30 Reacties
2 jaar geleden
Ja hier heel bewust thuis blijfmama. Genieten van de kids. Niet zelfstandig ervaar ik niet zo. Ik ervaar als heerlijk en kan alles doen hebben ze wat van school kan ik ergeen hebben ze onverwacht een vrije dag hoef ik niks te regelen ideaal. Me man werkt wel en die vind het ook ideaal dat ik thuis ben hij heeft geen baan waar hij zo 123 even weg kan. En het scheelt me een hoop in kosten aan opvang
2 jaar geleden
Ik ben geen thuis blijf mama. Ik ben na mijn verlof van 5 naar 3 dagen gegaan met werken maar als het financieel had gekund zou ik 2 dagen nog fijner vinden. Ben ook altijd best nieuwsgierig hoe dat dus bij andere werkt haha. Misschien een persoonlijke vraag 🙈 maar kies je dan bewust voor minder inkomen maar wel meer tijd met je kind of heeft je partner een baan met een inkomen hoger dan gemiddeld waardoor het makkelijker is om rond te komen?
2 jaar geleden
Hoi, hier ben ik inmiddels al jaren een thuismoeder. Voor ons gezin is dit de beste oplossing en onderstaande is mijn ervaring van de afgelopen 11 jaar thuismoeder zijn en observatie van gezinnen van klasgenoten met 2 werkende ouders ( ik ben namelijk regelmatig op school van mijn oudste kinderen) Uiteindelijk is iedereen van elkaar afhankelijk. Afhankelijk van 2 banen voor een misschien iets luxer leven (of hogere kosten hebben omdat je in totaal meer verdiend en er dus financieel helemaal niet of nauwelijks op vooruit gaat omdat toeslagen wegvallen of minder hoog zijn) met 2 banen ben je vaak afhankelijk van kinderopvang en kinderopvangtoeslag. Afhankelijk van je partner omdat die degene is geld verdiend of afhankelijk van je partner omdat die bijna alles doet met de kinderen en het huishouden op het moment dat je werkt ect.
Het enige waar ik nu tegen aan loop is dat mijn wereld wat kleiner is dan bijvoorbeeld dat van mijn buurvrouw die wat meer volwassen gesprekken heeft dan ik op het moment. Op langere termijn natuurlijk ook een gat in mijn pensioen. Maar ik vindt het persoonlijk echt waard omdat ik zo veel meer tijd heb met mijn kinderen, de rust die het hun oplevert om op tijd gezamenlijk aan tafel te zitten ipv haastig uit werk en kdv of bso. Echt even rust hebben thuis na school ipv naar de bso of oma en opa 1 en dan weer opa en oma 2 ect. Tegelijkertijd zijn we meer thuis dus is er meer rommel ect dus meer poetsen en opruimen. En hebben we het financieel het niet heel breed. De kinderen missen niks hoor. Ze hebben alles wat ze nodig hebben en meer maar een vakantie en uitjes moeten we echt voor sparen en vakantie kan niet elk jaar. Mijn man krijgt trouwens ondanks dat hij de kostwinner is ook veel mee van de kinderen, eerst werkte hij in wisseldiensten waardoor hij regelmatig ook overdag thuis was en nu werkt hij 3 van de 5 dagen thuis waardoor hij tussendoor in zijn pauzes toch even de kinderen ziet. En als hij klaar is hoeft hij alleen maar naar beneden te lopen ipv een half uur naar huis te rijden. Het heeft dus zijn voor en nadelen en persoonlijk merk ik vooral de voordelen voor ons gezin.
2 jaar geleden
Reactie op MaanNijn
Jaa precies! Ik merk gewoon dat er vaak negatief over gedaan word tegenwoor ...
Dat wel ze doen net alsof je te lui bent om te werken ofzo.
2 jaar geleden
Reactie op 26februari
Ik ben geen thuis blijf mama. Ik ben na mijn verlof van 5 naar 3 dagen gega ...
Wij hebben er bewust voor gekozen inderdaad. En we hebben het absoluut niet breed maar kunnen de kinderen geven wat ze nodig hebben en ook een dagje uit enz. Vakanties doen we niet snel maar dat komt omdat we liever thuis zijñ in eigen omgeving. Geen idee wat gemiddeld inkomen is. En het is ook maar net hoe je erna leeft denk ik. Ik ken mensen van me zoon zijn school die "moeten" met zijn 2en werken omdat ze anders niet rond kunnen komen maar rijden wel in de nieuwste autos, kinderen lopen alleen met merkkleding, ze veranderen om de 2 jaar interieur. Is dit dan niet rond kunnen komen of wil je niet inleveren
2 jaar geleden
Reactie op 26februari
Ik ben geen thuis blijf mama. Ik ben na mijn verlof van 5 naar 3 dagen gega ...
