55 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb netjes mijn eerste vaccinaties gehaald, maar heb bij de tweede vaccinatie hele nare bijwerkingen gehad waardoor ik het nu niet meer aandurf. Lang verhaal kort: mijn hormonen waren ineens zo uit balans dat ik een slaapprobleem had ontwikkeld. Ik sliep simpelweg niet meer / nog maar paar uur per nacht. Daardoor kon ik overdag ook niet meer functioneren. Helaas heeft dit zes maanden geduurd omdat de huisarts me niet serieus nam. Blijkt achteraf puur hormonaal te zijn geweest (wat uiteindelijk ook door de gynaecoloog is bevestigd). Ik wil je zeker niet bang maken, ik zal wel vette pech hebben gehad en een van de zeer weinigen zijn die dit heeft gehad in zo’n heftige vorm, maar dat is voor mij wel een reden om het niet meer te doen. En al helemaal niet omdat ik nu zwanger ben en ik niet weet wat er gebeurt als mijn hormonen weer zo uit balans raken. Maar nogmaals, ik zal wel een pechgeval zijn. 😉 had daarvoor overigens nooit hormonale problemen.

3 jaar geleden

Ik heb alle vaccinaties gehaald en ook de booster. De volgende booster haal ik ook op advies van mijn endocrinoloog, OB/GYN en huisarts. In Duitsland kreeg/krijg je (en je partner) zelfs voorrang als je zwanger bent. Ik weet natuurlijk niet waar je over twijfelt, maar ikzelf twijfel niet. Ik viel al onder de risicogroep en je immuunsysteem is ook lager gedurende je zwangerschap. Ook woont mijn schoonmoeder van bijna 80 jaar bij ons in en vallen zowel mijn moeder als mijn zus onder de risicogroep. Dat zijn voor mij genoeg redenen om nog een booster te halen. Dat ligt natuurlijk voor iedereen anders, maar als je twijfelt, dan zou ik daarover geen advies vragen op een openbaar forum en je twijfels (nogmaals) bespreken met je VK of huisarts.

3 jaar geleden

Reactie op nkkhbf

Ik heb netjes mijn eerste vaccinaties gehaald, maar heb bij de tweede vacci ...
Wat naar dat je zoveel last had van bijwerkingen. Soms hebben mensen die pech. Heel erg naar. Ik kan me goed voorstellen dat het je dan tegenstaat om nogmaals de prik te halen. Ik kan me ook voorstellen dat er in jouw geval niet geadviseerd wordt om dit te doen. Voor sommige mensen is dat niet verstandig. Het is erg vervelend als je daar achterkomt nadat je geprikt bent. Ik hoop dat het intussen beter met je gaat en wens je een fijne zwangerschap toe ✨

3 jaar geleden

Hoii hoii ik heb ook alle 3 gehaald. Ik ga denk ik ook de komende halen juist om mij en mijn kindje te beschermen. Als zwangeren loop je meer risico op ernstig ziek worden. Had (vooral rond menstruarie) veel bijwerkingrn. Nu ik zwanger ben zal dat wel meevallen, hahaha. Ik vind t ook echt wel spannend maar ik heb wel zoiets van ik zou mezelf voor mijn kop slaan als ik er doodziek van word en mijn kindje daardoor in (groot) gevaar komt. Hopelijk heb je er wat aan😊

3 jaar geleden

Ik was net niet meer zwanger toen ik mijn 3de prik ging halen. Maar gaf wel borstvoeding. Ik hoopte op die manier toch iets van immuniteit mee te geven aan m'n kleintje. Nu ben ik zwanger van een 2de en ben ook van plan me te laten vaccineren.

3 jaar geleden

Oef ik weet het niet zo. Ik heb ook alle vaccinaties gehad en wilde alles vooraf hebben zodat er tijdens de zwangerschap geen vaccinatie (behalve die met 22 weken) gehaald hoeven worden. Vind het toch wel spannend omdat het kindje zo in ontwikkeling is. Aan de andere kant, tegen de tijd dat we aan de beurt zijn zijn we weer wat maanden verder denk ik.

3 jaar geleden

Ik heb alles tot nu toe gehaald en ga ook zeker weer als ik weer mag. Ik loop liever het risico op wat bijwerkingen dan het risico op corona. Van corona is bekend dat het schadelijk kan zijn tijdens de zwangerschap, en van het vaccin is bekend dat dit veilig is. Dus voor mij een makkelijke keuze.

3 jaar geleden

Mijn verloskundige heeft toen aangeraden om de vaccinaties wel te halen maar wel tussen de 16 en 32 weken. Wel even opletten als je evt. De 22 weken prik gaat halen want er moet 2 weken tussen zitten

3 jaar geleden

Bij mijn eerste kindje gevaccineerd op 35 weken en de dag voor de bevalling. Niks van gemerkt!

