16 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb die pijn stillergehad mijn saturatie viel inderdaad weg ik hoorde de gynaecoloog zeggen dat ik goed moest door ademen. Ik vond het wel fijn spul

3 jaar geleden

Ik heb ook remifentanil gehad tijdens mijn eerste bevalling en ik vond het heeeel fijn! Ik zelf werd er wel zó ontspannen van dat ik af en toe vergat te ademen, dan gingen alle toeters en bellen af 😅 maar de baby heeft voor zover ik kan beoordelen nergens last van gehad. Apgar score 9/10/10 dus niks mis met m 😊

3 jaar geleden

Ik heb het gehad omdat ik eigenlijk geen ruggenprik wilde. Ik vond het zelf niet prettig, werd er heel slaperig en wappy van maar het had weinig invloed op de pijn. Uiteindelijk wel een ruggenprik en keizersnede en baby kwam goed helder eruit.

3 jaar geleden

Je zou eventueel ook lachgas kunnen overwegen, dat haalt de scherpe randjes van de pijn af maar is geen opiaat en versuft niet.

3 jaar geleden

Ik vond remifentanil erg prettig! Je kunt zelf het pompje bedienen dus je bent zelf in regie. Ik probeerde bv 1 wee zelfstandig te doen en dan 1 met de pijn ondersteuning. Het zorgde er voor dat ik beter kon bijkomen tussen de weeën door. Zowel ik als de baby werden gemonitord en bleven het erg goed doen. Voor mij was het een positieve ervaring en zou ik het ook echt aanraden. Uiteindelijk werd mijn bevalling alsnog een keizersnede (en dus ruggenprik). Dus heb niet de ervaring van de geboorte met deze medicatie. Maar ik ben erg blij, dat ik door de remifentanil nog een tijd heb mogen proberen voor een vaginale te gaan. Maakt voor mij dat ik heel positief terug kijk op het hele proces van mijn bevalling; het was goed.

3 jaar geleden

Ik had precies hetzelfde als Sophie2019. Ik vond het heerlijk!! Had elke minuut weeën en het uurtje aan de remifentanil was heerlijk om even op adem te komen. Ik vergat inderdaad soms ook te ademen maar dat merk je vanzelf inderdaad. De baby had nergens last van, ook een apgar van 9/10/10.

3 jaar geleden

Reactie op Kleintje2023

Je zou eventueel ook lachgas kunnen overwegen, dat haalt de scherpe randjes ...
Klopt! Die mag ik helaas niet omdat lachgas invloed heeft op je b12 waardes daarom is nu ook verbod voor recreatief gebruik en ik ben b12 tekort patiënte (moet heel me leven 2x pw b12 zelf injecteren). Dus helaas geen optie. Maar alsnog bedankt voor de tip🌹

3 jaar geleden

Remifentanyl werkte bij mij prima om de scherpe randjes er vanaf te halen en bij te komen. Ook ik had ademstops en alle toeters en bellen gingen dan af, maar heb dat niet als vervelend ervaren. Onze zoon werd net zoals ik goed gemonitord en nergens last van gehad. Je mag niet persen met remifentanyl, dus het laatste stukje doe je volledig zelfstandig zonder pijn medicatie. Ik heb er voor gekozen om bij deze bevalling ook hiervoor te kiezen. Ik wil bewust geen ruggenprik. Kan het je zeker aanraden!

3 jaar geleden

Hier ook gehad, vond het ook heel fijn spul. Ik kreeg wel vaak te horen dat ik goed moest door ademen omdat ik ook soms vergat te ademen. Met onze zoon was alles gewoon goed. Hier helaas nog wel een ruggenprik gehad op de ok na de bevalling omdat de moederkoek niet los wilde laten

3 jaar geleden

Ik heb bij beiden bevallingen remifentanylpompje gebruikt en beviel goed. Het enige nadeel bij mijn eerste bevalling was dat het na 3 uur bij mij uitgewerkt was en de bevalling nog even duurde. Bij de tweede bevalling maar 45 min hoeven te gebruiken. Het haalde bij mij niet zo zeer de pijn weg maar wel dat ik beter kon ontspannen tussen de weeën. En je gaat idd een beetje spacen maar dat vond ik heel prettig. Ze zetten hem idd voor het persen uit (wat ik toen heel jammer vond 🤣) dus dat voel je wel allemaal. Maar daardoor pers je ook beter. Allebei mijn kinderen hadden goede apgarscores en geen last ervan gehad. Als je volledige pijnstilling wil dan is de epiduraal wel beter, ook als de bevalling nog langer dan 4 uur gaat duren. Ik had trouwens geen ademstops en satureerde maximaal.

