17 Reacties

13 dagen geleden

Hoeveel luiers heb je? En welke/wat voor systeem? Het klopt inderdaad dat het vrij lang duurt voor ze droog zijn, maar wij hebben zoveel luiers dat dat eigenlijk niet uitmaakt, geloof 24 basisluiers ofzo. En als het lekker weer is hangen we ze buiten en dan zijn ze zo droog. Wij gebruiken een basisluier met daaroverheen een overbroekje. Heel belangrijk om te zorgen dat de basisluier nergens onder het overbroekje vandaan piept want anders is het natte bende inderdaad. En wij gebruiken ‘s nachts een extra booster om te zorgen dat onze dochter niet doorlekt. Daarmee gaat het prima!

13 dagen geleden

Reactie op Meik9

Hoeveel luiers heb je? En welke/wat voor systeem? Het klopt inderdaad dat h ...
Ik heb popolini tweedelig systeem volgensmij. Basisbroekje met overbroekje inderdaad. Heb voor vannacht nu maar een M omgedaan met 2 boosters. Tenminste, lijkt de booster op een inlegvel maar dan vast in de luier 🤣? Ik heb dan nu, 1 inlegvel, 2 boosters, basisbroekje en een overbroekje aan. Ik hoop eigenlijk dat de L van de vorige nacht gewoon te groot was en dat hij daardoor is doorgelekt? Ik heb nu 18 basisbroekjes. Vriendin van mij stopt er weer mee, die heeft er 21 en die neem ik over. Dan heb ik er genoeg en hoef ik er niet tegen aan te wassen 😅. Was het in het begin bij jou meteen goed?

13 dagen geleden

Ik heb het geprobeerd met verschillende systemen, maar uiteindelijk opgegeven. Iedere pampers lekte door, sommige systemen duren idd heel lang voor ze droog waren (andere drogen wel snel) en ik vond dat wassen echt een gedoe. Ik had echt veel meer was! Ik ben dus geen fan. Heb het echt een tijd geprobeerd, maar het is niet voor mij

13 dagen geleden

Ik ben ook fan 😀 twee kinderen in de wasbare luiers (gehad). Voor de nacht heb ik wel echt nachtluiers nodig. Vooral m'n dochter van ruim 14 mnd plast veel want drinkt 's nachts nog veel. Die lekt door alles heen, behalve een gebooste nachtluier 😉 Of je wat verkeerd doet, kan ik zo niet zeggen. Er is op het algemene forum een wasbare luier topic, daar kan je evt vragen stellen aan heel veel andere (ervaren) gebruikers!

13 dagen geleden

Ik was fan, heb ze van 3 tot ongeveer 10 maanden gebruikt. Ging echt goed met meerdere systemen ook. Daarna vond ik het onhandig worden... Ik had altijd poep naast het inlegvel of ik kreeg het niet goed van het inlegvel. Dan stond ik die luiers weer 2-3x per dag uit te wassen omdat ze onder de poep zaten... echt jammer maar helaas dus met de wasbare luiers gestopt! (Er werd niet echt op schema gepoept dus daar kon ik geen rekening meer houden).

13 dagen geleden

De eerste tijd idd vaak lekkage. Even zoeken naar het systeem wat passend voor mij was. En goed controleren of alles goed afsloot (je moet er wel handigheid in krijgen, dat er nergens kieren zitten). Doen wel half-half, dus onderweg en snachts meestal wegwerp. Ben niet heel strict met het volgen van de wasroutine (maar ondanks dat het soms te lang ligt, wordt het wel schoon) . En soms ligt de poep ook naast het inlegvel en is het een strijd om de luier bij zoon om te doen. Met een wegwerp is het klusje toch sneller klaar. Daarnaast vind ik het soms stom dat niet alle broeken er even mooi overheen vallen. En dat andere mensen je voor gek verklaren. Toch voelt het goed om minder afval te produceren en word ik vrolijk van de leuke printjes. Dus ik ben er nog steeds blij mee.

