Hi allemaal,
Net zoals waarschijnlijk velen van jullie zijn wij enige tijd geleden begonnen met zindelijkheidstraining bij onze zoon. Hij is in februari 2 jaar geworden en rond die tijd zijn we gestart.
Het ging eigenlijk heel goed. We zette hem op vaste momenten op het potje en zeer regelmatig plaste hij er op. Helemaal trots was hij als het potje ging juichen, bij het doorspoelen van de plas stond ie hard te zwaaien 'daaaag plas' en de stickerkaart was binnen no time vol.
Totdat hij ineens erop poepte, ondanks dat ik super enthousiast heb gereageerd is hij hier zo erg van geschrokken dat hij niet meer op het potje wilt. Elke keer als hij hem maar ziet raakt hij in de stress, ook als ik voorstel om op de wc te gaan krijgt hij paniek. Met ons mee naar de wc gaan is overigens wel heel interessant.
We hebben het een tijdje zo gelaten, wilden het zeker niet forceren. Het potje heeft wel al die tijd in de kamer gestaan en hij heeft er regelmatig mee gespeeld maar nog steeds krijgt hij stress zodra hij erop 'moet'.
Regelmatig loopt hij rond zonder luier maar hij houdt het dan vaak net zo lang op tot hij zijn luier weer aan heeft (vandaag 2.5 uur zonder luier gelopen en binnen een minuut nadat ik m aan had getrokken plaste hij). En als hij toch begint te plassen schrikt ie weer. Natuurlijk zeg ik dat het niet erg is en dat we het de volgende keer op het potje/wc gaan proberen maar dat helpt allemaal niks.
Hij geeft wel regelmatig aan dat hij aan het plassen is en vanavond in bad ging hij ook ineens staan en riep dat ie aan het plassen was.
Heeft iemand dè tip om zijn angst weg te nemen? (Hij is verder nooit ergens bang voor dus zit ook niet in zijn karakter verder). Ik heb wel gehoord van een onderbroek in de luier doen maar dit lijkt me meer voor als ze niet doorhebben wanneer ze naar de wc moeten..
Alvast bedankt voor jullie reacties!