Hier dus een inkomen dat onder modaal is maar dus geen torenhoge kosten van het kdv, 2e auto ect. Gewoon gemiddeld rijtjeshuis (toevallig op de hoek)we hebben dus geen koopwoning. Het is een sociale huurwoning dus een normale huur ipv torenhoge huur in de particuliere sector. We kunnen gewoon boodschappen doen, de kinderen nieuwe kleren kopen of zoals van de week een nieuwe bril voor een van de kinderen. De auto kan gewoon naar de garage als het moet. We hebben dus geluk dat we niet in een dure stad wonen en leven verder vrij sober vergeleken anderen. Hoewel we het zelf luxe vinden met alles wat we hebben en kunnen doen. En ja we beseffen dat dit mogelijk is door huurtoeslag ect maar we hebben het een keer uitgerekend wat we aan kinderopvangtoeslag zouden krijgen als ik wel werkte en uiteindelijk was dat een groter bedrag dus ik voel mij er niet schuldig over of zo. ( en als gastouder zou ik het zelfde doen als nu maar dan betaald)
2 jaar geleden
Ik ben ook thuisblijf mama dit is me eerste kindje. Normaal ben ik pedagogisch medewerker en ik wil juist thuisblijven met mijn baby. Baby’s hebben de behoefte aan mama vooral als ze nog zo jong zijn. Dit hoort zo in de natuur. Vind t zo zielig dat baby’s naar de opvang gaan omdat mensen de dure kosten moeten betalen… tuurlijk leren ze ook veel op de opvang maar alleen jij als moeder kan het beste zorgen voor je baby
2 jaar geleden
Ik wil het graag zijn maar het is oprecht niet haalbaar met de kosten. Gelukkig een moeder die graag oppast dus dan weet ik dat ze wel veilig is. Dus fijn als je wel thuis kan blijven! Ook geen oordelen over dus. Wel jammer dat er dan word gezegd over moeders die wel (moeten) werken dat het zielig is etc zoals een reactie hier.
2 jaar geleden
Reactie op pattvdd
Ik wil het graag zijn maar het is oprecht niet haalbaar met de kosten. Gelu ...
Mee eens! Denk dat veel meer mama's dit hadden gedaan als het haalbaar zou zijn
2 jaar geleden
Reactie op MaanNijn
Ja, nou dat! Terwijl het toch best wel pittig kan zijn. (zo ervaar ik dat t ...
Het is ook pittig. Ik weet nog dat mensen in de coronatijd het pittig vonden om de hele dag thuis te zijn met kinderen. En mijn schoonmoeder heeft bijvoorbeeld bij de oudste 2 niet gewerkt en de bij de 3e fulltime en dat laatste vond ze toch echt een stuk minder pittig omdat in de uren dat je werkt even niet volledig verantwoordelijk bent voor je kind(eren). (haar eigen woorden)
2 jaar geleden
Ik ben ook een soort thuis blijf mama🙈🤣 ik zou eigenlijk 2 dagen per week gaan werken na al mijn verlof.. maar tussentijds is het bedrijf waar ik werkte failliet gegaan en nu heb ik niks meer.. vinden het ook voorlopig wel prima zo. Kinderopvang willen we sowieso niet dus zou ik wel weer gaan werken dan moet het op dagen zijn dat de opa’s en oma’s ook kunnen en willen. Ik vind het heerlijk zo thuis met m’n meisje😊 zovaak mensen die het maar raar vinden en dat niet begrijpen… voelt altijd alsof ik me dan moet verantwoorden ofzo.. heel vervelend🙈
Qua financieel redden we t prima zo, manlief is vrachtwagenchauffeur en wel veel uren van huis maar prima loon om van rond te komen zo. En wat ik hier ook al las; mensen die zeggen dat ze niet rond kunnen komen als ze stoppen met werken, is het inderdaad niet rond kunnen komen of niet willen inleveren op vakanties etc? Ik snap echt dat er zeker ook mensen zijn die echt niet rond kunnen komen als ze zouden stoppen met werken, maar het zijn er zoooveel die het prima zouden redden alleen persee 2 auto’s voor de deur willen, weekendjes weg/vakanties etc. Dat zijn dan keuzes die je moet maken. Ik vind tijd met m’n kindje veeeel belangrijker dan luxe😅
2 jaar geleden
Ik ben ook een soort thuis blijf mama🙈🤣 ik zou eigenlijk 2 dagen per week ...
Hier dus serieus niet rond komen dan. Man werkt wel fulltime maar heeft 2200 bruto in de bouw. Huren particulier en dat is al 900 euro. Dan je energie en gas is al 300 bij ons. Zorgkosten, 1 auto, verzekeringen etc. Dan trekken we dus nooit met zijn loon.
2 jaar geleden
Ik ben ook een soort thuis blijf mama🙈🤣 ik zou eigenlijk 2 dagen per week ...
Ergens ben ik het mee eens, aan de andere kant heb ik zelf ook gewoon auto nodig. Ook in de winter enzo is het gewoon fijn. En daarnaast zijn het niet per se vakanties, maar ik wil mijn kind ook alles kunnen bieden (heb een enorme koopdrang😅). En ook gewoon sparen voor zijn toekomst. Tegenwoordig is alles zo duur en hopelijk zal hij dan een goede start hebben. Kinderbijslag zet ik bijv ook opzij voor hem.
Het liefst zit ik ook thuis, maar dan moet er wel voldoende inkomen zijn. Mijn huur excl 1440 euro, boodschappen geef ik ook per week veel uit, mijn man eet voor 10 en elke dag vlees 😂
Gelukkig kan ik hem wel naar mijn moeder brengen en werk ik er 5 minuutjes vandaan en 2 dagen vanuit huis. 🥰
2 jaar geleden
Reactie op MaanNijn
Mee eens! Ieder denkt er anders over natuurlijk. Ik ben blij dat ik thuis m ...
Die sociale contacten mis ik ook inderdaad. Nu gaat me dochtertje na psz en komt het langzaam weer terug. En ik heb hele leuke buren dat als we mekaar tegem komen rustig een halve middag staan te kwaken 😂