13 dagen geleden

Wij zijn in januari begonnen met wasbaar (na een korte poging in de kraamperiode die geen succes was). Wij hebben MotherEase Wizard Uno AIO luiers, die drogen supersnel. Alleen de boosters (die we wel nodig hebben) drogen een stuk trager, ik was dus net aan het shoppen voor een extra setje daarvan. Het was bij ons ook even uitvogelen wat wel en niet werkt. Het is geloof ik vooral belangrijk dat de luier goed in de liezen zit. Bij ons maakte dat wel verschil in elk geval. We gebruiken geen inleggers meer, want de poep ging er toch langs en als er maar een randje uitstak hadden we lekkage. Dus poep kiepen we zo de wc in, en dan spoelen we direct de luier even uit. Geef het tijd, het is even zoeken, maar inmiddels hebben we met wasbaar minder lekkage dan met wegwerp.

13 dagen geleden

Ik ben fan! Wij gebruiken nu 3,5 jaar wasbare luiers (2 kinderen). 'S nachts gebruiken wij een nachtluier met een prefold (booster) dit werkt goed. Een wolbroek is ook echt fijn voor de nacht. Overdag gebruiken wij 2-delig, luier + overbroekje, weinig problemen mee. We hebben ongeveer 25 luiers en wassen eens in de 3 dagen. Het aantal luiers is is voor mijn dochter echt voldoende. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis. Mijn dochter heeft regelmatig een 'spuitluier' gehad die echt binnen het broekje bleef, wat was ik dan blij met een wasbare luier! Poep vangen we op met een inlegvel, dit gooien we in de wc of in de container. Als ze alleen geplast heeft wassen we het inlegvel mee en gebruiken we het nog een keer. En als ik denk aan de kosten die we ermee besparen, dan word ik helemaal blij😄

12 dagen geleden

Ik heb ook wasbare luiers geprobeerd. Ik zag vooral de voordelen ervan in (duurzamer, financieel voordeliger, minder afval, minder stank, misschien eerder zindelijk) maar we bleven dagelijks soms meerdere keren lekkage hebben. Ondanks alle tips te hebben toegepast. Dus helaas weer over op wegwerp. Misschien dat we het over een tijdje nog eens proberen. Vind het wel zonde aangezien we flink wat wasbare luiers hebben aangeschaft 🤔

12 dagen geleden

Hier 2 kindjes in wasbaar. Nu nog maar een, want de oudste was met 2 jaar al zindelijk. Bevalt echt super goed. Voor de nacht hebben we wel een dubbele booster die op de luier zelf kan en nog een extra booster erbij. Tevens hebben we een andere merk voor ‘s nachts dan voor overdag omdat hij echt meer vocht moet kunnen opnemen. Mijn ervaring is ook wel dat er periodes zijn waar ze echt heel veel plassen en dus vaker verschoond moeten worden of dus echt die extra booster ‘s nachts nodig hebben. En het drogen ja dat duurt lang in voornamelijk de winter. Als de zon schijnt gaan ze bij ons meteen naar buiten. En af en toe gaan ze toch de droger in, slijten ze wel sneller van maar na twee kindjes gaan ze bij ons toch weg. Geef het wat tijd of vraag eventueel wat tips bij de winkel. Wij hebben ze via de billenboetiek en konden altijd appen in het begin als er vragen waren.

12 dagen geleden

Ik ben er ook super blij mee en vanaf geboorte gedaan. Bij buikslaper snachts een wollen overbroekje helpt. En inderdaad genoeg op voorraad voor het drogen. Ik kan je heel erg een consult van Nappy’s aanraden. Das gratis en dan laat iemand alle systemen en tips zien. Tegen lekkage is een goed passend broekje waar de dubbele lekgoot goed in de lies zit belangrijk. Zie ook luierhuis op insta voor leuke tips. Succes!

12 dagen geleden

Ik gebruik de wasbare luiers sinds de kleine 4 maanden is. In het begin was het heel erg zoeken en regelmatig lekkage. Ik heb de luiers van happynaps.eco en je kunt haar altijd via whatsapp benaderen. De eigenaresse heeft mij ontzettend goed geholpen en sinds die tijd niks meer aan de hand. Ook als het gaat om het wassen. Ik had soms dat de luiers niet fris roken, ook daar bleek dat ik een iets ander wasritueel moest doen. Wanneer tanden doorkomen, dan is er geen houden aan. Maar dat probleem hebben we dan ook bij wegwerp. Ik heb bamboe inleggers en die zijn droog na een dag, ook in de winter. Komt ook dat ze beter absorberen naarmate de luiers vaak gebruikt worden. Oftewel, ik ben erg fan!

