54 Reacties

4 maanden geleden

Hoe is de motoriek van je kindje? Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt. Autisme is wel fijn als ze het hebben dan weet je ook hoe je er naar moet handelen.. soms is een extra controle niet erg. Tenminste dat vind ik. Kindjes met autisme hebben vaker meer aandacht nodig. Daar bedoel ik niks negatiefs mee. Maar als je daar in zal kunnen handelen met de omgang. Is het voor het kind prettig en voor jezelf ook.

4 maanden geleden

Ik zou het nog niet doen Mijn kindje doet met vreemde ook nog niet veel de ene kind wel de andere kind niet ik zou me er geen zorgen over maken bij zoontje brabbeld ook en zeg bal en mama en papa maar verder ook nog niet veel

4 maanden geleden

Reactie op Fb

Hoe is de motoriek van je kindje? Je moet doen waar je je zelf goed bij voe ...
Qua motoriek loopt ze volgens mij prima op schema. Ze liep bv al vanaf 13/14 maanden. Inmiddels met 18 maanden rent ze overal heen en is ze in de speeltuin en thuis nu druk bezig met klimmen overal op. Wat ik me nu ook bedenk is dat ze niet zwaait of wijst. Ze begrijpt het wel helemaal en volgt diegene die dag roept en zwaait ook en idem met wijzen. Maar zelf doen doet ze niet. Ik vind het alleen maar fijn hoor als hier vroegtijdig een diagnose uitkomt. Enige waar ik mee zit is dat ik het best snel vindt en op basis van niet echt veel punten.

4 maanden geleden

Reactie op melis2024

Ik zou het nog niet doen Mijn kindje doet met vreemde ook nog niet veel de ...
Dankjewel voor je reactie, ja ik twijfel dus ook best om het te doen omdat ik het best snel besloten vind. Misschien is ze gwn niet zo happig op nieuwe mensen en ze heeft sowieso niet echt wat met blokjes

4 maanden geleden

Ik zou zeggen, kijk vooral even op de site over autisme, of je jouw kindje herkent in de mogelijke signalen: https://www.autisme.nl/over-autisme/levensfases/jonge-kinderen/signalen-en-diagnose/vroege-signalen-herkennen-bij-je-kind/ Mijn zwager is autistisch, dus wij zijn hier wel alert op: het is fijn, mocht dit het geval zijn, dat je handvatten krijgt om je kindje te helpen. Ik dacht eigenlijk dat er pas na 2 jaar hier een diagnose in kan worden gesteld?

4 maanden geleden

En nog een aanvulling, kijk vooral ook buiten de momenten op het consultatiebureau :) is toch een gekke omgeving. Als ze normaal wel een blokje aan iemand wil geven maar toevallig dan niet, ligt het waarschijnlijk meer aan de persoon op het consultatiebureau 🤣

4 maanden geleden

Ik denk dat het juist heel goed is dat ze hier naar kijken; vooral bij meisjes wordt het vaak nog ondergediagnosticeerd met alle problemen van dien. Het gaat om diagnostiek he? Je kindje krijgt die stempel echt nog niet direct. Misschien dat de kinderpsychiater/orthopedagoog wel zegt; kom later terug of er is niks aan de hand.

4 maanden geleden

Reactie op Viicks1593

En nog een aanvulling, kijk vooral ook buiten de momenten op het consultati ...
Dankjewel voor je berichten, ik ga zeker even de link bekijken. Ja ik dacht dus ook dat 18 maanden wat vroeg was. Toevallig in de wachtruimte zocht ze wel steeds oogcontact met andere kindjes en wilden ze steeds samen overgooien met een bal die ze dan aangaf. Ja met het blokje met de KA dan niet… Vandaar mijn topic omdat ik benieuwd was naar kenmerken die mensen dan zagen bij de kindjes

4 maanden geleden

Reactie op VerwonderdeLuipaard813498

Dankjewel voor je reactie, ja ik twijfel dus ook best om het te doen omdat ...
Ja dat zou kunnen dat ze blokje niet heel leuk vind of het niet aan vreemde wil geven dat kan.je moet doen waar je je goed bij voel

4 maanden geleden

Reactie op soleil0703

Ik denk dat het juist heel goed is dat ze hier naar kijken; vooral bij meis ...
Het gaat mij ook niet om het onderzoek of de diagnose maar meer om de interesse of er meer ouders waren met een vroegtijdige diagnose en wat dan de kenmerken bijv waren

4 maanden geleden

Mijn zoontje van bijna 20 maanden heeft precies hetzelfde. En ik moet zeggen dat ik precies hetzelfde denk. Praat ook niet, wel brabbelen. Alles wat beweegt en draait is perfect. Hij loopt ook nog niet. Ook heeft hij enorm behoefde aan structuur en is snel overprikkeld in nieuwe situaties. Maar volgens mij kunnen ze niet eerder testen dan 3 jaar.

