72 Reacties

2 jaar geleden
Ik zit met precies dezelfde vraag! Vind het ook moeilijk te bepalen nu. Van de ene kant denk ik; misschien vliegen die 4 weken voorbij en is het fijn juist die tijd voor jezelf en het stilstaan/wennen aan de toekomstige nieuwe situatie te hebben. Van de andere kant; misschien beval ik wel later en vind ik dan 4 weken of langer zat. Moeilijk!

2 jaar geleden
Ik had bij mijn eerste zwangerschap gekozen om tot 36 weken te werken. Mijn zoontje is met 41 weken geboren. Ik heb ook een zittend beroep, maar ik weet nog goed dat ik echt vanaf week 33,34 erg vermoeid raakte, meer last van me bekken kreeg waardoor het werk zowel mentaal als fysiek zitten een uitdaging was. Ik werkte veel thuis zodat ik in de middag een uur kon rusten en hield zo me werk enigzins vol. Ik was echt wel minder productief en minder scherp. Maar mijn team en leidinggevenden vonden dit prima. Ik ben nu weer zwanger en stop nu echt eerder. Ik neem vakantie op, zodat het niet afgaat van mijn weken verlof daarna. Ik ga nu eerder omdat ik weet hoe zwaar ik het had, maar ook omdat ik een dreumes van 1,5 heb lopen. Je kan ook voor 35 weken kiezen. Zit je ertussen. Verder ook misschien afhankelijk hoe flexibel (meegaand) je collegas/baas is.

2 jaar geleden
Ik doe 6 weken van tevoren. Dit omdat als je dan langer over tijd loopt dan de uitgerekende datum, je die tijd ‘cadeau’ krijgt (bovenop het wettelijk maximale van 6 weken voor de bevalling). De 10 weken verlof na de bevalling start ook pas na je bevalling. Stel je bevalt als je een week over tijd loopt, dan heb je dus 7 weken voor de bevalling en 10 weken erna verlof gehad. Ik vind mijn werk heel leuk maar ga juist van deze luxe genieten. 🤭
Daarbij kies ik voor 6 weken omdat het dan precies zo uitkomt dat ik met de start van de kerstvakantie met verlof ga. Ook lekker want ik had anders dan toch vakantie genomen 😊.

2 jaar geleden
Reactie op Marrie382470312
Ik doe 6 weken van tevoren. Dit omdat als je dan langer over tijd loopt dan ...
Dat is ook bij 4 weken vooraf. Je krijgt altijd de dagen dat je overtijd gaat cadeau.
Bij mijn vorige zwangerschap 4 weken vooraf en nu weer. Ik heb een zittend beroep en kon dat prima volhouden. Verder vond ik 4 weken vooraf lang genoeg, je zit dan toch maar te wachten. Mocht het niet lukken kun je natuurlijk altijd eerder stoppen.

2 jaar geleden
Ik heb bij mijn eerste zwangerschap 4 weken van te voren gedaan. Ook een zittend beroep en inderdaad klonken die twee weken extra met je kindje erg goed. Bij mij pakte dat heel goed uit. Sterker nog, ik heb uiteindelijk (uit eigen keuze) nog wat langer doorgewerkt. En mijn laatste meeting 10 dagen voor mijn UD gehad.
Ik begreep dat als je kiest voor 4 weken maar blijk dat je het niet volhoudt, dat er altijd wel iets te regelen is.
Dit keer neig ik naar 6 weken omdat dat mooi aansluit op m’n kerstvakantie en het in januari bij ons toch rustig is op het werk.

2 jaar geleden
Hier bij een eerste kindje ook 4 weken van te voren gedaan. Bij de tweede ook 4 weken van tevoren, maar merkte dat ik dat niet te doen vond met een al rondlopende peuter. Dus nu 6 weken van tevoren 😊
Ligt denk ik ook een beetje aan je thuissituatie: heb je veel hulp of moet je alles naast je baan aan huishouden, koken etc alleen doen, moet je er s nachts veel uit voor je andere kinderen

2 jaar geleden
Ik heb gezegd : zolang ik me goed voel 4 weken mocht het anders zijn zal ik dit aangeven

2 jaar geleden
Ik heb vorige zwangerschap ook 4 weken aangegeven, om langer van de kraamtijd te kunnen genieten. Ik heb ook een zittend/staand beroep, maar wat ik destijds niet had verwacht is dat niet mijn lijf maar mijn hersens me al eerder in de steek lieten! Geheugen, concentratie, drama..

2 jaar geleden
Reactie op Roos Anne
Ik zou zelf denk ik met een zittend beroep door gaan tot 36 weken. Ik zelf ...
Ik neem zobiso aan dat je niet verplicht bent te blijven werken als je echt niet meer kan. Je kan toch ook overleggen halve dagen te werken of iets. In denk alles in overleg is het beste zodat je en langer door kunt en het zelf beter vol kunt houden. Ik zou gewoon een schatting maken voor jezelf en tegen die tijd kijken. Jij en je kindje zijn toch het belangrijkste.

2 jaar geleden
Ik neem normaal altijd met de kerst 2 weken al vrij, die neem ik nu ook, dus gewoon vakantie uren, en aansluiten mijn verlof, dan kom ik op 4 weken van te voren en heb ik die 2 weken er na nog😇👍🏻

2 jaar geleden
Ik kies voor 6 weken van tevoren. Ik heb sws een redelijk zware fysieke baan (alleen maar staan/lopen/tillen/bukken/sjouwen etc) , met m’n vorige zwangerschap heb ik ook 6 weken gedaan en vond het heel fijn om nog even die tijd (als je kindje natuurlijk niet veel eerder komt) te hebben om dingen voor te bereiden, uit te rusten en voor nu ook om nog wat extra tijd met m’n oudste (alleen) te hebben!

2 jaar geleden
Ik heb gekozen nu voor 4 weken vooraf. Dit omdat het heel druk gaat worden als ik met verlof ga. Als ik 6 weken zou doen dan ga ik 2 dagen na Nieuwjaar met verlof. Met 4 weken kan ik hopelijk nog redelijk rustig overdragen naar mijn arme collega die mij moet vervangen en nog zoveel mogelijk voorbereiden waar mogelijk. Maar als het lichamelijk niet meer gaat, dan verandert dat natuurlijk.

2 jaar geleden
Ik ga voor 10 ipv 8 (tweeling). Heb nu al bekken/rugklachten en ondanks dat ik een zittend beroep heb, is het toch pittig. Mijzelf kennende doet mn lichaam error tegen de 30 weken (plus dan is mijn buik al maatje 40 weken zwanger). En omdat mijn ouderschapsverlof in totaal 18 weken is, maakt het niet heel veel uit. Als ik echt nog langer bij de babies wil blijven, kan ik altijd nog een week extra opnemen, maak me niet bijzonder druk daarover. Die 9 weken kwamen in onze planning al nauwelijks op, laat staan 18. Daarnaast komen ze zeer waarschijnlijk 2 weken eerder dan de uitgerekende datum, dus heb ik sowieso 2 weken "langer"
Maar ja, dit is wel een specifieke situatie natuurlijk.

2 jaar geleden
6 weken. Vorige zwangerschap ook gedaan en beviel goed. Mijn dochter kwam 2 weken eerder, dus uiteindelijk had ik er dus 4.
Nu sluit het precies aan op de kerstvakantie en ben ik bij mijn oudste dochter thuis. Ook fijn voor wat extra tijd samen nog.
Ik denk dat ik tegen die tijd ook wel moe ben en gewoon thuis wil keuvelen enz.