26 Reacties

20 dagen geleden

Bij ons gaat de tv gewoon niet aan als mijn zoon wakker is. Telefoon kijkt hij alleen op als we hem wat foto's laten zien, dat vindt hij heel interessant. We proberen ook onze telefoon niet teveel te gebruiken als we met onze zoon zijn. Over een tijdje mag hij vast iets op tv kijken, maar voor nu vinden we het prima zo. Voor ons ook beter 😅

20 dagen geleden

Wij hebben een uurtje per dag afgesproken. Meestal savonds dan gaat hij ontspannen naar bed. Hij kijkt alleen nijntje en het zandkasteel. Geen druk hysterisch gedoe. Ook heb ik wel muziek via de tv maar daarbij kan ik het scherm op stand by zetten. Hij vind t machtig en hij ontspant erdoor hoe gek t ook klinkt. De rest van de dag is die uit. Tenzij hij echt doodziek is ofzo dan maken we een uitzondering

20 dagen geleden

Overdag staat de tv uit. Soms de radio op de tv aan maar zonder beeld. In de avond voor het slapen gaan mag hij 10/15min juf roos of zandkasteel kijken. Tijdens het eten starten we gewoon, begint hij wat te klieren gaan we liedjes zingen( hij is dol op muziek). Blijft hij onrustig, zetten we youtube aan, dit is niet elke avond en ook geen halfuur lang.

20 dagen geleden

Wij kijken wel YouTube video's die educatief zijn zoals pretlettertjes!

20 dagen geleden

14 maanden, soms max 10 minuten als hij moe is, gezellig even op schoot tot rust komen. Na 10 min is hij er zelf ook wel weer op uitgekeken. Favoriet is Nijntje 🐰

20 dagen geleden

Reactie op YvonneBo

Bij ons gaat de tv gewoon niet aan als mijn zoon wakker is. Telefoon kijkt ...
Hier precies hetzelfde. Enige uitzondering is als de nagels worden geknipt, want dan moeten haar handen vrij zijn om te knippen. Tijdens eten speelt ze met speelgoed (dat je makkelijk schoon krijgt) en draaien we muziekjes van Spotify. Zoals Juf Roos en Nijntje. Je kunt evt nog kijken voor zo'n mechanisch tv-tje, dat je opwindt. Ik heb er dit weekend 1 op de rommelmarkt gescoord als middenweg tussen geen tv en tv. Het beeld gaat langzamer waardoor de verwerking iets makkelijker is.

20 dagen geleden

15/20min per dag hier, en zeker niet iedere dag. Maar soms even handig als ik bijvoorbeeld moet dweilen of koken of als hij even zijn dag niet heeft of ik juist extreem moe ben en even dat rust momentje nodig heb. En dan dingen als Nijntje of Puffin Rock😊

20 dagen geleden

Reactie op LV00

15/20min per dag hier, en zeker niet iedere dag. Maar soms even handig als ...
Ps. Hier juist niet tijdens het eten (gelukkig doet hij dit goed dat we ook geen afleiding nodig hebben) en ook geen tv voor het slapen.

20 dagen geleden

Onze dochter willen we tot 2 jaar schermvrij opvoeden. Dus nu, met 14 maanden, krijgt ze geen filmpjes/foto's etc te zien. Gaat prima eigenlijk. Zelf kijken we alleen tv als ze slaapt, en muziek spelen we af met een boxje. Als ze onrustig is tijdens het eten krijgt ze een houten puzzel en speelt ze met die diertjes. Die puzzel mag ze ook alleen aan tafel, zodat hij bijzonder blijft 😁

20 dagen geleden

Bij ons staat dagelijks de tv aan op juf roos of andere kinderliedjes. Ze is altijd gewoon aan het spelen aan de andere kant van de kamer waar ze de tv niet kan zien, maar dan wel met een muziekje op de achtergrond. Ze gaat uit zichzelf gewoon spelen en denk dat ze Max 15 minuten op een dag echt naar het scherm staart. Ze houdt wel veel van de muziek, dus vandaar dat we hem aan hebben 😊

20 dagen geleden

Ik heb geen tv🤭 en alleen mobiele schermtijd als de kleine echt heel ziek is. Ik vind het veelste gezellig om samen te spelen, kletsen, zingen. Ik zou zelf automatisch mee tv gaan kijken en dan is de focus van het spel weg. Hier staat wel bijna altijd Spotify aan dus prikkels op een andere manier.

