148 Reacties

2 jaar geleden

Wat leuk dat je dit topic bent gestart. Wij zijn ongeveer drie weken geleden gestart met een combinatie van voornamelijk BLW en hapjes. Met hapjes bedoel ik puree en daarbij hanteren we een BLW aanpak (onze zoon neemt enkel een hap wanneer hij mijn hand met de lepel zelf naar zijn mond brengt en ervan hapt). Onze zoon eet met de pot mee. Voor hem is dit een ietwat aangepaste pot; aangepast op zijn leeftijd, vaardigheden en vrij van onder andere zout en suiker. Daarnaast geef ik volledig borstvoeding op verzoek. Onze zoon speelt altijd eerst met het eten en daarna proeft hij. Pindakaas, tahini, tofu, zoete aardappel en pruimen zijn hier favoriet. Ondanks dat wij drie weken geleden zijn gestart, vind ik het nogsteeds spannend wanneer onze zoon een grote hap neemt. Ik moet dan echt op mijn handen zitten om hem niet te helpen door de andere stukken eten fijn te maken. Ik denk dat dit voorlopig nog wel blijft.

2 jaar geleden

Leuk om een topic te hebben over BLW/Rapley/Kleintjes. Wij zijn net iets voor 6 maanden begonnen met heel sporadisch iets geven. En nu sinds 2 weken bieden we eten frequenter aan. Onze kleine is 6 maanden en 2 weken. Het was in het begin inderdaad veel kokhalzen maar dat gaat nu steeds beter en de kleine man eet steeds meer. De volgende groente en fruit hebben we aangeboden: komkommer, paprika, zoete aardappel, avocado, broccoli, bloemkool, banaan, meloen en peer. Verder krijgt de kleine maisvingers, broodkorst (met soms een klein beetje pindakaas), cracottes, rijstwafel en gekookt ei. Solid starts is inderdaad heel fijn en ik gebruik ook af en toe het introductie schema van kleintjes voor inspiratie. Ik wilde dit weekend bananen pannenkoeken gaan maken. Heel benieuwd of de kleine dit gaat eten. Verder geef ik nog volledig borstvoeding. Ben benieuwd naar de verhalen van anderen.

2 jaar geleden

Wat leuk dat je dit topic bent gestart. Wij zijn ongeveer drie weken gelede ...
Aah zo leuk al om te lezen!! We worden met elke maaltijd vast een stukje zelfverzekerder haha.

2 jaar geleden

Reactie op Augustusmama

Leuk om een topic te hebben over BLW/Rapley/Kleintjes. Wij zijn net iets ...
Ja toch! Ik voelde me een beetje eenzaam op dit gebied 😂 Ik google me de blubber maar ervaringen van andere moeders zijn toch ook wel heel fijn, alleen al voor herkenning.

2 jaar geleden

Leuk! Mijn zoontje krijgt borstvoeding op verzoek en zijn met 6 maanden begonnen met de kleintjes methode. Hij vindt het helemaal leuk (en lekker) krijgt ook echt al wat binnen. Het kokhalzen valt hier mee maar ook ik vind het soms even spannend. Hij heeft banaan, avocado, zoete aardappel, broccoli, meloen, perzik, wortel, pruim, ei en een korstje van een zuurdesembrood met pindakaas geproefd. Ik doe soms over de groente wat extra vergine olijfolie om wat vet toe te voegen. Zo leuk hoe ze het zelf ontdekken! Bij ons eerste kindje ook deze methode gebruikt en echt heel goed bevallen.

2 jaar geleden

Leuk leuk! Zoontje is net 6 maandjes. Sporadisch op vakantie boden we wat watermeloen, meloen en komkommer aan lekker koud dus goed voor doorkomende tanden. Hij was regelmatig met 5 maanden en 3 weken aan grijpen naar ons bord en eten maar hij kon nog niet lekker zitten in een stoel dus wel gewacht. Verder borstvoeding popsicles om hem te laten wennen. Nu hij stevig zit in de stoel zijn we elke dag 1x aan het aanbieden, was beetje chaotisch eerste 3 dagen (wou te vaak en verwachtte teveel ervan) dus nu heb in bedacht ik ga even 2 weken alleen met lunch aanbieden, ik eet dan toch warm dus dat is mooi mee genomen ik eet dan hetzelfde. Hij heeft nu wortel, brocoli en vijg verder geproefd. Ik denk steeds stukje groente en fruit aanbieden en dan binnenkort proteine erbij. Op dagen van allergeen introductie niks nieuws erbij alleen eerder geprobeerd stuk fruit of groente. Ik vind toch veeeeel spannender dan ik dacht als ik stukjes zie verdwijnen, merk ook dat er wel degelijk weer sprake is van krampjes. Maar hij vind het heel erg leuk merk ik dus dat is gaaf om te zien. Hier ook solid starts & blw meals volg ik op insta en heb ik de app nu van een free trial aan doen.

