Onze dochter wordt 30 januari 2 jaar. Helaas kan ze nog niet zelfstandig lopen. Het probleem is een sterke eigen wil en onzekerheid/ angst. In oktober kon ze met hulp van de fysiotherapeut redelijk goed lopen, als we haar bij de schouders vasthielden. Wellicht is ze daarna een keer gevallen zonder dat wij het hebben gezien. In ieder geval werd lopen echt een dingetje….ze weigerde te oefenen. Trok steeds haar benen in. Vorige week vrijdag waren we weer bij de fysio. Zij was echt heel erg streng. Zowel tegen ons als tegen onze dochter. Ze vertelde ons dat onze dochter gewoon kan lopen, maar dat ze gewoon erg koppig is. En de angst speelt een rol. We moesten niet vragen of ze mee ging lopen of ging staan, maar zeggen: we gaan nu lopen of we gaan nu staan. Ook moesten we stoppen met haar zoveel te dragen. Stukjes van huis naar de auto etc. Zelf laten lopen. Ook deed ze een aantal oefeningen met haar. Onze dochter moest keihard huilen en ik kon ook wel huilen. Had bijna geroepen: laat maar, ik draag haar wel totdat ze het huis uitgaat….👀
Maar na de afspraak ging ze aan twee handen lopend mee naar de auto. Vervolgens hebben we elke dag geoefend. Afgelopen woensdag kon ze goed aan 1 hand lopen. Gisteren weer bij de fysio geweest. Kwam aan 1 hand binnen, super trots natuurlijk. Weer oefeningen gedaan. En we moeten nu ook oefenen om haar angst meer weg te nemen. Dus veel stoeien en op bed aan haar onderbenen vasthouden en ondersteboven houden (niet aan de voeten!!). En dan proberen koprol te maken. Over 3 weken moeten we weer terugkomen. Ik hoop echt dat ze dan zelfstandig loopt.
De reden dat ik dit topic aanmaak is omdat ik benieuwd ben naar lotgenoten. Welke kindjes van bijna 2 hebben hetzelfde ‘probleem’? Dus geen reacties van: oh die van mij liep met 12 maanden🫣daar heb ik niks aan. Ik merk wel dat ik er echt last van kreeg de laatste tijd. Lag er ook wakker van. Overal zie je veel jongere kindjes rondrennen en die van mij loopt op haar knieën….. ze is trouwens wel vliegensvlug op haar knietjes 🤣 qua ontwikkeling gaat ze verder heel erg goed. Ze zou vanaf 2 jaar naar de peutergroep mogen bij KDV, maar dan moet ze wel eerst zelf kunnen lopen…..