12 Reacties

één jaar geleden

Als ze je ontslaan is het zwangerschapsdiscriminatie Is verboden in NL. Als je je er echt rot bij voelt kan je open kaart spelen bij je werkgever. Maar dat is natuurlijk aan jou.

één jaar geleden

Ik herken het wel. Ik ben in januari gestart bij een nieuwe werkgever. Als ik dat niet had gedaan waren we wsl al aan t proberen voor een 2e. Ik heb een tijdelijk contract en vind het vooral spannend of ze me wel willen verlengen dan. Aan de andere kant weten ze ook dat ik een kind heb van 1 jaar en is t geen gekke gedachten dat ik binnen niet al te lange tijd voor een 2e zou willen gaan. Als een werkgever tevreden met je is, zou die je wsl niet laten gaan omdat je zwanger bent. Maar mocht een werkgever twijfels hebben of moet het bezuinigen, zou het een makkelijke keuze zijn om jou dan te laten gaan. Wettelijk gezien mag dit niet vanwege zwangerschap, maar in een proeftijd of bij einde contract ben je niet verplicht om een reden aan te geven.

één jaar geleden

Ze mogen je niet ontslaan vanwege zwangerschap. Ik heb als leidinggevende een soortgelijke situatie gehad. Een nieuwe medewerker gaf na 2 weken aan zwanger te zijn. Gewoon gefeliciteerd en natuurlijk mag je blijven (maakte zij zich ook zorgen over).

één jaar geleden

Ik ben zwanger aangenomen. Ik voelde me heel erg lullig om het feit dat ik met een paar maanden al met verlof ging en daarna heb ik 1,5 maand(verspreid) ouderschapsverlof opgenomen. Ik had recht op langer maar had het last minute besloten. Ze mogen je inderdaad niet ontslaan vanwege je zwangerschap. Wel dat ze je contract niet verlengen om andere redenen natuurlijk. Gefeliciteerd met je nieuwe baan en ga er gewoon voor ☺️

één jaar geleden

Ze kunnen alleen afscheid nemen in je proeftijd als je niet goed functioneert. Zwanger zijn mag daar nooit een reden voor zijn. En daarnaast hebben ze denk ik liever een goede werknemer die weer terugkeert na haar verlof dan weer op zoek naar een ander! Wel de tip om je zwangerschap gewoon te vertellen wanneer je dat bij een werkgever waar je wel al langer zit ook zou doen. Dan weten zij ook wat de op de lange termijn kunnen verwachten. En er rekening mee houden dat een nieuwe baan en eerste trimester best pittig kan zijn, zeker als je er al één (of meerdere) hebt rondlopen!

één jaar geleden

Ik was net aangenomen toen ik erachter kwam dat ik zwanger was van ons 2e kindje (ontzettend gewenst na 2 miskramen tussendoor). Aangezien dit in juli was en ik pas per september startte was ik precies 12 weken toen ik bij mijn nieuwe werkgever ben gestart, heb het direct aangegeven en het werd heel goed opgepakt. Ik had een jaarcontract maar dat is zelfs na dat jaar, waarin ook mijn zwangerschapsverlof viel, omgezet naar een vast contract😊

één jaar geleden

Lieve mama; op werk ben je vervangbaar, thuis niet. Als jij een tweede kindje wil moet je ervoor gaan, ongeacht hoe lang je ergens werkt. Je moet maar zo denken: als de werkgever daarvan baalt en daarom je contract niet verlengt, moet je er niet eens willen werken!

één jaar geleden

Bedankt allemaal voor de lieve woorden en adviezen hier kan ik wel verder mee. ❤ Ik denk dat ik gewoon open kaart ga spelen, ik heb over 2 weken een gesprek over de planning en ik ga het daar gewoon aangeven. Als ze er apart of moeilijk op reageren weet ik dat het misschien beter is om even te wachten, reageren ze er positief op, dan gaan we er gewoon voor. 😊 Het zit niet in me om het te verzwijgen, dus dan speel ik liever open kaart

één jaar geleden

Reactie op mamavandeliefste22

Bedankt allemaal voor de lieve woorden en adviezen hier kan ik wel verder m ...
Maar je hoeft toch niet aan te geven dat jullie het gaan proberen? Pas als het zover is en je meerdere weken zwanger bent? Ik heb tot nu toe tegen mijn directe manager verteld toen ik zo'n 8 weken zwanger was (omdat ik het ook fijn vond als ze het wist als ik slecht nieuws zou krijgen daarna) en eerste echo had gehad en verder pas aan de rest na de NIPT.

één jaar geleden

Reactie op Febbaby1

Maar je hoeft toch niet aan te geven dat jullie het gaan proberen? Pas als ...
Het voelt een soort van verplicht ofzo om dat te doen.. Ookal weet ik dat t misschien nog best lang kan duren voor ik zwanger ben... Het is lastig 🙈

één jaar geleden

Reactie op mamavandeliefste22

Het voelt een soort van verplicht ofzo om dat te doen.. Ookal weet ik dat t ...
Je klinkt als iemand die heel open is naar haar leidinggevende, mooi! Ik ben dat zelf ook en ik hoop dat mijn medewerkers dat naar mij zijn. Zodat ze alles altijd kunnen vertellen. Maar ik zou het denk ik wel ingewikkeld vinden als iemand mij verteld dat die het wilt gaan proberen, want je kan er als werkgever/manager nog niet zo veel mee. Mocht je een goede band opbouwen als je er bent, en het is dan nog niet gelukt, wellicht komt het dan spontaan een keer ter sprake? Zelf zou ik het gewoon zo laten en open kaart spelen wanneer het zo ver is, maar jij moet je er vooral goed bij voelen.

één jaar geleden

Reactie op Febbaby1

Je klinkt als iemand die heel open is naar haar leidinggevende, mooi! Ik be ...
Je hebt gelijk, bedankt! Ik laat het op z'n beloop en kijk wat er gebeurt, erover beginnen maakt het misschien inderdaad wel onduidelijk. Thanks :)