Ik ben op zoek naar advies omrent de slaaptijden van mijn zoon van 2 jaar en 2 maanden. Hij sliep altijd prima, maar de laatste maanden is het drama met het naar bed gaan en daarna opstaan.
We lieten hem voorheen altijd 2 uur slapen smiddags (12:30-14:30) en dan sliep hij savonds rond 20:00 uur. Hij werd dan rond 6:30/7:00 wakker.
De laatste maanden viel hij steeds moeilijker in slaap. We hebben van alles geprobeerd: eerder naar bed, later naar bed, dutje inkorten naar 1.5 of 1 uur, maar het blijft heel lang duren tot hij slaapt, tegenwoordig valt hij pas rond 21:00 uur in slaap. Zijn dutjes gaan ook steeds moeizamer.
Als we hem sochtends of na zijn dutje wakker maken slaapt hij heel diep en hij wordt hij heel boos, maar als hij langer slaapt lukt zijn dutje niet of valt hij savonds pas om 22:00 uur in slaap. Daarom willen we hem niet te lang laten slapen. Maar soms ben ik ook bang dat het probleem misschien oververmoeidheid is, maar we krijgen hem echt niet eerder in slaap.
Het probleem is niet dat hij niet zelf kan slapen. Hij valt zelf in slaap maar het duurt vreselijk lang.
Heeft iemand tips? We zitten momenteel in een soort negatieve spiraal en het is voor iedereen, inclusief mijn zoon, frustrerend. Bedankt!