1086 Reacties

één jaar geleden

Wat een goed idee voor een topic! Ik wou dat ik iets vergelijkbaars had gehad bij mijn eerste borstvoedingsavontuur, want daar waren een flink aantal hobbels (lees: bergen) in de weg. Mijn 'bevallingsplan' is minimaal, maar ik heb wel vastgelegd dat ik zo snel mogelijk na de bevalling een bezoek van de lactatiekundige wil.

één jaar geleden

Ik had een geplande keizersnede bij mijn eerste kindje. En hij had mega zuigbehoefte. Maar in t ziekenhuis bleven ze hem aanleggen. Uiteindelijk kapotte boobs. Hij hapte ook steeds verkeerd aan. Maar toen ik thuis was, snel een lactatiekundige bijgehaald en die heeft ons er door heen begeleid. Ga ik deze keer ook meteen doen. Want te veel pijn gehad voor niets.. tot bloedens toe! Wel kan ik aanraden! De borstvoeding thee van Tastea! Werkt geweldig. Had meteen veel melk geproduceerd voor mijn kleine doerak. Ben er nu ook al mee bezig (lees 1 a 2 kopjes p.w) Als hij er is gewoon alleen maar. En dan meteen ook afkolven.

één jaar geleden

Reactie op Saariël

Ik had een geplande keizersnede bij mijn eerste kindje. En hij had mega zui ...
Is dat borstvoedingsthee zonder venkel dan? Ik heb alleen nog maar theetjes gezien waar venkel in zat en dat wordt door allerlei instanties afgeraden tijdens zwangerschap en bv. Bij mij hielp havermout, maar niet ontzettend veel ofzo. Gaf ongeveer 50ml verschil op 24 uur.

één jaar geleden

Is dat borstvoedingsthee zonder venkel dan? Ik heb alleen nog maar theetje ...
Met venkel. Dit omdat toen werd gezegd dat venkel je melk activeert ofzo. Maar idd. Ik lees nu op Google dat het ineens word afgeraden. Heel apart. Mijn zoontje is 22-01-2020 geboren en toen was het nog oke 😅 heel apart!!

één jaar geleden

Is dat borstvoedingsthee zonder venkel dan? Ik heb alleen nog maar theetje ...
https://www.tastea.eu/nl/mamas-milkshake.html Hier is de link van de thee. Ze hebben zelf ook staan "Wij adviseren niet meer dan twee kopjes thee per dag te drinken voor een periode van 6 tot 9 maanden" Ik was op een gegeven moment gestopt omdat ik zoveel gaf 🤣

één jaar geleden

https://youtu.be/wjt-Ashodw8 Ik zag dit filmpje in mijn cursus, vind hem zelf erg duidelijk met tips and tricks waar je op moet letten met aanleggen. Wellicht hebben jullie er ook wat aan!

één jaar geleden

Reactie op Aroid

https://youtu.be/wjt-Ashodw8 Ik zag dit filmpje in mijn cursus, vind hem z ...
Wat een goede en duidelijke video, dankjewel voor het delen!

één jaar geleden

Ik vind dit dus een lastig onderwerp, wil heel graag borstvoeding gaan geven maar hoor zoveel verschillende verhalen. Dankjewel voor het delen van het filmpje

één jaar geleden

Reactie op BossvanP

Ik vind dit dus een lastig onderwerp, wil heel graag borstvoeding gaan geve ...
Waar ben je bang voor? Wat bij een ander problemen geeft, hoeft echt niet bij jou zo te zijn 😘

één jaar geleden

Borstvoeding, het mooiste wat er is, maar ook een gruwel! Als alles loopt en goed gaat, is het echt prachtig (en dat kon ik voor mijn 1e dochter niet voorstellen dat ik die woorden ging gebruiken). Zo fijn om die connectie met je kindje aan te gaan. Het is echter wel echt een soort van levensstijl in het begin, omdat je ook heel praktisch na moet denken over voedingen, kolven, kleding. Wanneer je even de deur uitgaat, kan je niet zomaar 5 uur wegblijven, zonder bijv. Je kolf mee te nemen. Ook moet je nadenken over als je partner of iemand anders de fles wil geven, dat kan prima, maar de productie in jouw borsten loopt gewoon door. Dus zal je alsnog moeten kolven. Verder, voed je op verzoek of in een schema? Beide passen niet bij elk kindje en bij elke ouder. Kan je het loslaten of je niet weet hoeveel melk je kindje binnen krijgt? Dat.kan je zo onzeker maken in het begin. En tegelijkertijd is het zo mooi om te zien hoe jouw kindje groeit op alleen jouw melk! (Al dan niet aangevuld met kunstvoeding als je daarvoor kiest) Het allerbelangrijkste is denk ik dat je er zelf comfortabel bij voelt, en dat je ook weet dat het in het begin kei hard werken is. Onderschat het niet. Schakel een lactatiekundige in, als je twijfels hebt. Schaf tepelcreme aan 😅 En vooral ook, leg meningen van anderen naast je neer. Jij bepaalt of je het wil geven, op wat voor manier en hoe lang!

één jaar geleden

Zijn er ook moeders met ervaringen waarbij borstvoeding bij het eerste kindje niet is gelukt, maar bij de tweede wel? Ik wil het nu bij de tweede wel weer gaan proberen, maar mijn ervaring bij de eerste was niet heel goed, dus ben erg benieuwd hoe het nu bij de tweede gaat..