2 jaar geleden

Ohja en verder gwn borstvoeding op verzoek. Ook geef ik al een slokje water bij het eten en tussendoor wordt die helemaal wild van. Denk ook met die warme weer dat wel lekker is. Niet teveel want verder borstvoeding.

2 jaar geleden

Wat fijn om dit topic te lezen! Ik geef ook volledig borstvoeding en wij doen een mix van Rapley en gepureerde hapjes. Ik vind het zo vreselijk spannend, maar mijn dochter is erg nieuwsgierig en vindt het leuk! Wij hebben tot nu toe broccoli, sinaasappel, avocado, sperziebonen en frambozen geprobeerd. Ze krijgt ook af en toe een stukje brood of een maisvinger. We gebruiken Solid Starts als richtlijn. Hebben jullie nog tips om het minder spannend te maken? 🫣

2 jaar geleden

Wij doen ook de BLW methode. We merken dat onze zoon steeds beter wordt in het vastpakken en eten van het eten, heel leuk om te zien. Ik moet nog wel echt wennen aan als hij gaat kokhalzen. Het is voor ons een voordeel dat we gewoon zelf kunnen eten en hij dan ook kan eten, alleen af en toe iets aangeven of oprapen. Hij krijgt over het algemeen eten als wij eten. Al niet alle maaltijden en tussendoortjes. Verder krijgt hij borstvoeding op verzoek. Het gaat dus niet helemaal hoe het consultatiebureau wil dat we het doen, maar het zal wel goed zijn. Zolang hij een blije baby is en goed groeit... We proberen er nu wel op te letten dat we alle productgroepen aanbieden en ook eten dat we zelf normaal niet zouden eten geven. Bij de week boodschappen bedenken we al wat we bij onze maaltijden voor hem willen klaarmaken. Het water drinken uit een klein glas is nog niet zo'n heel groot succes, maar dat komt wel. Bij de opvang krijgt hij wel pureetjes, omdat ze vanwege de regelgeving zulke jonge baby's geen grotere stukken mogen geven.

2 jaar geleden

Wij zijn heel rustig aan het opstarten, met één hapje per dag. Voor nu nog losstaande groenten, pindakaas en ei (die laatste twee ivm allergenen). Ze heeft courgette, broccoli en komkommer gehad. We geven elke groente een aantal dagen achtereen om haar te laten wennen. Aan het begin vond ze het allemaal maar niks, maar inmiddels wordt ze er handiger en enthousiaster in, wat ik op mijn beurt dan ook wel weer heel leuk vind 😁 Als de groenten wat soepel gaan zullen we er fruit bij gaan doen, en daarna zien we wel weer verder. Op de opvang krijgt ze gepureerde groenten, en verder krijgt ze volledig borstvoeding. Leuk om hier andere ervaringen mee te lezen. Is de betaalde versie van Solid Starts het waard? Ik heb nu de gratis versie en kan daar al veel in lezen, dus twijfel over de meerwaarde..

2 jaar geleden

Reactie op Kleintje2023

Wij zijn heel rustig aan het opstarten, met één hapje per dag. Voor nu nog ...
Ooh ja dat is ook een beetje hoe wij het doen nu. 1x per dag en nog beetje herhalen van groente. Alleen we zijn zelf ziek geweest tussendoor en zijn we ook een keer gegaan voor banaan ivm makkelijkheid haha. Wat betreft Solid Starts. Ik had een free trial en die is nu overgegaan op een abbo. Maar ik kan eerlijk gezegd nog niet helemaal achterhalen wat nou precies de betaalde extra's zijn. Misschien dat ik er overheen kijk. Ik vind het maken van de lijstjes en het bijhouden wel fijn, maar volgens mij kan dat ook onbetaald? Voor nu wel even prima 😂 misschien zet ik het nog uit.