3 jaar geleden

Ik heb ze netjes allemaal gehaald maar zwanger ga ik dat echt niet doen!

3 jaar geleden

Ik heb alle corona vaccinaties tot nu toe gehad. Ik ga de extra prik (mits het mrna is) ook halen zodra die voor mij beschikbaar is, net als de griepprik (in andere landen wordt die al standaard aangeraden aan zwangeren) en de 22-weken prik natuurlijk. Ik heb, zover ik weet, nog geen corona gehad, dus ben best bang het nu tijdens het mijn zwangerschap alsnog te krijgen. De kans is niet heel groot, maar het kan zeker nadelige gevolgen hebben voor het kleintje en mijzelf, vandaar dat ik wel voor vaccinatie tijdens zwangerschap kies.

3 jaar geleden

Heb voorheen wel laten vaccineren, maar ga nu niet meer. Ik maak deze keuze omdat ik zwanger ben maar vooral ook omdat een vriendin van mij bioloog is. Zij woont in Amerika, en is vanaf de start betrokken bij de onderzoeken, ze raad het me af om opnieuw te laten vaccineren omdat ze de uitwerking ervan op langere termijn te twijfelachtig/onzeker vindt.

3 jaar geleden

Reactie op Kabr

Heb voorheen wel laten vaccineren, maar ga nu niet meer. Ik maak deze keuze ...
Ik wil geen discussie beginnen, hoor, maar een bioloog studeerde toch plant- en dierkunde en geen medische opleiding?

3 jaar geleden

Ik wil geen discussie beginnen, hoor, maar een bioloog studeerde toch plant ...
Medisch bioloog

3 jaar geleden

Ik wil geen discussie beginnen, hoor, maar een bioloog studeerde toch plant ...

3 jaar geleden

Ik was bij de eerste en tweede prik zwanger met de booster een paar maanden eerder bevallen. Nu weer zwanger en ik vind het idee dat ik m’n baby vast wat antistoffen kan geven geruststellend voor die eerste maanden. Ook nu zal ik zonder twijfel het vaccin nemen

3 jaar geleden

Reactie op Kabr

Ik vind dit soort reacties altijd lastig, omdat op basis hiervan niet te beoordelen is of het de moeite waard is om de reactie serieus te nemen. Op een openbaar forum kan iedereen schrijven dat ze een expert zijn of kennen (ik zeg hierbij niet dat wat jij zegt niet waar is!) en ook wordt er op basis van de reactie niet duidelijk/is het niet te verifiëren waarop de claim (effecten op lange termijn onzeker/twijfelachtig) gebaseerd is. Ik denk dan ook dat TS er beter aan doet om zelf contact op te nemen met een zorgprofessional (zoals jij, zoals ik opmaak uit jouw bericht, ook gedaan hebt - en fijn dat je iemand persoonlijk kent waarmee je dit onderwerp kan bespreken!) in plaats van advies te vragen op een openbaar forum. Iedereen heeft zijn eigen beweegredenen om zich wel of niet te laten vaccineren. Aangezien het een medische en persoonlijke kwestie betreft, denk ik dat ze er beter aan doet om haar twijfels met een zorgprofessional te bespreken. Dat heb ik ook aangegeven in mijn eerdere reactie op het topic. Dat vind ik eigenlijk altijd als het gaat om medische vraagstukken of advies.

3 jaar geleden

Mijn vaccinatie verloopt ook bijna maar ik ga geen vaccinatie nemen tijdens de zwangerschap omdat 1 ik iemand ken die zwanger was en bijna miskraam kreeg door vaccinatie 2 ik heb al corona gehad en 3 prikken dus ik ga er van uit dat ik anti stoffen heb 3 de huidige vaccins zijn niet vernieuwd naar de mutatie van het nieuwe virus, dus weet niet of het nog effectief is

3 jaar geleden

Reactie op Kabr

Het vaccin wordt na enkele maanden weer afgebroken, anders zouden mensen niet meer ziek worden. Griep prik wordt ook afgebroken waardoor je die elk jaar moet halen.

3 jaar geleden

Ik heb laatst een verhaal van iemand gehoord, zij was bijna uitgeteld en heeft de vaccinatie gehaald. Vlak daarna is haar zwangerschap beëindigd. Dit was een vriendin van mijn zus en ze zei wel eerlijk; je moet zelf weten wat je doet, maar ik wil je dit wel vertellen. Ik heb veel voor en tegens gehoord, maar aangezien we maar blijven vaccineren en dit nu niet veel anders is als een griepprik heb ik besloten om geen enkel risico te nemen en geen vaccinatie te halen. Ik heb ook alle prikken hiervoor gehaald, maar nu ga ik alleen het hoognodige halen en waar genoeg onderzoek naar is gedaan. Iedereen zijn eigen keuze natuurlijk, maar voor mij nu een nee.