één jaar geleden

Bij mijn eerste is het wel gelukt maar het was de eerste 4 maanden een drama. Heel veel pijn, ontzettende overproductie, bloeden, nog meer pijn, en elke 2 uur voeden (baby stopte met huilen, mama begon met huilen bij eerste aanhap). Maar wel een goed gevulde baby, dus ik bleef doorgaan. Uiteindelijk heb ik een jaar gevoed, waarvan de meeste maanden met veel plezier en gemak. Het aanhappen is echt een techniek die precies op jouw borst en de mond van jouw baby afgestemd moet worden. Wat voor mij de beste tip was, was “de hamburgergreep” bijna vanuit mijn oksel ipv bij de tepel maken (dus dat je je borst plet maar écht ver weg van de tepel). En op mijn rug voeden toen de melk er nog als slagroom uitspoot met een grote overproductie.

één jaar geleden

Reactie op DH91

Zijn er ook moeders met ervaringen waarbij borstvoeding bij het eerste kind ...
Elk kindje is anders en als je verzekering het vergoed zou ik proberen vanaf dag 1 een lactatiekundige in te schakelen. Scheelt zoveel als de eerste paar x aanhappen enz gewoon goed gaat

één jaar geleden

Ik lees mee ❤️ ik moet vanwege (zwangerschaps)diabetes proberen om antenataal te kolven. Dit wil echter niet geheel lukken om echt spuitjes te vullen. Het beperkt zich tot een paar druppels 🥺 zou het eventueel kunnen om op een lage stand te gaan kolven?

één jaar geleden

Hier een lactatiekundige en fijn dat dit topic geopend is! Ik wil jullie graag meegeven dat pijn niet goed is. Meestal is het echt een kleine aanpassing in het laten aanhappen van je kleine en dan gaat het goed en pijnloos. De eerste 1-2 weken mag het aanhappen wel gevoelig/pijnlijk zijn, maar dit moet na een minuut over zijn (zodra de melk gaat stromen). Veel huid op huidcontact is ook heel goed voor jou en de kleine, niet alleen voor de borstvoeding trouwens. Ga, als je ergens tegenaan loopt, altijd op zoek naar hulp, blijf niet aantobben, je voedt minimaal een keer of 8 per dag en als je daar elke keer tegenop ziet, werkt het niet. Geniet van deze prachtige momenten, waarbij jouw kindje bij je drinkt ❤️ het is waardevol ❤️

één jaar geleden

Reactie op Femke88

Hier een lactatiekundige en fijn dat dit topic geopend is! Ik wil jullie ...
Zou ik jou dan om een tip mogen vragen om het antenataal kolven te bevorderen ❤️ mijn berichtje staat voor jouw reactie (onder of boven jouw reactie) ❤️

één jaar geleden

Reactie op Saariël

Met venkel. Dit omdat toen werd gezegd dat venkel je melk activeert ofzo. ...
Mijn dochter is van 24-11-2020 en toen werd dit al afgeraden!

één jaar geleden

Reactie op Mommyofboys01

Ik lees mee ❤️ ik moet vanwege (zwangerschaps)diabetes proberen om antenata ...
Hoi Mila, het is normaal dat het zich tot druppels ontwikkelt, hoor. Colostrum is heel waardevol, heel geconcentreerd. Je baby’tje heeft er maar weinig van nodig. Mocht je het wel fijn vinden om meer voorraad te hebben, zou je wellicht kunnen proberen om vaker die paar druppeltjes te kolven/of wat je zegt met een kolfapparaat. Ik weet niet of je dat in huis hebt, ik zou niet aanraden er nu al 1 aan te schaffen. Na de geboorte, zal de kleine hopelijk ook snel kunnen drinken, dat is echt belangrijk, veel huid-op-huid contact en voeden op verzoek, ook al is dat misschien 12 of meer keren per dag, is ook wenselijk! Dan hoef je misschien niet bij te gaan voeden. Als je de kleine goed aanlegt en goed laat drinken, dan kan vaak aanleggen echt geen kwaad. Je zou er wel alert op kunnen zijn, dat de kleine wel actief je borsten stimuleert en niet gaat sabbelen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

één jaar geleden

Reactie op Femke88

Hoi Mila, het is normaal dat het zich tot druppels ontwikkelt, hoor. Colost ...
Dank je wel voor je reactie ❤️ ik heb idd met een handkolf die ik had gekolfd en kon zo op die manier 1,5 spuitje vullen met colostrum. De vorige keer was mijn zoon vrij snel na geboorte overgebracht naar de kinderafdeling vanwege laagstaande suikers. De kans is heel groot dat deze hetzelfde zal meemaken. Ieder druppeltje zal mij dan ook goed doen 🥺 Ik heb nu ook aangegeven gelijk na de keizersnede te willen aanleggen, zodat de voeding sneller op gang komt ipv na 6 dagen :( hopelijk zal het ook sneller komen nu. We weten nu natuurlijk ook meer dan de vorige keer 🥰 ook dat sabbelen inderdaad was vorige keer een ding waar we nu enorm op gaan letten

één jaar geleden

Reactie op Mommyofboys01

Dank je wel voor je reactie ❤️ ik heb idd met een handkolf die ik had gekol ...
Wauw! Wat goed! Ik snap heel goed dat je dat graag voor zou blijven! 🍀 Zijn jullie/het ziekenhuis eventueel bekend met een gentle sectio? Dan wordt de keizersnede zo natuurlijk mogelijk gedaan en is er ook, zodra de kleine gecontroleerd is, meteen huid-op-huidcontact mogelijk.