 2 dagen alleen mijn dochter als mijn zoon op school zit. Ook heel fijn!