2 jaar geleden

Reactie op xstickypaws

Ooh ja dat is ook een beetje hoe wij het doen nu. 1x per dag en nog beetje ...
Nee, dat kan niet onbetaald. Ik heb zelf een tijdje wat bijgehouden in een notitie in Gmail, werkte voor mij prima. Heb je ook toegang tot informatie over die eerste 100 dagen of is dat weer los?

2 jaar geleden

Wij zijn nu een week of 3 bezig. Komkommer gaat het beste, daar schraapt ze de binnenkant van naar binnen. Verder gaan de (zoete) aardappels en wortel al goed naar binnen. Andere dingen lijkt ze vooral te proeven en komen maar kleine stukjes van binnen. Dingen als banaan, sperzieboon, bloemkool etc. Wij merken wel op dat als we bepaalde dingen te lang koken ze het allemaal fijn knijpt (net als de banaan trouwens) en dat ze er vervolgens weinig mee doet. Gisteren heeft ze zich ook heel lang vermaakt met de sperziebonen. Het valt mij mee hoe spannend ik het vind! Ik zie dat ze het er allemaal goed uitwerkt als het haar niet lukt.

2 jaar geleden

Leuk topic! Hier een dochter van 7 maanden. Er gaat echt nog maar héél weinig naar binnen. Ze vindt het wel leuk om overal mee te spelen... Ik vind het zelf wel echt spannend merk ik.

2 jaar geleden

Reactie op Jennifer3

Nee, dat kan niet onbetaald. Ik heb zelf een tijdje wat bijgehouden in een ...
Ah kijk dan is dat het haha. Nou alleen daarvoor zou ik het niet perse doen denk ik, maar op dit moment vind ik het wel handig. Ik zat al te zoeken naar die 100 dagen mealplan maar dat is helaas los en 50 dollar geloof ik. Zit er nog wel overna te denken omdat ik het soms wel wat overweldigend vind aan opties en mogelijkheden. Het blijft goeie business he 😂

2 jaar geleden

Hier worden ook stukken gegeven aan zoon, nu 7 mnd, bij dochter ook gedaan en die eet nu heel goed. We zijn met 6 mnd begonnen en nu merk ik dat hij er echt van begint te eten. In het begin vooral voelen en proeven maar nu verdwijnt er echt eten. Champignon en paprika zijn favoriet. Als aanrader nog feeding littles op insta, zij hebben ook leuke tips. Af en toe gaat er een sperzieboon te vet zijn keel in maar hij weet alles goed eruit te werken. We leren hem ook om het uit te spugen als zijn hapje te groot is, hij lacht dan vooral heel hard om wat wij doen maar doet het af en toe al na

2 jaar geleden

Leuk topic! Zelf hier ook nog zoekende in. Onze zoon is 7m + 1 week en gestart met BLW op 7m+ 1 w. Hij doet het super goed! Is daar al erg handig mee en wilt er nu deze week ook echt al stukken afscheuren. Hij krijgt verder ook gewoon bv op verzoek. ( Dus ook vlak voor eten) Toch maak ik mij deze week de bedenking of hij wel genoeg binnenkrijgt. Lijkt of hij echt wel hongerig is tijdens eten. Zelf vind ik het nog superspannend! Ondanks dat hij het heel goed doet en zich bijna nooit verslikt. Daarnaast hebben we echt nog geen ritme! Hier koken we voor onszelf ( of portie uit vriezer) en daarnaast dan voor hem.

2 jaar geleden

Onze dochter is 7maanden en heeft al bloemkool broccoli en wortel gehad dat was gepureerd. We gaven eerst stukjes wortel maar ze kon nog niet goed zitten dus eerst maar gepureerd. Nu zit ze goed en heeft gisteren stukjes watermeloen op zitten eten. Was heel leuk. We willen haar steeds meer vast geven maar de structuur is toch nog erg wennen dus we doen een combi.

2 jaar geleden

Vandaag onze eerste afwijzing gehad 😂 Mevrouw kreeg bloemkool. Trok haar neus op, kneep er 2 keer in en keek weg. No thank youu.

2 jaar geleden

Gisteren begonnen met broccoli, vandaag (rogge)brood met wat boter als ontbijt en 's avonds wat gegrilde kip. T is voornamelijk smeren, knijpen en gooien, maar er beland zo nu en dan wel iets in dr mond. Morgen ochtend gaan we banaan geven, en morgen avond zoete aardappel