28 Reacties
3 jaar geleden
Hoe lang zijn je cyclussen meestal?
Ik had dit keer mijn eisprong rond dag 21, in dat geval is rekenen met de eerste dag van je laatste menstruatie niet handig. Gezien ik dan niet al 3 weken zwanger zou zijn (gebeurt pas na je eisprong)
Die 2 eerste weken krijg je er gratis bij, gezien dat bij een "normale " cyclus wel het geval is.
Dus ik weet niet wat bij jou onregelmatige is😅.
3 jaar geleden
Reactie op VooDooLady84
Hoe lang zijn je cyclussen meestal?
Ik had dit keer mijn eisprong rond dag ...
Door de pil lang te nemen is dit erg onduidelijk. Ik heb na het stoppen slechts 2 menstruaties gehad. 1 cyclus was 37 dagen, de andere 43 dagen
3 jaar geleden
Er zijn tal van redenen waarom je baby groter dan gemiddeld kan zijn bij deze termijn (genetische aanleg, diabetes of overgewicht bij moeder, etc). Dat is de reden dat ze de termijn al vroeg vaststellen, omdat in het begin de embryo's op dezelfde snelheid ontwikkelen.
Een grote baby betekent niet dat die vroeg zal komen overigens. 😊
3 jaar geleden
Daar is nu niets meer over te zeggen. Er is een reden dat ze het termijn zo vroeg bepalen, dus daar zou ik gewoon vanuit gaan. Een late eisprong, late bevruchting en late innesteling. Zeker in combi tot een lange cyclus wat jij benoemd (37 tot 43 dagen) en je bent zo 2 weken verder.
De grote van je baby nu zegt niets meer over het termijn. In het begin leggen ze allemaal hetzelfde pad af, daarom wordt ook dan obv de groei berekend hoe ver je bent. Juist bij een onregelmatige cyclus, is dit de betrouwbaarste methode!'
3 jaar geleden
Ik neem aan dat ze aan het begin van de zwangerschap toch wel vast hebben gesteld wanneer je uitgerekend bent? Aan het begin groeien ze allemaal hetzelfde dus door te meten kunnen ze dit best precies vaststellen… aan het einde zit er veel verschil tussen en kunnen ze niet meer zo secuur meten.
3 jaar geleden
Reactie op Anneke-1994
Door de pil lang te nemen is dit erg onduidelijk. Ik heb na het stoppen sle ...
De eisprong heb je meestal 2 weken voor je volgende menstruatie, als een cyclus langer duurt zit dat altijd (voor zo ver ik weet) in de dagen voor je eisprong. En dan is rekenen met de eerste dag van je laatste menstruatie niet het beste wat ze kunnen doen.
Mijn eerste dag van mijn laatste menstruatie was 23/4 en mijn uitgerekend datum is 3/2/23. (Ben nu 33+2)
Wat was de conclusie met de 1e groeiecho?
3 jaar geleden
Mijn laatste menstruatie was 10 april. Ik ben 8 feb uitgerekend. Dus het lijkt me wel aardig te kloppen. De baby was met ruim 29 weken al 2 kg. Hij loopt ruim 3 weken voor op groei. Ik ben 19 kg aangekomen. Volgens de verloskundige allemaal prima. Gek die verschillende meningen😂
3 jaar geleden
Is je baby altijd te groot geweest of nu pas ? Bij de 20 weken echo had hier dan namelijk al uit moeten komen dat hij/zij 2 weken voorlag op de groei. Het kan zijn dat je kindje gewoon een groeispurt heeft gehad. De termijnecho bij 12 weken is vaak wel accuraat, hooguit een paar dagen afwijkend. 2 weken is wel heel erg veel.
3 jaar geleden
Tja… ik heb een jaar na het stoppen van de pil niet gemenstrueerd en toen ben ik zwanger geworden.
(Wel fijn om het 1,5 jaar niet te hoeven zijn)
Op een of andere manier toen we erachter kwamen, dat was vrij snel, kon ik precies voelen hoeveel weken mijn spruit was en op welke dag die week overging nog voor ik een echo had gehad.
De eerste 20 weken groeien alle baby’s hetzelfde en daarna gaat de baby groeien volgens zijn eigen curve.