20 dagen geleden

Hier geen tv, überhaupt nog nooit samen gekeken. Volg op instagram ook schermvrij opvoeden met handige tips, moet zeggen ik mis het hier ook niet voor ons zoontje van bijna 15 maanden. We kijken zelf ook bijna geen tv dat scheelt misschien ook wel. Hij speelt lekker, we spelen muziek af via spotify op de radio en dansen is hij gek op.

20 dagen geleden

Hier iets meer schermtijd 1/2 uur per dag. Wij ondernemen best veel (zwembad, kinderboerderij, buiten spelen) en dan is het lekker om daarna even samen te rusten. Wij kijken Joki en Jet, Zandkasteel, Maja de bij, De sprookjesboom show en juf Roos op YouTube. Op Disney kijken we Bluey en Prinses Sofia. Een enkele keer een film. Meestal speelt ze tijdens het kijken en wanneer zij moe is kruipt ze op schoot. In een restaurant krijgt ze het alleen als laatste middel. Meestal heeft ze genoeg aan speelgoed en boekjes.

20 dagen geleden

Denk max 20/30 min per dag. Vaak vroeg op de ochtend zodat ik haar ontbijt kan maken, of eind middag als ze haar dutje weigert. Dan leg ik haar met wat lekkers en water op de bank, kijkt ze even naar bumba. Verder hebben we hem nooit aanstaan als ze wakker is.

20 dagen geleden

Reactie op rgerri

Denk max 20/30 min per dag. Vaak vroeg op de ochtend zodat ik haar ontbijt ...
Ps. Jokie en Jet liedjes vind ze geweldig! Evenals de liedjes van Maya de bij. Ze is dol op muziek en gaat dan dansen 🥰

18 dagen geleden

Voor ons gaat de tv ook niet aan als de kids beneden zijn. Zo verkom je al snel dat de tv gewenning wordt. Telefoon/ipad krijgen ze ook niet. De oudste (4,5) kijkt nu sinds een aantal maanden soms een filmpje (10minuten). Maar vaker niet. Ze hebben super goed geleerd om zelf te spelen, dat was ons doel ook. Maar, niet altijd makkelijk; soms lokt dat scherm voor onszelf wel om het even makkelijker te maken, maar toch doen we het niet. 😃

18 dagen geleden

Geen tv hier die aan gaat. Uitzondering is nagels knippen dan ff nijntje, maar dat is 1/2x per week ofs. Verder wel sherm via facetime van familie in buitenland. Maar concreet tip: elke keer als verleiding voelt scherm te pakken ga dan boekje lezen met hem. Mijn zoontje is 15maanden is dol op boekjes, bladert veel zelf door. Ik snap het wel, ik heb ook wel eens verleiding gevoeld, maar ik doe het toch niet. Een tijdje rond 7 maanden ging ff fysiek slecht met me en toen pakte ik nog wel een tv, en die fase was hij gelijk stukken onrustiger en slecht spelen. Ik denk wel dat het voor ieder kind anders is maar ik ga zo lang als het kan schermen uitstellen. Daarmee wil ik wel zeggen, het is net als snoep en alles wat “niet mag” rond bepaalde leeftijdeen als je op bepaalde leeftijden te ver ermee gaat kan ook avrechts werken omdat ze denken dat heel bijzonder is. Dus ja voor nu, nee, geen tv en geen scherm. Het scheelt wel dat mijn vriend en ik nauwelijks tv kijken en eig wanneer we tv aan zetten slaapt hij. Verder veel zingen en dansen via spotify is ook goed wat ik al zei boekjes. Maar de enige manier hoe echt minder wordt is als jij of samen als ouders het gewoon niet ziet als een optie. Dus dat betekend dat je andere manieren zoekt wordt wanneer je iets moet doen of wilt rusten. Bijv voor mij is een rust moment door naar buiten te gaan. Ik knap er altijd van op en hij kan ff rennen, zand etc doen. En verder weet ik gwn als ik moet koken gwn stuk eerder moet beginnen omdat er 195773024 pauzes moetne worden ingelast om weet ik veel wat te doen met me zoontje 😂

17 dagen geleden

Dank allemaal voor de uitgebreide reactie.

17 dagen geleden

Mijn zoontje heeft absoluut geen interesse in de tv .. als m’n dochter tv kijkt speelt hij gwn ik zijn speelhoek .. Hij is dan wel absoluut fan van piano muziek 😊

15 dagen geleden

Hier kijken we 1 ding, hooguit 5-10 min per dag: tiktak. Momenten zijn als hij bijv moe en overprikkeld van de opvang thuis komt. Na die 5 minuten kan hij vaak weer even zelf spelen zonder te hangen. Er zijn ook zat dagen dat we niks aanzetten. Op youtube zet ik ook wel liedjes aan van van alles, maar dan doe ik het scherm op zwart.