13 Reacties
18 dagen geleden
Volg je hart, lieve mama. Hier zit ons dochtertje ook op 5 voedingen (medisch, groeide heel slecht in het begin dus ze krijgt calorierijke voeding. Drinkt nog steeds maximaal 125cc maar doordat het calorierijk is, is het prima!).
Rapley methode hier ook. Ene dag gaat het makkelijker dan de andere dag. Ook hier is fruit nog geen groot favoriet, evenals groente. Broodkorstjes en maispuffs maak je haar er wel blij mee.
Food under one is just for fun houd ik mezelf sowieso voor. Stapje voor stapje. 🩷 Je doet het goed! Ook met de flesvoedingen!
18 dagen geleden
Haha, hier adviseerde het CB juist om wat minder groente en fruit te geven en meer brood, aardappelen, rijst en vlees zodat hij langer vol zou zitten. Het heeft wel gewerkt, want sindsdien we daarop letten is hij plotseling minder gaan drinken (500 ml ipv 1000). We geven nog wel dezelfde hoeveelheid flessen maar hij drinkt per keer minder. Onze doorslaper komt nu een aantal weken ook 1-3 keer ‘s nachts, dus dat van die chaos qua schema herken ik! Geef hem wat hij wil eten, je kan het moeilijk forceren, groente en fruit komt vast wel weer 🤗 Brood met pindakaas klinkt voor mij al super goed!
18 dagen geleden
Reactie op Sproet
Volg je hart, lieve mama. Hier zit ons dochtertje ook op 5 voedingen (medis ...
Wat vervelend dat je ook een lastige start hebt gehad met je dochtertje! Fijn om te lezen dat ze het wel goed maakt met deze voeding!
En ontzettend bedankt voor je lieve woorden. Ik dacht ook elke keer.. het komt wel. En brood eten is al winst!
Maar dan die achterlijke woorden van het CB dat ik op 3 flessen zou moeten zitten etc. Etc. Dat brengt dan zoveel twijfel em gooit mijn hele gedachtegang en schema in de war. Zo vervelend. En ja.. food under one is just for fun!! Die was ik alweer even vergeten. Die schrijf ik direct even op mijn koelkast! Niet elk kind is hetzelfde. Vooral jammer dat CB zo vasthoud aan de algemene richtlijnen want daar heb ik weinig aan.
Bedankt lieve mama voor je tijd en moeite om te reageren!
18 dagen geleden
Ik las 500-900 melk en vroeg aan het cb hoe ik dat moet lezen. De arts gaf aan dat je rond de 500 zit als het vaste voedsel. Als dat nog meer oefentijd nodig heeft, dan meer/grotere flessen.
Wij zaten op 3 flessen. Nu vaak 's nachts nog een 4e (ik denk door de slaapregressie).
Succes, laat je niet gek maken!
18 dagen geleden
Reactie op lollylinette
Haha, hier adviseerde het CB juist om wat minder groente en fruit te geven ...
Hmm wellicht eens proberen! Al vind hij de rijst en aardappelen leuker om mee te spelen haha!
Qua vlees.. wat heb je aangeboden naast kipfilet? Wellicht kan ik hiervan iets proberen komende week! Hopelijk zet dat hem tot het begin van iets anders dan brood!
En wellicht beter om met de maaltijd brood te laten eten en de lunch proberen met groente? Wellicht slaapt ie dan in de nacht iets beter..
En dat CB.. zo wisselend en bijzonder elke keer weer opnieuw met hun richtlijnen en adviezen. T kan je zo van je stuk brengen. En ik ben echt niet zo makkelijk maar ja nu had ze me zover haha!
Bedankt voor je woorden! Dat geeft wel rust en vertrouwen om gewoon door te gaan en blijven proberen.
Het komt vast wel goed allemaal!
En dat wakker worden in de nacht.. slaapregressie? Merk je iets? Lees het wel vaker hier bij de topics rond deze leeftijd. T speelt hier nu ook al wel een week of 2. Ik denk maar..fase, fase, fase.
En ja dat broodje pindakaas.. niks is lekkerder haha dus ik snap het ook wel!
Bedankt nogmaals voor je tijd en moeite van je bericht. Doet me goed!! 😘
18 dagen geleden
Reactie op Annastasia214
Hmm wellicht eens proberen! Al vind hij de rijst en aardappelen leuker om m ...
Mijn zoontje laat zich graag voeren dus ik heb het in dat opzicht nu even wat makkelijker! Als we het hem zelf laten doen wordt er inderdaad vooral mee gespeeld 😂
We maken gepureerde hap van wat wij eten, meestal met kip of gehakt. Witvis soms ook. Met wat kruiden erdoorheen, geen zout natuurlijk maar beetje curry, of kaneel in geval van fruithap. Sinds we dat doen vindt hij eten echt een feestje. Snap ik ook wel, anders is het zo’n trieste bedoening haha! Maakt het voor je zoontje nog uit hoe glad je het gepureerd hebt? Misschien heeft hij liever wat grovere stukjes als hij al brood eet? Wat extra uitdaging zeg maar 😜
Is het misschien een idee om gepureerde/geprakte dingen aan te bieden op brood? Zoals avocado en banaan? Mijn zoontje kan geprakte dingen met een beetje (veel) begeleiding ook zelf eten met een lepeltje, misschien kan je dat proberen? Is een echte kliederboel maar ze worden er vanzelf beter in.