Het is wel een groot verschil voor jou. Ben je al geprikt op zwangerschapsdiabetes? Wel in de gaten houden hoor, want het kan zijn met een grote baby dat bevallen heel lastig word!
3 jaar geleden
Mijn laatste menstruatie was 10 april. Ik ben 8 feb uitgerekend. Dus het li ...
Zie dat ik 10 april heb geschreven, maar dit klopt niet. Het was 10 mei 🙈
Heb het even nagekeken. In dat geval zou jij idd wel langer zwanger zijn. Ik ben vandaag 32+4.
Maar in het begin groeien alle baby’s gelijk. Dus ik neem aan dat het er niet zo ver vanaf kan zitten. Maar bij een onregelmatige cyclus kan je ook een lange cyclus hebben gehad en een late eisprong. De meting van de termijnecho is redelijk betrouwbaar.
Hier is de baby vanaf de 13 weken echo al heel groot. Heb ook wel even getwijfeld over de uitgerekende datum. Maar ik hield mijn menstruaties altijd bij, dus weet zeker dat ik redelijk goed zit.
Ik ben van beide kids bevallen met 40+0 en 40+1. Ze hadden beide allemaal vellen los hangen op hun lichaam. Verloskundige zei toen dat ze dat vaak alleen zien bij vrouwen die ver overtijd gaan. Vond het ook wel vreemd

3 jaar geleden
Bij mijn eerste was mijn uitgerekende datum 30 sept. Ik heb een super regelmatige cyclus en wist zeker wanneer ik ovuleerde en waneer wij sex gehad hadden. Ik kon dus niet eerder uitgerekend zijn dan 7 okt. Ze hebben bij uiteindelijk rond 30 sept (40 weken dus) proberen te strippen maar alles zat nog potdicht (hun woorden). Ik was er toen en ben en nu nog steeds 100% van overtuigd dat ik 7 okt pas uitgerekend was ipv 30 sept.
3 jaar geleden
Huh. Hoe rekenen jullie dan? Mijn laatste menstruatie was 5 mei. Mijn ovulatie 20 mei en ik ben 10 februari uitgerekend.
Ik heb zwanger via een traject dus alle data liggen vast. Ik snap niet dat je 1,5 week eerder je eerste dag laatste menstruatie had en 2 weken later bent uitgerekend dan ik? Dan zou je totaal 3,5 week langer zwanger zijn als je baby idd rond 24-02-23 komt.
Je bent 38 weken zwanger vanaf je datum ovulatie en 40 weken vanaf je eerste dag laatste menstruatie (uitgaande van een cyclus van 28 dagen en ovulatie rond dag 14).
3 jaar geleden
Reactie op Ottie19
Huh. Hoe rekenen jullie dan? Mijn laatste menstruatie was 5 mei. Mijn ovula ...
Hier het zelfde heb 13 mei mn iui gehad. De verloskundige vond dat we daarom geen recht hadden op onze termijnecho. Omdat ze een inseminatie datum hebben..
3 jaar geleden
Reactie op Ottie19
Huh. Hoe rekenen jullie dan? Mijn laatste menstruatie was 5 mei. Mijn ovula ...
Dat kan idd niet kloppen. Maar uiteindelijk wordt de uitgerekende datum bepaald aan de hand van de grootte met de termijn echo natuurlijk. Ik geloof nooit dat ze daar 3,5 week naast kunnen zitten. Dit is echt onmogelijk
3 jaar geleden
Denk dat het ook belangrijk is mee te nemen wanneer je positief testte.
En je hebt in het begin ook echo’s gehad.
Ik heb zelf ook twijfels, maar dat komt omdat ik al positief testte en ze elke keer de baby niet goed konden meten. Ze hebben letterlijk maar gegokt. En ben een week later gezet dan logisch is. Ook op basis van mijn zwangerschapstest. Het kan namelijk niet dat ik 12 dagen voor mijn NOD al positief testte 🤪
Dus ik durf wel echt te twijfelen aan mijn datum. Maar verder maak ik mij er maar niet te druk om, alleen dat ik vanaf 37 weken wel iets meer alert zal zijn.
3 jaar geleden
Ik ben 7/12 naar mijn gynaecoloog geweest. Ik ben uitgerekend voor 25/02. Ik gok inderdaad dat jij wat voor bent. Mijn baby zou toen 1400 gr wegen en ongeveer 30 cm.