19 Reacties
3 jaar geleden
Hier ook, de oudste van 7 slaapt altijd wel door, maar die van 5 en 3 kruipen regelmatig bij ons in bed snachts. Mocht t zo zijn dat ze snachts wakker worden dan gaat mijn man er wel even heen en zorgt dat ze weer in slaap vallen. Ik red het dan ook wel even zelf denk ik zo. Het is toch anders als je meerdere kinderen hebt, het moet allemaal wat praktischer. en dan regelen we (m'n man dan haha) sochtends vroeg dat ze meteen opgehaald worden, als de bevalling nog bezig is tenminste 😉
3 jaar geleden
Ons zoontje is net geen 2 jaar als ik ga bevallen (nu 36 + weken). Ik ben eigenlijk medisch vanwege een placenta captiva bij m'n eerste (thuis) bevalling. Toch mag ik, na goed overleg en een goed plan, weer thuis bevallen deze keer. Gelukkig! Wij moeten er nu dus wel (extra) rekening mee houden dat het zo kan zijn dat ik na de bevalling weer met de ambulance naar het ziekenhuis moet.
Gelukkig wonen mijn ouders én schoonouders heel dichtbij.
Ik vond het lange tijd moeilijk ; enerzijds wil ik m'n kind niet weg doen, voelt voor mij niet ok en wij (ik en m'n 3 broers en zussen) zijn ook allemaal thuis geboren en iedereen bleef gewoon thuis (de bevalling van m'n jongste broertje heb ik best bewust meegemaakt, ik was 8 destijds en hij werd pas rond 08.00 uur 's ochtends geboren.. Maar ik bleef gewoon op m'n kamer totdat onze vader ons ophield).
Anderzijds lijkt het me niet handig als er een dreumes om je heen loopt tijdens de bevalling en wil ik niet dat hij evt mee krijgt als ik wel met de ambulance weg moet.
Ik heb ook naar de ervaringen van m'n verloskundigen en het kraambureau gevraagd. Die gaven beiden aan dat als een moeder 's nachts bevalt kinderen over het algemeen een soort van aanvoelen dat er iets is en pas wakker worden als de baby geboren is, mits deze kinderen normaal gesproken in principe ook doorslapen.
Wij doen het dus alsvolgt :
Als het 's nachts begint laten we hem liggen. De kans bestaat dat ik wederom snel beval. Mocht ik wel met de ambulance weg moeten, dan wordt mijn moeder gebeld zodat ze hier heen kan komen en onze oudste 's ochtends op kan vangen (we gaan hem niet uit z'n bed halen).
Mocht de bevalling overdag beginnen dan kijken we wel hoe het gaat en hoe praktisch het is dat hij hier rond loopt, of het niet mijn bevalling doet stagneren (gebeurd nog wel eens volgens de vk, omdat je niet goed in je bubbel kan komen). We maken in ieder geval wel een 'vluchttasje' voor hem klaar. Misschien kan mijn partner hem zelf evt wegbrengen of haalt één van de oma's hem op. Maar dat is dan overdag en dan gaat hij wel vaker naar z'n opa's en oma's (gaat nu ook elke week een dag naar de ene, en een dag naar de andere, opa en oma). Dat laten we dus een beetje van het moment afhangen.
Wel duidelijke afspraken gemaakt over het evt ophalen. Bijv dat ik ze niet bij mij in de buurt wil hebben mocht ik al vrij heftig in de weeën zitten en dat de voorkeur naar mijn ouders uitgaat, gewoon omdat dat voor mij nou eenmaal vertrouwder aanvoelt. Qua afstand maakt het niet uit en ik ben degene die daar op dat moment heel kwetsbaar is, dus ik vind dat ik daar best wat in mag 'eisen'.
Maar het zal voor iedereen anders zijn hoe je hier in staat en mee om gaat. Hangt misschien ook van je mogelijkheden af. Wij hebben wel een grote luxe positie met beide oppas opa's en oma's dichtbij en bereid om de oudste op te vangen.
3 jaar geleden
Reactie op krevest
Mijn kinderen zijn bijna 7 en 5, ik heb met mijn moeder afgesproken dat ze ...
Ook hier dezelfde afspraak met mijn moeder gemaakt inderdaad . Die zei al "en als hij wel doorslaapt en jullie moeten naar ziekenhuis plof ik wel met dekentje op de bank"
3 jaar geleden
Reactie op MamainBrabant
Ook hier dezelfde afspraak met mijn moeder gemaakt inderdaad . Die zei al " ...
Nou precies dat! Dus dat is handig. Toen mijn dochter 2 was en mijn zoontje werd geboren, bleef ik onverwachts thuis. Om een uur of 7 was mijn tante er om mijn dochter op te vangen. Met haar vrolijk ‘s ochtends gespeeld en om half 10 was mijn zoontje er. Helemaal prima!