12 dagen geleden

Ik heb rond de 6 maand wasbare luiers aangeschaft voor parttime wasbaar luieren, maar op het moment gebruik ik het al een tijdje niet. Zo zonde! Reden dat we stopten: enorme poepluiers die de hele luier viesmaakten, geen inlegvel die dat aankan en ik vond het echt vervelend om telkens de poep uit de luier te moeten schrapen. Als iemand daar nog tips voor heeft? Verder vond/vind ik het aanhouden van een goede wasroutine lastig, de was lijkt al steeds oneindig. En dan nadenken over wat bij wat op welke temperatuur enzo. Ik vind het tegenvallen, maar wil het eigenlijk wel graag weer oppakken, want vind het zo zonde van die mooie luiers. En qua duurzaamheid sta ik er helemaal achter.

10 dagen geleden

Wij zijn hybride-gebruikers en heel erg tevreden over hoe het nu gaat! Misschien heb je wat aan ons verhaal: Wij hebben een tweeledig systeem van de billenboetiek, dus binnenluier met booster en inlegvel + overbroekje. In totaal 24 binnenluiers en 6 overbroekjes, want als er alleen geplast is kun je die gerust 4x hergebruiken. Op dagen dat we vooral thuis zijn gebruiken we enkel wasbare luiers. Op dagen dat ons kind naar de opvang gaat of als we een hele dag weg zijn, gebruiken we wegwerpluiers. Ik wil namelijk niet de hele dag een vieze poepluier in mijn tas meenemen 😉. Op de slaapkamer van de kleine staat de luier-wasemmer met een klein prullenbakje met deksel ernaast. De inlegvellen + doekjes gaan in het prullenbakje, de luier in de wasemmer. 2x per week doen we een luierwas. Eerst alle luiers voorspoelen met koud water met een beetje waspoeder. Dan schoonmaakdoeken, vaatdoeken, handdoeken e.d. erbij en een 60 graden met voorwas (heel belangrijk), met redelijk veel waspoeder. En daarna gaan de binnenluiers gewoon de droger in. Ze slijten echt nog helemaal niks. In de zomer hangen we ze buiten op, maar in de winter vind ik het echt niet fijn om iedere dag een vol wasrek met luiers ergens in huis te hebben staan. Hoe vaker de luiers zijn gewassen, hoe beter ze absorberen. Lekkage hebben we overdag eigenlijk nooit, ook niet met diarree want dat blijft door het goede elastiek in ieder geval tot binnen het overbroekje. Maar de nachten zijn een ander verhaal! Ons kind lekte bijna iedere nacht door. We zijn een extra booster gaan toevoegen, maar dit maakte geen verschil. Het komt waarschijnlijk doordat hij een buikslaper is. Daarom gebruiken we in de nacht nu pampers night broekjes. Minder duurzaam als eigenlijk gewild, maar hee, je kunt niet alles hebben en we doen al super goed ons best.

9 dagen geleden

Ik heb ze zelf niet voor mijn eigen kinderen, maar dat is ook door ervaring op het werk (kinderopvang). Ik vind het gewoon best wel smerig. En het idee dat je de (poep)luiers (ik weet het, je hebt inlegvellen, die halen het meeste eruit) in dezelfde wasmachine draait als je gewone was.. brrrr. Het zal vast anders zijn bij je eigen kinderen. Daar kun je roch wat meer van hebben😅

8 dagen geleden

Reactie op Deems1991

Ik heb ze zelf niet voor mijn eigen kinderen, maar dat is ook door ervaring ...
Snap het idee! Maar je doet eerst korte voorwas waarbij al het water wegpompt en daarna 60 graden met voldoende wasmiddel. Eens per maand reiningsprogramma. Wasmachines zijn ervoor gemaakt en mijn was (luiers en gewoon) ruikt altijd super schoon 🥰

8 dagen geleden

de tweede nu in wasbaar. De eerste is sinds 2 jaar oud zindelijk. Vanaf 1,5 al poep zindelijk. Dankzij wasbaar. Hier nooit doorlekken of spuit luiers dus geen idee wat je verkeerd doet. Drogen duurt lang idd. Zeker nu het al maanden regent en koud is.