3 Reacties

3 jaar geleden
Hoi, ik ben een paar jaar geleden (los van zwangerschap) onderzocht omdat ze m'n ferritinewaarden hoog vonden. Uiteindelijk bleek er bij mij niets aan de hand te zijn. Toen kon ik heel weinig vinden over wat ferritine was en betekenis van de hoge waarden. Wat ik later heb geleerd:
Een ontsteking (waar dan ook in je lijf) voedt zich met ijzer. Dus wordt groter door ijzer uit jouw lijf te gebruiken. Het lichaam is slim, dus gaat ijzer opslaan als ferritine in de lever, zodat de ontsteking geen ijzer meer tot zijn beschikking heeft.
Om zeker te weten of er een ontsteking is kun je vragen of de volgende waarden geprikt worden: hs-crp, ijzer (hb) en ferritine. Als de hs-crp verhoogd is, ijzer verlaagd en ferritine verhoogd is er grote kans dat je een ontsteking hebt. Je verteld dat je overgewicht hebt, dit is sowieso al een risicofactor voor meer ontstekingen/laag gradige ontstekingen. Het is dus denk ik vooral belangrijk uit te zoeken waar je een ontsteking hebt.
Je kunt eventueel lactoferrine (van Bonusan) gebruiken, dit is een lichaamseigen stof dat ijzer reguleert. Kan absoluut geen kwaad tijdens zwangerschap, sterker nog: lactoferrine zit in borstvoeding (omdat baby's nog geen goed ontwikkeld immuunsysteem hebben, dus de lactoferrine helpt ze gezond te blijven).
Succes!

3 jaar geleden
Reactie op ThijMar
Hoi, ik ben een paar jaar geleden (los van zwangerschap) onderzocht omdat z ...
Bedankt! Sinds ik koolhydraatarm/ketogeen eet totaal geen laaggradige ontstekingen meer door overgewicht, is gecontroleerd voor de zwangerschap al een keer.
Maar dus wel corona, waar ik inmiddels meerdere onderzoeken over heb gelezen (invloed op ferritinefehalte).
Ijzer en hb waren normaal, enkel dus het ferritine. Ik heb verder ook geen symptomen (maar ben nog jong, dus misschien nog geen beschadiging).
Ik zal me eens verdiepen in lactoferrine. Dank!!

3 jaar geleden
Reactie op TruusDeMier
Bedankt! Sinds ik koolhydraatarm/ketogeen eet totaal geen laaggradige ontst ...
Ah oké, corona kan vrij lang in je lijf blijven en dan dus nog klachten veroorzaken (overactief immuunsysteem).
Hier kun je veel lezen over lactoferrine: https://www.naturafoundation.nl/kenniscentrum/monografie/141/lactoferrine