4 maanden geleden

Reactie op Petra2001

Mijn zoontje van bijna 20 maanden heeft precies hetzelfde. En ik moet zegge ...
Bedankt voor je reactie, waaraan merk je bij hem de overprikkeling?

4 maanden geleden

Ik ken wel mensen met kinderen met ernstig autisme. Die maakten dan ook geen oogcontact met de ouders en brabbelen niet. Vind het nogal wat dat ze op basis van 1 ding op 1 moment meteen willen doorverwijzen. Ik zou zeggen, volg je gevoel. Je kan ook rustig nog een half jaar wachten, kijken hoe ze zich ontwikkelt. Mocht je je toch zorgen maken, kun je altijd contact op nemen met het cb of de ha.

4 maanden geleden

Reactie op Safinatu1988

Ik ken wel mensen met kinderen met ernstig autisme. Die maakten dan ook gee ...
Dankjewel, ja precies hier zit ik mee. Ze was vrij snel hiermee, terwijl mijn dochter eigenlijk haar wel aankeek maar daarna weer verder ging spelen. Daarna haar nog wel paar keer aangekeken maar de Ka vond dat ze wel kort keek en icm niet praten, en ohja ze klapt dus op veel dingen (kasten, tafels etc).

4 maanden geleden

Bedankt voor je reactie, waaraan merk je bij hem de overprikkeling?
We zijn bijvoorbeeld in de zomervakantie naar plopsaland en slagharen geweest. Hoe leuk hij het ook vond en hoe rustig het ook was die dagen moest hij alleen maar huilen. Niks was goed, wilde niet eten of drinken. Pas toen we weer thuis kwamen kwam hij tot rust. Maar die nachten word hij meerdere malen huilend wakker totaal overstuur en ontroostbaar. Het is toevallig ook alleen na dagen waarbij we ergens heen zijn gegaan om iets als gezin te ondernemen. Dat zal ik als zijn overprikkeling omschrijven.

4 maanden geleden

Reactie op Petra2001

We zijn bijvoorbeeld in de zomervakantie naar plopsaland en slagharen gewee ...
Bedankt voor je bericht, dat heeft mijn dochter eigenlijk niet. Ik kan prima met haar op bezoek, een dag weg etc. Ja het enige waar ze soms om gaat huilen is als ze haar dutje niet goed heeft kunnen doen. Dan blijft ze een beetje hangerig. Maar dat is denk ik gwn iets wat logisch is

4 maanden geleden

Dankjewel, ja precies hier zit ik mee. Ze was vrij snel hiermee, terwijl mi ...
Mijn kinderen wilden dat allemaal ook niet met die blokjes, en geen heeft autisme. Je zegt al dat je dochter veel brabbelt en ook dingen probeer na te zeggen, dat is allemaal heel normaal voor haar leeftijd. Onze dochter is van dezelfde leeftijd en zegt hoogstens een paar woordjes, is meeste ook brabbelen. Over het klappen zou ik me ook geen zorgen maken hoor:) Hoe dan ook, je kent je eigen dochter het beste. Denk dat ze bij het CB bang zijn dat ze iets missen en daardoor heel snel door willen verwijzen. Kan je als ouder wel onzeker van worden

4 maanden geleden

Mijn zoon is met net 2 jaar gediagnosticeerd met autisme, maar ik moet daar wel bij zeggen dat ik vanaf 3 maanden al dingen zag die 'anders' waren dan gemiddeld. Met 1,5 heb ik zelf aan de bel getrokken. Ik ben wel heel blij dat de diagnose vroeg is geweest, want daardoor kregen wij wel mogelijkheden om hem zo vroeg mogelijk de juiste ondersteuning te geven

4 maanden geleden

Bedankt voor je bericht, dat heeft mijn dochter eigenlijk niet. Ik kan prim ...
Ja dat klopt. Als kinderen niet goed slapen dan kunnen ze erg chagrijnig zijn haha. Het scheelt wel weer dat jou dochter dat niet heeft

4 maanden geleden

Reactie op Anomom99

Mijn zoon is met net 2 jaar gediagnosticeerd met autisme, maar ik moet daar ...
Bedankt voor je berichtje, wat zag je dan qua dingen die ‘anders’ waren?