14 Reacties

één jaar geleden

1 per dag is erg veel! Je kindje heeft herhaling nodig. Wat wij doen is alles benoemen en vragen stellen voor alles. Dingen als (als ze gaapt) “ben je moe?” In de ochtend- “gaan we boterham eten” Na het eten - “welk handje gaan we het eerst poetsen” Verder kan je liedjes zingen zoals hoofd, schouder, knie en teen. Samen “tenen tellen” en dit ook benoemen als tenen tellen “We gaan nu tenen tellen, waar zijn jouw tenen?” (Kind wijst ergens, kan je zeggen “heel goed” of “ nee dat zijn je(vul in)”) En dan ga je de tenen tellen. Heel rustig tellen. Ook kan je soms vragen of je kindje dingen nazegt. Zoals “dit is een ei. Kan jij dat al zeggen, ei?” Mijn kind heeft op deze manier super veel woorden geleerd. Ze zegt nu dingen als “die is open/dicht” “Nee, die is van mij” Maar ook dingen als “Mij naar oma” “Papa naar buiten, met de ato (auto)”

één jaar geleden

Pfoe elke dag 1.. ik zou eerder kiezen om dan een aantal een langere tijd consequent wat meer te gebruiken. Wij werken hier al heel lang precies zoals Mas-1 benoemt: alles benoemen, veel praten bij wat je doet en bijv in boekjes ook aanwijzen en benoemen. Nu merk je dat hij alheel veel dagelijkse activiteiten zelf ook benoemen kan: jas aan, schoenen aan, laarzen, mama auto, papa auto, klaar maken, schone luier, slapen, drinken, eten, tanden poetsen, fietsen, winkel etc etc. Nu komen de laatste tijd steeds meer combinaties van 2 woorden.

één jaar geleden

Reactie op Mas-1

1 per dag is erg veel! Je kindje heeft herhaling nodig. Wat wij doen is all ...
Super blij met deze tipsss, als je nog meeer hebt alles is welkom ik ga deze allemaal toepassen🤪. Is het dan goed om bijvoorbeeld 4 dagen 1 woord constant te herhalen of? Ik wil hem echt heel graag helpen met zijn taal, ook omdat hij qua tv alleen Arabische kijkt (in de hoop dat die zo de taal een beetje oppakt) en we thuis Nederlands spreken, aangezien me Arabische slecht is wil hem echt heel graag helpen met beide eigenlijk🥺

één jaar geleden

Ik zou me niet teveel concentreren op het aanleren van 1 woord en die constant herhalen. Belangrijkste is, zoals hier ook al benoemd, dingen benoemen. Benoem wat je doet, wat je ziet, wat hij doet en ziet. Daardoor maak je zijn begrip steeds groter. Uiteindelijk gaat hij dan steeds meer oppikken. En als je hem tweetalig opvoedt, hou er dan rekening mee dat (over het algemeen) hij wat langer doet over woordjes leren. Wat ook niet gek is, want je hebt ineens 2x zoveel taal om je heen! Wat bij ons ook goed helpt is hem helpen met het benoemen van het juiste woord. Hij noemt koffie nu bijvoorbeeld “ottie”. Dan zeg ik bijvoorbeeld: ja, mama drinkt koffie. Zo benoem je wel dat je hem snapt, maar zeg je niet dat hij verkeerd zegt. Je herhaalt wat hij zegt, maar dan wel op de juiste manier.

één jaar geleden

Reactie op UmmSulayman

Super blij met deze tipsss, als je nog meeer hebt alles is welkom ik ga dez ...
Je kan ook een boekje halen met baby’s eerste woordjes. Ik heb er nu een van Bumba bij de bieb. Hier weet ze er al heel veel maar kan je toch gericht woordjes op een leuke manier oefenen. Samen lezen, zingen en gewoon alles benoemen. Dan hoef je niet 1 woord te stampen en komt het vanzelf.

één jaar geleden

Reactie op zoveelliefde

Ik zou me niet teveel concentreren op het aanleren van 1 woord en die const ...
Dit laatste doen we ook! Of als ie onderweg wat benoemd of vertelt na de opvang dan herhalen in een zin of een vraag. Echt een gesprekje voeren alsware. Door ja of nee kan hij aangeven of ik t goed begrepen heb. Als hij zich druk maakt of met alleen gekreun iets duidelijk wil maken, vraag ik hem ook of hij het kan zeggen en anders of hij beter kan aanwijzen. Ze willen echt graag begrepen worden, dus merk dat ie dan wel even nadenkt en nog iets beter probeert duidelijk te maken wat ie wil of nodig heeft

één jaar geleden

Reactie op UmmSulayman

Super blij met deze tipsss, als je nog meeer hebt alles is welkom ik ga dez ...
Ik zou vooral heel veel blijven praten en benoemen. Mijn dochter kijkt nooit tv eigenlijk. Ze zegt nu met 21 maanden ongeveer 50 woorden en begrijpt er veel meer. Benoemen benoemen en nog eens benoemen! Vraag je kindje ( is hij ook ongeveer 1,5?) om oren, ogen, mond, buik, tenen aan te wijzen. Alles wat een beetje makkelijk is.

één jaar geleden

Inmiddels is onze zoon in de fase dat hij elke dag wel 1 woord leert. Dat gaat inderdaad (zoals ik hieronder in de berichten lees) via alles wat wij doen of waar wij zijn. Dus koken, koffie, tafel, poetsen, open, eend, water etc. Hij gebruikt alle woorden nog niet correct (open is open & dicht) dus wij herhalen het bijna altijd correct. Vindt het overigens wel schattig dat je nu een soort geheimtaal met hem hebt. Dat anderen geen idee hebben wat hij bedoeld (poeffer is koffie.. Pala is banaan), maar jij wel.

één jaar geleden

Mijn kindje is van 3 februari en zegt nog steeds geen enkel woord 😣 ik denk dat 1 woord per dag wel heel veel is

één jaar geleden

Reactie op cavalli

Mijn kindje is van 3 februari en zegt nog steeds geen enkel woord 😣 ik den ...
Ik ben zo blij dat ik dit lees. Hier ook eentje die maar een paar woordjes zegt, en mama zegt tegen papa en omgekeerd.... Wat moeten ze eigenlijk kunnen?

één jaar geleden

Reactie op Sidonia

Ik ben zo blij dat ik dit lees. Hier ook eentje die maar een paar woordjes ...
Ik had geloof ik op internet gelezen dat ze met twee ongeveer 11 woorden moeten kunnen zeggen. Maar als ze kind vragen om dieren oid aan te wijzen en dat lukt, komt je kindje heus wel door de keuring ( als je naar het cb gaat)

één jaar geleden

Reactie op Mas-1

Ik had geloof ik op internet gelezen dat ze met twee ongeveer 11 woorden mo ...
Maar het doel is toch niet om door de keuring te komen? 🙈 Het zal vast niet op één of twee woordjes meer of minder aankomen maar op het hele plaatje. Dit was bij mijn 3 nichtjes aan de hand. En als het CB of wie dan ook denkt dat extra ondersteuning bij het leren praten zinvol kan zijn is dat toch wat het is? Ik heb gezien hoe veel baat mijn nichtjes hadden bij de hulp die ze kregen nadat ze "niet door de keuring waren gekomen".

één jaar geleden

Reactie op Swiebertje

Maar het doel is toch niet om door de keuring te komen? 🙈 Het zal vast nie ...
Helemaal mee eens hoor! Maar er zijn wel richtlijnen waar ze naar kijken… en als je dat over valt krijg je ondersteuning. Of je gaat er vind hangt van allerlei factoren af.