3 jaar geleden

Reactie op Kmbrly12

Remifentanyl werkte bij mij prima om de scherpe randjes er vanaf te halen e ...
Ik sluit mij hier volledig bij aan. Er werd continu geroepen dat ik moest blijven ademen, maar daardoor is de pittige fase wel in een soort roes aan me voorbij gegaan. Bij het persen kun je je volledige lichaam optimaal gebruiken en de baby heeft er destijds niet onder geleden. Ik ga nu weer voor de Remifentanyl als ik het niet zonder medicatie red. :)

3 jaar geleden

Ik heb zowel lachgas, remifentanil (incl dubbele dosis uiteindelijk) en een ruggeprik gehad nadat mijn bevalling al ruim 30 uur duurde met persdrang al urenlang en de baby als sterrenkijker lag. Alle pijnmedicatie heb ik als zeer prettig ervaren voor de weeën, alleen de persdrang kon alleen met de ruggeprik onder controle worden gehouden. Door de remifentanil vergat ik idd af en toe te ademen, maar daar waren ze heel scherp op dus kreeg gewoon even de vraag of ik adem wilde halen en dan was het goed. Zoon is goed ter wereld gekomen, vaginaal toch gelukt, met goede apgar (9/10/10). Zou het weer zo doen in zelfde situatie, kijk er heel goed op terug ondanks de lange duur en heftige pijnbestrijding

3 jaar geleden

Ik heb remifentanyl pompje gehad. Moet heel eerlijk zeggen dat het bij mij weinig heeft gedaan. Kreeg het bij 7/8 cm ontsluiting, omdat ruggenprik te laat was. Het heeft de scherpe randjes er vanaf gehaald. Maar dat was het ook helaas. Ben er ook niet suf van geworden. De baby ook niet.

3 jaar geleden

Ook gehad bij mijn eerste bevalling. Wilde eigenlijk zonder pijnbestrijding doen maar ik was al zo lang bezig en vermoeid dat ze het me toch aanraden om even bij te kunnen komen voordat de persfase in zou gaan. Vond het best eng om op het pompje te drukken (hoe zou het voelen, hoe zou m'n lichaam reageren, zou ik helemaal van de wereld raken van dat spul?) Maar eenmaal een paar keer gedrukt kon ik merken dat mijn lijf weer kon ontspannen, en dat ik tot rust kwam, wat uiteindelijk ook hielp met het vorderen van de ontsluiting. Heb me niet wazig gevoeld ofzo, maar gewoon zen. Ben ook gewoon blijven ademen, geen gekke dingen gehad. Op het moment dat je mag persen zetten ze hem uit, zodat je volledig helder bent en je lichaam goed kan aanvoelen. Het is dan ook snel uitgewerkt, is niet zo dat je nog een tijdje in een roes blijft hangen ofzo. Al met al vond ik het een fijn middel, ondanks dat ik het in eerste instantie helemaal niet wilde. Heb het nu ook in mijn Geboorteplan staan dat ik daarvoor wil gaan als het teveel wordt. Zoontje heeft er toen overigens niets van meegekregen en had meteen een goede apgar score.

3 jaar geleden

Ik heb het gehad, werd er alleen suffiger van dus kon iets beter ontspannen tussen de weeën door leek het, maar kwa pijn of heftigheid van de weeën had ik het gevoel alsof het totaaal niets deed, kon drukken wat ik wilde maar merkte daarin geen verschil. Overigens werkte bij mij de halve ruggenprik ook niet, dus erna de hele gekregen alleen begon helaas direct mijn persdrang daarna al en hadden ze in het ZKH (en ik zelf al helemaal niet) niet het idee alsof de hele ruggenprik nog wat deed (ze testen dat met koud doekje) Dus hoewel ik de hele mikmak heb gekregen voor mij gevoelsmatig alsnog zonder medicatie bevallen (ze snapte in het ZKH ook niet waarom niets werkte, staat nu ook in mijn dossier voor eventuele volgende bevalling) Apgarscore 8-9-10 dus helemaal prima!