Oh en we maken ook pannenkoekjes van ei, banaan en pap! Die zijn ook een grote hit. Die eet die van jou misschien ook wel graag en krijgt hij toch wat anders binnen dan brood.
En ja die slaapregressie… vind het ook wel logisch want er gebeurt zóveel in die kleine leventjes. Tandjes, kruipen, lopen, nieuwe dingen eten, meer besef van de wereld, en dealen met bacillen van de opvang, het is wat 🤣 en klopt alles is een fase! Het gaat hoe dan ook binnenkort weer beter. En hetzelfde geldt denk ik ook voor het eten van je zoontje! Het kan zomaar van de een op de andere dag veranderen. Dan gaat hij vast wel minder drinken maar nu heeft hij dat nog even nodig.
17 dagen geleden
Ik heb geen tips voor het eten helaas maar wel een toevoeging die je misschien wat gerust kan stellen: ik had het CB ook benaderd rond 7 maanden omdat mijn zoon ook ineens weer structureel voor een nachtvoeding kwam en toen werd mij verteld dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken omdat dit vaak een moment is van veel ontwikkelingen (tandjes en m.b.t. motoriek) en dat het daarom heel normaal is dat ze tijdelijk een extra fles willen. Gek dat jij dan weer een heel ander verhaal krijgt van het CB!
17 dagen geleden
Bij mijn zoontje precies zo hoor. Nu met 8 maanden heeft hij afgelopen weekend voor het eerst goed een fruithapje gegeten. Hij drinkt verder nog 6 soms zelfs 7 flessen op een dag. Maar ja, verder at hij ook weinig. 1 hapje Brood misschien en vooral veel spelen met voedsel, maar weinig doorslikken. Ik hoop dat dat nu beter gaat worden.
17 dagen geleden
Ik heb niet alles gelezen maar je bent niet alleen. Hier ook 5 flessen en hapjes meestal op replay en soms met lepel als ze wil maar dat wil ook pas sinds een week ofzo. En er gaat echt niet veel in. Nu 8.5 maand. Ik ben wel bij de osteopaat geweest. Het komt vast wel. Sommige kindjes zijn gewoon langzamer. Waarom mag er met leren lopen wel zon groot marge inzitten en met willen/leren eten niet? Eten moet vooral leuk blijven en niet te veel aandringen
17 dagen geleden
Reactie op Mariska80
Bij mijn zoontje precies zo hoor. Nu met 8 maanden heeft hij afgelopen week ...
Ooh wat fijn (voor mij 🤣) om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik probeer het ook wel los te laten en dring niks op.. maar soms denk ik iets te hebben wat hij echt lekker vind. Maar dat is de volgende dag dan toch weer totaal niet 😅
Fijn dat hij nu even hapje goed heeft gegeten!! Ik hoop voor jou en je kleintje dat dit zo blijft en er lekker van kan blijven genieten! 💙
17 dagen geleden
Reactie op Kleinmaargroot
Ik heb niet alles gelezen maar je bent niet alleen. Hier ook 5 flessen en ...
Nou daar zeg je iets inderdaad! Waarom kan hiet hier niet wat meer speling hebben zoals het met andere ontwikkelingen wel kan? En dat maakt me dan even onzeker. Zo'n stom advies. En iedereen die het vraagt krijgt dan blijkbaar ook een ander advies. Schiet mij maar lek. Ik laat het maat los en we gaan er maar gewoon leuk mee spelen tot het wel komt.
16 dagen geleden
Zoontje hier ook 8 ,5 maanden; we zitten ook aan 5 flessen of meer, maar hij drinkt niet altijd 180/6. Hij eet gepureerde fruit, maar verder weinig. Volgens de CB moeten we eerst vast eten geven en daarna flees als hij behoefte aan heeft. En we moeten dus ook afbouwen. Benieuwd of gaat het lukken.
16 dagen geleden
Reactie op Vio_Vio
Zoontje hier ook 8 ,5 maanden; we zitten ook aan 5 flessen of meer, maar h ...
Hadden wij het net nog over. Maar bijvoorbeeldin de ochtend als hij wakker wordt het hij veel dorst en weigert hij vast eten en wil alleen een fles. Dus dan kunnen we al pas 2 uur later een hapje geven. Hier gaat er ook alleen nog fruit in. Verder niets. Maar goed, we gaan het zien hoe hey zich ontwikkelt