17 Reacties

3 jaar geleden

Druppeltje olijfolie door het flesje

3 jaar geleden

Reactie op Yvonne37

Druppeltje olijfolie door het flesje
Moet dit een specifieke olijfolie zijn?

3 jaar geleden

Wij zijn hiervoor vandaag naar de huisarts geweest en hebben nu lactulose gekregen. Ik geef zelf flesvoeding en hij heeft ook maar om de 3 dagen ontlasting.. dus hopen dat dit gaat helpen.

3 jaar geleden

Dit is wat ik altijd heb geleerd nu met mijn 7 de kindje doe ik het ook pure olijfolie in flesje en naveltje

3 jaar geleden

Op advies van onze huisarts hebben wij 10 tot 20 ml extra water toegevoegd aan de voeding. Dit heeft bij ons erg geholpen. Hier weer normale substantie ontlasting en geen pijn meer bij het persen bij onze kleine

3 jaar geleden

Van de website van La Leche League: "Na de eerste zes weken kan de frequentie van de ontlasting verminderen tot een keer per dag of een keer in de paar dagen. Dit is geen verstopping, maar een normale variatie op het ontlastingpatroon van borstgevoede baby’s. Sommige baby's kunnen er wat kramperig van worden. In dat geval kan het helpen ze wat vaker aan te leggen; zuigen bevordert de darmperistaltiek. Blijft de ontlasting al in de eerste dagen achter bij het normale patroon, dan kan dit betekenen dat de baby niet vaak genoeg aan de borst gaat of niet effectief aan de borst drinkt om voldoende melk binnen te krijgen en de melkproductie van zijn moeder goed te stimuleren. In dat geval is het verstandig hulp in te schakelen van een LLL-leidster of een lactatiekundige." https://www.borstvoeding.nl/borstvoeding-na-de-eerste-week/luiers-wat-erin-gaat-komt-er-ook-uit/

3 jaar geleden

Kortom, paar dagen niet poepen kan normaal zijn bij baby's die alleen de borst krijgen. Houd het in de gaten, hij zal vandaag of morgen wel een keer gaan poepen lijkt me. Tegen de darmkrampjes helpt bij ons het onschuldige middel 'simethicon' goed. Dit is de werkzame stof in producten als Infacol en Sab Simplex.

3 jaar geleden

Ik geef balyfen en vroedvrouw had ook protectis easydrops aangeraden

3 jaar geleden

Wat bij onze baby soms helpt is haar in een squat positie vasthouden of haar beentjes in die positie doen. (Google even newborn squatting to poop) Maar dat is alleen als we zien dat ze last heeft van winderigheid of krampjes of perst maar dat er niks komt. Haar luier voel je gewoon vollopen als we haar op die manier helpen 😅 Of ik laat haar drinken aan de borst, dat helpt ook Maar dit helpt alleen omdat ze meestal wel goed poept en dus geen last heeft van obstipatie

3 jaar geleden

Ik zou inderdaad gewoon nog even wachten met het willen stimuleren van de ontlasting. Bij het geven van borstvoeding is de frequentie tussen iedere dag een paar keer en eens per week of zelfs 1 per twee weken normaal. Dit omdat de baby de borstvoeding voor het grootste gedeelte opneemt. Probeer juist veel aan te leggen als hij daarom vraagt en inderdaad wat druk of warmte op het buikje ter verlichting. Meestal komt uiteindelijk die volle luier wel.

3 jaar geleden

Hier ook met precies 6 weken van meerdere keren op een dag maar ineens 2-3 dagen geen ontlasting en veel stinkende windjes. Maar las online dat het bij deze leeftijd en bv hoort. Vanochtend spontaan weer een compleet volle luier :)

3 jaar geleden

Bij ons op advies van de dokter een halve microlax gegeven. Kan je kopen bij drogisten. Dit om het patroon te doorbreken. Daarnaast krijgt ze 1x 1 zakje macrogol door haar voeding om het zacht te houden. Dit helpt ook heel goed. Macrogol is geen laxeermiddel, maar zijn vezels. Darmen zullen hier niet lui van worden. Probeer ook echt een halve microlax, dat zal je kindje zoveel verlichting geven. De kinderarts gaf bij ons aan dat dit een hele vervelende babykwaal is die veel voor komt.

3 jaar geleden

Glycerine suppo. Na half uurtje is her er allemaal uit. Voorzie je wel op een ontplof pamper. 😁

3 jaar geleden

Reactie op Sabrina2305

Glycerine suppo. Na half uurtje is her er allemaal uit. Voorzie je wel op e ...
Kan je dit kopen zonder voorschrift ?

3 jaar geleden

Reactie op ROOSS1994

Bij ons op advies van de dokter een halve microlax gegeven. Kan je kopen bi ...
Pas op met medisch advies aannemen van het forum. Macrogol is wel een laxeermiddel. Het zijn geen vezels. Het klopt dat het niet je darmen lui maakt, maar het is wel een medicijn die zorgt dat vocht extra wordt vastgehouden in de darmen waardoor de poep zacht blijft. Veel drinken wordt daarom ook aangeraden bij dit medicijn. Maar wat ik eigenlijk wil zeggen, neem niet zo maar medisch advies aan van mij of dit forum. Altijd nagaan bij de huisarts of consultatiebureau wat verstandig is!!

3 jaar geleden

Reactie op Jolene66

Pas op met medisch advies aannemen van het forum. Macrogol is wel een laxee ...
Exact dit! De lichaampjes van de baby’s zijn meestal prima in staat om het zelf te reguleren. Er zijn volgens mij maar weinig baby’s bij wie er echt iets extra’s nodig is en kunnen middelen alleen maar verstorend werken. Een check door een deskundige bij twijfels is natuurlijk altijd goed maar ik zou niet gaan aanrommelen aan de hand van adviezen (hoe goed bedoeld ook!).

3 jaar geleden

Reactie op Jolene66

Pas op met medisch advies aannemen van het forum. Macrogol is wel een laxee ...
Bij ons was het ook geen advies van een forum. Ze is onder behandeling van de kinderarts en die heeft het voorgeschreven. Zonder die macrogol kan onze dochter ook niet poepen. Het is ook een veel voorkomend babykwaaltje, maar als het echt niet gaat bij haar kindje kan zij dit toch in overleg doen met haar huisarts of eventueel kinderarts. Wil alleen aangeven dat er meerdere opties zijn mocht je kindje er echt last van krijgen.