3 jaar geleden
Zijn alle moeders/schoonmoeders/tantes dan bij jullie thuis terwijl je aan het bevallen bent..? Voel je je dan nog op je gemak? Qua oppas lijkt het me ideaal, maar zou me heel geremd voelen denk ik..
3 jaar geleden
Reactie op HaveAniceDay
Zijn alle moeders/schoonmoeders/tantes dan bij jullie thuis terwijl je aan ...
Daar ben ik echt geen seconde mee bezig geweest, je bent alleen maar in je bubbel en bezig met je bevalling. Tuurlijk kan meenemen ook, ook helemaal prima, maar het is allemaal zo afhankelijk van tijdstippen en ongeplande momenten.
3 jaar geleden
Reactie op HaveAniceDay
Hier interesseerde het bij m'n oudste totaal niet wie er bij was 🤭 ouders zaten toen in gezinskamer van ziekenhuis
3 jaar geleden
Reactie op HaveAniceDay
Bij mij echt niet. Ik weet zeker dat ik me daar niet oké bij voel. Dat komt mede omdat ik beneden 'moet' bevallen, vanwege een vergrootte 'complicatie - kans' (zie vorige bericht). En dat vind ik helemaal prima maar niet met m'n moeder en al helemaal niet met m'n schoonmoeder erbij in de buurt 🙈
Ik sta altijd heel erg aan, dus dat ga ik echt niet kunnen negeren.
De afspraak is hier dus ook dat onze zoon of gebracht wordt door m'n partner, mits daar nog tijd voor is. Of opgehaald bij de achterdeur en dat ze dan ook geen praatje gaan houden (ze passen beiden 1 dag in de week op, dus ze kennen alle ins en outs van hem wel). Gewoon ophalen en direct weer weg gaan. Ik wil ze het liefst niet vernemen..🤷🏼♀️ En ik denk (inmiddels) dat ik dat ook prima mag 'eisen' en dat dat heel normaal is.
3 jaar geleden
Reactie op MirEns
Bij mij echt niet. Ik weet zeker dat ik me daar niet oké bij voel. Dat komt ...
Hier neig ik ook naar. Geen zin om dan gezellig te moeten doen.. En wil ook niet het gevoel houden dat ik me moet inhouden omdat ze bij ons op de bank zitten... Erg gehorig huis hebben we, dus zou dan toch erg het gevoel hebben dat ik zachtjes moet doen.
3 jaar geleden
Mijn ouders staan stand-by. Als de bevalling 's nachts begint, bellen wij hen en kunnen wij onze zoon van 2 langsbrengen voor wij naar het ziekenhuis gaan. Begint t overdag, breng ik hem ook naar mijn moeder, maar is de vraag waar ze is en hoe snel ze thuis is.
Wij hebben het geluk dat ze op 5 minuten rijden afstand woont 😊
3 jaar geleden
Reactie op HaveAniceDay
Hier neig ik ook naar. Geen zin om dan gezellig te moeten doen.. En wil ook ...
Snap ik heel goed. Wij hebben het ook op deze manieren besproken en dat vinden ze allemaal oké. Lijkt me eigenlijk ook niet meer dan normaal, want het is wel een intiem gebeuren. Voel wat goed voelt voor jou en bespreek het, dan komt het vast goed en kun je dat gedeelte loslaten (en overlaten aan je partner) 🤗
3 jaar geleden
Reactie op HaveAniceDay
Ja dat dus.. Ik denk zelf dat ik het niet prettig vind als mijn moeder beneden zit. Het is een schat van een vrouw maar ik zou haar er denk ik ook geen plezier mee doen dat ze in huis is maar er niet bij mag zijn 😅
3 jaar geleden
Ik heb stille hoop dat snachts gebeurt haha! Dat ons zoontje mooi kan blijven liggen. Dat we alleen familie bellen als hij wakker wordt, tenzij voor mij prettig voelt
3 jaar geleden
Reactie op SUUSJExPip
Ik heb stille hoop dat snachts gebeurt haha! Dat ons zoontje mooi kan blijv ...
Haha, en ik hoop juist dat het zoals hij mijn vorige bevalling sochtends begint gewoon bij het opstaan. Dan kunnen de kinderen naar school/of oma en komen ze daarna weer thuis met een zusje erbij 😅 Dit klinkt heerlijk in mijn oren.. Er is dan niemand in huis die zomaar even boven kan komen kijken of mij moet aanhoren 😉
3 jaar geleden
Helaas geen familie in de buurt. Ik hoop op een thuisbevalling maar mochten we plotseling ‘s nachts naar het ziekenhuis moeten gaat de babyfoon naar de buren. Als het overdag gebeurd dan naar de opvang zoals normaal of anders naar vrienden die in de buurt wonen. Schoonouders wonen op 2 uur rijden dus mocht het verwacht lang duren komen zij.
Ik zelf zou echt absoluut geen (schoon) familie in mijn huis willen hebben terwijl ik aan het bevallen ben, weet zeker dat ik daardoor niet in m’n bubble kom.