29 Reacties

2 jaar geleden
Reactie op Nieske94
Heel herkenbaar hoor! Hier ook beiden 30ers met een baby en een kleuter. Ee ...
Nee he?! En mijn kindjes lopen echt niet in dure kleding of wat dan ook. Leven echt een heel normaal leven. Maar die spaarrekening blijft leeg. Waar we eerst echt wel geld opzij konden zetten hebben we dat nu gewoon erbij nodig.. 😫

2 jaar geleden
Wij verdienen veel minder en sparen wel ik werk heel weinig ongeveer 48 uur per maand. Ik gebruik ongeveer 100€ per week aan boodschappen ik maak weekmenu’s en ik doe 1 uitje per week (dit kan uit eten zijn, Efteling oid) ik probeer ongeveer 500€ per maand te sparen. De kinderbijslag spaar ik op hun eigen rekening kleding haal ik bij Zara, H&M en zeeman. Af en toe een merk shirtje maar niet vaak. Onze huur is 650€ we hebben een auto en een scooter.

2 jaar geleden
Reactie op messymommy
Wij verdienen veel minder en sparen wel ik werk heel weinig ongeveer 48 uur ...
Wat super goed van je! Lekker bezig 😚 Mag ik dan een hele brutale vraag stellen wat er dan precies op zo spaarrekening staat? Van bijv de kids? Ik heb eerder hier een topic gezien over hoeveel spaargeld mensen hadden. Dit ging echt over bedragen als 50.000 euro etc. Ben me rot geschrokken! Ik ben blij als ik 4 duizend op een spaarrekening heb staan! En ja daar schaam ik me best voor eigenlijk. 😕

2 jaar geleden
Reactie op sarah29xx
Wat super goed van je! Lekker bezig 😚 Mag ik dan een hele brutale vraag st ...
Wij beleggen 200 eu per maand voor de studie fondsen van onze kids. Oudste is 2,5jr en weer staat nu 6k op.. maar goed, wij sparen alt al erg goed. Met 1 inkomen van 4k sparen wij 1 a 1,5k per maand. Totaal 100k gespaard..

2 jaar geleden
De beste tip die ik kan geven is zet elke maand opzij wat je overhoudt aan het einde van de maand stel dat wanneer het salaris gestort wordt er nog 10,22 op je rekening staat dat je dat apart zet op je spaarrekening. Het lijkt misschien niet de moeite waard maar het is altijd beter dan helemaal niks sparen. Sommige maanden spaarde ik maar 3,55 en andere maanden 235,75. Verder kun je nog geld van belastingteruggifte, overschot op je energierekening of andere jaarlijkse teruggave gelijk naar je spaarrekening storten. Ik doe de helft naar mijn eigen en de helft voor mijn beide kids. Ik weet niet hoe jullie het met de hypotheekrenteaftrek doen, maar ik doe die 1x per jaar terug bij de belastingaangifte. Als ik het per maand krijg gaat het toch wel omdat je dan net iets duurde boodschappen haalt of toch nog extra kleding etc. nu krijg ik elk jaar een flinke smak geld wat ik dus mooi kan sparen.

2 jaar geleden
Ik herken dit zooo! Wij geven echt uit wat we hebben, we redden het prima en zouden in principe gewoon kunnen sparen maar het lukt gewoon niet 🤷🏼♀️
Nu een rekening geopend voor de kleine man, waar ik tot zijn 18e niet aan kan zitten, dat is fijn 😂
Als we echt moeten sparen voor iets (bijv. onze auto was aan zijn einde, moesten echt een nieuwe) maak ik het naar mijn moeder over, dan lukt het wel.
Maar ja, op deze leeftijd moet ik het toch ook echt een keer zelf gaan doen 🫣
Ik heb al meerdere dingen geprobeerd, iemand de gouden tip? 🤣

2 jaar geleden
Is dit tijdelijk? Vanwege bijvoorbeeld kinderopvang wat je betaald? Of luiers en kindervoeding? Vanaf 4 jaar wordt het kostenplaatje ook anders en is het misschien beter op te sparen?

2 jaar geleden
Hoi! Nog een super spaarder hier (100K voor 30 jaar). Beetje een hobby van mij. Ik lees er ook veel over.
Mijn beste tip: betaal jezelf eerst. In plaats van wat je over houdt betaal je eerst jezelf (bijvoorbeeld 100 euro). Je doet het dan met de rest van het geld. Je wordt dan gedwongen creatiever te zijn met boodschappen etc. Zelf koop ik altijd groot in (wasmiddel, tandpasta, wc rollen, luiers, noem maar op). Ik geef persoonlijk niet veel om kleding, kapper etc. dus daar bespaar ik ook flink op. Knap staat alles zeg ik altijd😂
Mijn man had schulden toen ik hem leerde kennen. Binnen twee jaar was hij door mijn tips schuldenvrij en nu spaart hij ook al jaren 1000 euro per maand.
We hebben een modaal inkomen.

2 jaar geleden
Reactie op Veer23
Wauw, wat knap! Heb je wat tips? Wij merken vooral dat boodschappen duur zi ...
Onze hele levenswijze is gewoon sober, maar voor ons helemaal prima. Korting jagen voor boodschappen, niet elk jaar op vakantie, geen merk kleding, op sale shoppen en enkel wat echt nodig is, spaardoelen stellen, 2x nadenken voordat je iets koopt.
Ik ben zo opgegroeid, ouders waren miljonair, maar kochten gewoon hun onderbroeken bij de zeeman hoor!

2 jaar geleden
Herkenbaar spijtig genoeg. Alle vaste kosten zijn omhoog gegaan bij ons. Ik probeer elke maand wat opzij te zetten op mijn spaarrekening en op die van mij dochtertje. Ik maak een weekmenu. En voor kleding koop ik tweedehands in winkels of vinted voor mezelf, voor onze dochter ook af en toe.

2 jaar geleden
Zijn jullie ervan bewust dat je zorgtoeslag kan krijgen en ook kinderopvangtoeslag terug kan krijgen. Misschien helpt jullie porterenee, is een website en krijg je een kijkje in iemands maandlasten. Waarop wij hebben bezuinigd is vooral ziggo opzeggen omdat we eigenlijk nooit tv keken en hebben een goedkoper abbo bij NLZIET.

2 jaar geleden
Reactie op sarah29xx
Wat super goed van je! Lekker bezig 😚 Mag ik dan een hele brutale vraag st ...
Echt niet schamen voor je spaarrekening joh! Bij mij staat er ook 0 op de spaarrekening. Mijn man heeft wel iets aan spaargeld, maar dit gaat zeker niet over 10k ofzo. Momenteel is het leven super duur, en dus zeker niet meer vanzelfsprekend dat er veel spaargeld is.
Wij letten enorm op de kosten betreft boodschappen (tussen de 70-90€ per week) Met een baby die kv en hapjes krijgt + een verwende kat die elke dag een zakje sheba krijgt 🤣)
Waar we eerst op de ruim €130.- per week zaten, zitten we nu rond de €80. Altijd de aanbiedingen kopen, en echt nagaan wat heb ik nodig? Vooraf een weekplanning en 1x per week naar de winkel. Wie weet haal je daar €12,50 per week uit, is toch al €50 per maand 🤗