37 Reacties
3 jaar geleden
Ik dacht ook dat het nog niet mocht: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-kind-2-achternamen-geven
3 jaar geleden
Ik herken je gevoel wel, dat je allebei je eigen achternaam wil houden zegmaar. Ik twijfel alleen of het probleem hiermee opgelost wordt. Dan kunnen straks twee mensen, bijv. meneer Jansen-Smit en mevrouw Smeets-Groen hun kind de volgende achternaam geven: Jansen-Smit-Smeets-Groen. Dan hebben we het probleem een generatie op verplaatst... Vrienden van mij gaan de achternaam van de 1 gebruiken voor de tweede naam van het kind, niet letterlijk maar iets wat ervan afgeleid is. Misschien is dat wat voor jullie?
Zelf heb ik het probleem dat mijn vriend per se zijn achternaam aan ons kind wil geven en weet hij nog niet zeker of hij mijn achternaam erbij wil nemen. Ik wil mijn achternaam niet opgeven, maar wil wel een gemeenschappelijke achternaam hebben met mijn kind (en partner). Dus ik dacht als wij allebei beide achternamen doen en ons kind dan die van mijn vriend, dan is het wel duidelijk dat we bij elkaar horen.. Anders moet je ook steeds uitleggen dat je de moeder van het kind met die andere achternaam bent. Hoe doen jullie dit?
3 jaar geleden
Reactie op Jennifer3
Ik herken je gevoel wel, dat je allebei je eigen achternaam wil houden zegm ...
Zo werkt het alleen niet, je mag maar maximaal 2 achternamen hebben, dus dan zul je beide als ouders een keuze moeten maken tussen welke naam je wilt geven van de 2 die je zelf hebt, als je van beide een achternaam aan je kind wil geven.
Onze baby zal gewoon de achternaam van mijn vriend krijgen, en ik blijf mijn eigen naam houden (zijn nog niet getrouwd of iets dergelijks en zal ook niet voor de geboorte gebeuren). Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat zij hebben moeten uit leggen dat het hun eigen kind is wanneer het kind niet dezelfde achternaam heeft, daar ben ik dus ook absoluut niet bang voor
3 jaar geleden
Het kan nog niet. Wetsvoorstel is de kamers nog niet door. Indien het wetsvoorstel wordt aangenomen én daar geen wijzigingen in worden doorgevoerd, gaat het wel terugwerkende kracht hebben, met dien verstande dat indien het oudste kind is geboren op of na 29 januari 2019 en de ouders dit gezamenlijk verklaren, alsnog een dubbele achternaam kan worden gekozen.
3 jaar geleden
Reactie op Jennifer3
Ik herken je gevoel wel, dat je allebei je eigen achternaam wil houden zegm ...
Hier in België neemt ongeveer niemand de naam van echtgenoot aan, dus moeder hebben bijna altijd een andere achternaam dan hun kinderen 😅🤷♀️
Nog nooit moeten uitleggen
(Hier in België kan je trouwens wel al dubbele achternaam aannemen (beide ouders) of naam van moeder kiezen, maar dat doet dus haast niemand 😅)
3 jaar geleden
Voor zover ik weet mag dit helaas niet. Het lijkt me ook rommelig worden voor volgende generaties, dus ik acht de kans groot dat het zo blijft.
Wat bij ons de situatie was:
Hij was de enige die zijn achternaam door kon geven en vond dit heel belangrijk.
Ik was heel trots op mijn meisjesnaam ivm al mijn academische prestaties en familiehistorie.
Onze gulden middenweg:
- De kinderen kregen de achternaam van mijn partner.
- Ik zelf koos met trouwen voor de combinatie van mijn achternaam en die van mijn partner (zodat ik alsnog mijn meisjesnaam bij me kon houden en de naam kan delen die mijn kinderen ook dragen).
Voorbeeld: partner 1 heet janssen en partner 2 smeets.
Kinderen krijgen de achternaam janssen.
Partner 2 kiest de achternaam janssen smeets of smeets janssen bij trouwen.
Ik hoop dat dit was inspiratie heeft kunnen geven :).
3 jaar geleden
Reactie op nkkhbf
Het kan nog niet. Wetsvoorstel is de kamers nog niet door. Indien het wetsv ...
Als dit wetsvoorstel erdoor komt gaan wij allemaal onze achternamen nog veranderen naar man zijn achternaam-mijn achternaam. Ook voor de kindjes. Ik heb mijn man zijn achternaam nu achter mijn meisjes naam staan.
3 jaar geleden
Reactie op Jennifer3
Misschien is het heel feministisch, maar ik vind het gewoon stom dat de vro ...
Gelukkig hoeft er niks :). Stellen mogen zelf bepalen welke naam ze graag kiezen voor hun kinderen.
Is natuurlijk wel zo dat er altijd iemand moet 'inleveren', aka dus de naam van de ander kiest en daarbij niet automatisch de naam met de kinderen deelt. Als je dan toch die naam wilt delen, zul je die inderdaad over moeten nemen.
Het kan net zo makkelijk dat een stel ervoor kiest de achternaam van de vrouw te hanteren. Dan kan de man ervoor kiezen om (met trouwen/partnerschap) haar achternaam ook aan te nemen (of een combinatie daarvan).
Nu denk ik (maar dat kan best fout zijn), dat er in Nederland nog weinig sprake is van mensen die het gevoel hebben dat ze 'moeten' gaan voor de achternaam van hun man.
En de uitzondering van 2 mensen met dezelfde achternaam, hun is het makkelijk gemaakt ;)
3 jaar geleden
Reactie op Jennifer3
Misschien is het heel feministisch, maar ik vind het gewoon stom dat de vro ...
Maar er moet niets. Iedereen mag zelf kiezen en de meeste vrouwen kiezen daar gewoon zelf voor. Je kunt de baby ook gewoon de achternaam van de vrouw geven?
Ikzelf vind het juist leuk! En waarom ook niet? Je houdt toch van elkaar, daarom maakt het me totaal niet uit welke achternaam ik zelf heb, of dat nu mijn eigen of die van hem is. (Wij zijn nog niet getrouwd)
Voor de baby: ik heb al het voorrecht gehad de baby de gehele 9 maanden te mogen dragen, dus vind het leuk als hij dan de achternaam van mijn vriend mag krijgen😊
3 jaar geleden
Reactie op Boubou
Ik woon in een land waar het wel mag en heb dit gedaan. Wij zijn blij met o ...
Waar woon je?
3 jaar geleden
Ik wil dat ook graag. Eigenlijk omdat onze vaders met elkaar zijn opgegroeid vroeger. Duo list en bedrog. De boefjes hahaha. Dus wij zouden het heel leuk vinden als ze dus beide namen zou hebben. Ik dacht inderdaad dat het niet mocht. Morgen gaan wij naar de gemeente voor de erkenning en ga ik het gelijk vragen!