12 Reacties

茅茅n jaar geleden

Hier ook!! Ik lees mee :)

茅茅n jaar geleden

Er staat bij ons altijd een deel speelgoed op de speelmat. Sinds kort hebben we een paar bakken gemaakt die we dan om de beurt eens uithalen. En omdat het er niet altijd ligt is ze op dat moment heel ge茂nteresseerd en speelt ze een tijdje zelf. Lang genoeg dat ik een afwasmachine kan doen of was kan insteken of ophangen馃槉 dan ga ik er daarna wek even bijzitten en dan kan ik na een tijdje nog iets gaan doen. Of we doen alles samen terug in de bak en nemen een andere bak.

茅茅n jaar geleden

Wij gaan wekelijks naar een speelgroep met onze kleine. De speelgroep wordt geleid vanuit de visie van Emmy Pickler en gaat ervan uit dat kindjes ontzettend veel zelfstandig kunnen als wij ze daarvoor de ruimte bieden. Speelgoed dat geluid maakt enzo is wel echt uit den boze hierbij. Dit belemmert het zelfstandig spelen juist. Kindjes klimmen zelf op een Pickler-driehoek en voelen hierbij zelf hun grenzen aan. Daar hoef je als ouder dus niet naast te zitten. Tips geven of grenzen aangeven hoeft ook zeker niet. Speelgoed is er in overvloed maar bestaat vooral uit alledaagse dingen zoals potten, pannen, pollepels, bakjes, dekentjes, kleding, tassen, popjes, ballen, enz. Ook met het spelen houd je je als ouder afzijdig. Je zit een paar meter van het kind af en kijkt alleen maar toe. Vet leuk: ik verbaas me wekelijks over wat mijn kind allemaal zelfstandig kan en hoe goed ze zelf kan spelen. 'Meespelen' onderbreekt de ontwikkeling ook vaak. Wij vinden bijvoorbeeld dat een bal moet rollen, terwijl een kindje het juist heel interessant vindt wat voor geluid een bal maakt als je deze heel hard op de grond gooit. Wij vinden dat je met een pollepel moet roeren in een pan, terwijl een kindje het juist heel boeiend vindt om de pan op de pollepel te laten balanceren. Met ons 'voordoen' doorbreken we het zelf spelen juist. Thuis passen we dit ook zoveel mogelijk toe en laten we ons kindje vaak haar gang gaan. Of het nu echt door het toepassen van deze visie komt weet ik niet 100% zeker, maar ons meisje kan wel fantastisch spelen. Het werkt ook het beste als ik rustig toekijk en niet op m'n telefoon zit of op m'n laptop ga werken ofzo. Misschien heb je hier iets aan. Online vind je ook veel over Emmy Pickler haar visie. Succes 馃挒

茅茅n jaar geleden

Hier exact hetzelfde, dus ik lees ook mee!馃槄

茅茅n jaar geleden

Reactie op Knopje

Wij gaan wekelijks naar een speelgroep met onze kleine. De speelgroep wordt ...
Dankjewel! Ik ga mij eens verdiepen in haar visie 鈽猴笍. Wellicht dat dat mij verder gaat helpen.

茅茅n jaar geleden

Heel herkenbaar, klinkt idioot maar ik heb al haar speelgoed weggehaald en 4 leeftijfsadequaate dingen neergezet. En ik probeer nu om de zoveel dagen te wisselen. Verder speelt ze het beste met dozen, wasmanden, doekjes ( meehelpen poetsen) En rond deze leeftijd iets met een sprongetje en aan je broek hangen ( het is een fase) en wordt echt beter

茅茅n jaar geleden

Reactie op Moenie246

Dankjewel! Ik ga mij eens verdiepen in haar visie 鈽猴笍. Wellicht dat dat mij ...
Speelt ze beter zelf nu je maar 4 dingen hebt neergezet?

茅茅n jaar geleden

Ik mag ook absoluut niet op de bank zitten, want dan komt ze ook meteen naar me toe om aandacht te vragen. Nu ga in dus in de keuken op het aanrecht zitten zodat ze me niet kan zien en ik toch even 5 minuutjes kan scrollen op m鈥檔 telefoon 馃槀

茅茅n jaar geleden

Mijn dochter speelde ook altijd alleen met ons. Toen ze een bak Duplo kreeg van de neefjes, was ze ineens drie uur aan het spelen. En dat giet ze nu nog. Dus ik denk zelf dat het misschien ligt aan het juiste speelgoed

茅茅n jaar geleden

Reactie op Kristianne vdb

Ik mag ook absoluut niet op de bank zitten, want dan komt ze ook meteen naa ...
Hahahahhha

茅茅n jaar geleden

Reactie op mayolyn72

Mijn dochter speelde ook altijd alleen met ons. Toen ze een bak Duplo kreeg ...
Ja ik weet zelf ook even niet goed meer waar ik goed aan doe. Ik doe de speelgoed waar ze niet mee speelt berg ik ergens anders op en haal ik na een tijdje weer tevoorschijn zodat dat nieuw lijkt. Maar ik vind het erg lastig te bepalen wat ze nu precies leuk vindt. Ze vindt het bijv. erg leuk om mee te helpen met het huishouden en boodschappen inruimen. Heb je tips qua speelgoed wat past bij een 1.5 jarige? Duplo hebben we al maar vindt ze niet zo interessant 馃ぃ. Auto鈥檚 ook niet zo. Blokjes ook niet zo. (We hebben nog meer speelgoed hoor haha.) Boekjes en poppen wel leuk! Ze speelt ook altijd even in haar keukentje met bijbehorende accessoires. Maar ben even benieuwd of je nog tips hebt of ander soort speelgoed

茅茅n jaar geleden

Ik kijk ook vaak bij de speelkits waar je een abonnement op kan nemen voor inspiratie. Samen dingen doen voor onszelf werkt ook, samen poetsen en in de tuin werken of tekenen. Wanneer hij wat vermoeider is gaan we boekjes lezen of even rondje naar de winkel. Maar een uur doelloos scrollen komt er echt niet meer van als hij wakker is 馃槼馃ぃ